Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om jag hade haft någon djurpark i närheten hade jag kollat om de var intresserade.
Ja. Lantbrukstjänst tog 2500 för enbart bultning härom månaden.Grannen är väldigt mycket billigare än lantbruksstjänst, de är verkligen inte billiga!
Vet du vad de tar för bultning och bortforsling? Det är över 20 år sedan jag behövde anlita dem men har för mig att det då kostade över 5000 kr per häst.Ja. Lantbrukstjänst tog 2500 för enbart bultning härom månaden.
Vet du vad de tar för bultning och bortforsling? Det är över 20 år sedan jag behövde anlita dem men har för mig att det då kostade över 5000 kr per häst.
Står härVet du vad de tar för bultning och bortforsling? Det är över 20 år sedan jag behövde anlita dem men har för mig att det då kostade över 5000 kr per häst.
5375 hämtning över 250kgVet du vad de tar för bultning och bortforsling? Det är över 20 år sedan jag behövde anlita dem men har för mig att det då kostade över 5000 kr per häst.
Vad är skillnaden på kropparna efter vilda djur och tama djur om de tama avlivats med skott eller bult?Du har ju redan fått svar såg jag, men svarar lite kort ändå. Kroppar eller slaktavfall från tamdjur får du inte lägga ut, men däremot slaktavfall från vilda djur är okej att lägga ut i skogen (ex efter jakt).
Tama djur måste grävas ned. Det behövs som sagt tillstånd från kommunen. De måste grävas ned rätt djupt för att inte vilda djur ska riskera att gräva upp dem. På ett ställe jag jobbade tillät vi endast nedgrävning om man avlivat med bult, inte spruta. Detta med hänsyn till att avlivningsmedlet är så himla starkt. Osäker på hur de flesta kommuner tänker numera, då detta var ett par år sedan jag jobbade med de frågorna.
Handlar nog främst om att jägare ska kunna ta ur älgen i skogen som man alltid gjort. Till det kommer att om man på något sätt släpper fritt att lägga ut döda tamdjur så kommer det drällas ut kaniner, marsvin osv osv på helt olämpliga ställen av idioter som aldrig skulle skaffat djuren från början och som inte har någon koll på lämplighet i vald plats. Ja och så finns en smittspridningsaspekt också + garanterat fler skäl. Men som sagt att man får drälla med inkråm från vilda djur handlar nästan säkert om jakt.Vad är skillnaden på kropparna efter vilda djur och tama djur om de tama avlivats med skott eller bult?
Det är oftast endast frågan om enstaka "högar" med inälvor vad avser vilt, utspritt över stora ytor. Det mer sällan hela kroppar, eller större mängd kroppsdelar.Vad är skillnaden på kropparna efter vilda djur och tama djur om de tama avlivats med skott eller bult?
Har inget med hur djuret dör utan hur det levt.Vad är skillnaden på kropparna efter vilda djur och tama djur om de tama avlivats med skott eller bult?
Att börja lägga ut tamgrisar skulle snabbt minska den vilda stammen om det las ut tamgrisar med svinpest.Det är oftast endast frågan om enstaka "högar" med inälvor vad avser vilt, utspritt över stora ytor. Det mer sällan hela kroppar, eller större mängd kroppsdelar.
Vad avser tamdjur i Lantbruket, så kan det dels handla om många djur som slaktas samtidigt, och fler "kroppsdelar" som samlas nära gården.
Men viktigast är ändå risken att sjukdomar som kan drabba lantbrukare sprids.
Jag är lite osäker exakt, men de berörs av olika lagstiftningar. Jaktavfall går under miljöbalken och slaktavfall från tamdjur regleras som animaliska biprodukter.Vad är skillnaden på kropparna efter vilda djur och tama djur om de tama avlivats med skott eller bult?
I det senare fallet så är väl en betydelsefull aspekt att allt förutsätts vara en potentiell smittfara, medan de vilda djuren redan är på plats ute i naturen och inte tillför/sprider mer smitta än vad de hade gjort om de inte skjutits.Jag är lite osäker exakt, men de berörs av olika lagstiftningar. Jaktavfall går under miljöbalken och slaktavfall från tamdjur regleras som animaliska biprodukter.
Åh intressant, jag undrar om det finns någon sådan möjlighet att skänka lämpliga avlivade husdjur till sånt?Man får lägga ut kontrollerade kroppar efter tamboskap, oftast gris, som åtel åt andra djur. Vanligt att man stödfodrar t ex örnar så fler överlever.
Det handlar då om slaktdjur som är veterinärbesiktigade, inte vad som helst.Åh intressant, jag undrar om det finns någon sådan möjlighet att skänka lämpliga avlivade husdjur till sånt?
Istället för att använda tamboskap som skulle kunna gå till människoföda istället, tex grisar, tänker jag. Iofs så vet jag inte om de använder just rester eller liknande som inte är brukbart som människoföda kanske?
De flesta mindre husdjur är nog dock inte lämpliga, antar att de oftast avlivas med hjälp av medicin. Så anta gärna att jag pratar om de som inte har medicin i kroppen.
Tänker mig att de inte ger djuren i djurparker vadsomhelst heller med tanke på exemplet att man kan skänka kropparna dit om de är lämpliga. Därav min fundering.Det handlar då om slaktdjur som är veterinärbesiktigade, inte vad som helst.