Gamla föräldrar?

Sv: Gamla föräldrar?

Den enda det egentligen har någon betydelse för är dig själv, vad alla andra gör/tycker/säger är totalt ointressant. Tycker du att du haft några nackdelar med dina föräldrars ålder? Har du haft fördelar också kanske? Med ålder kommer ju både erfarenhet och bättre ekonomi. Man har det ofta inte så fett om man får barn när man är i 20 års åldern.

Sen kan du applicera dina upplevelser på hur du själv tänker kring barn, om du vill ha dem tidigt eller vänta eller inte alls.

Alla föräldrar är olika, inga är perfekt och åldern i sig säger mycket lite om barnet får en bra uppväxt eller inte.

Min mamma fick mig när hon var 38 år. Inga syskon. Antikt i jämförelse med andras mammor. Hon har varit helt fantastisk på många sätt så egentligen är det lite grann skitsamma faktiskt. Bara vissa tog miste att hon var mormor/farmor till mig. Det tråkiga är med äldre föräldrar är:

Släkten är äldre än mig -inga lekkamratwr därifrån.
Folks pikar och fördomar
Att inte få träffat morförälderna.

Det bästa med äldre föräldrar:

Man är nr 1 i deras liv. Alltid.
Förnuftiga och har utvecklats mer som personer
Bättre inkomst och förutsättningar

Edit.

Måste bara berätta om när jag gick i skolan och vi hade nån form av klassträff med brännboll och min mamma skulle slå. Skriker en kille "nu ska mormor slå!" och alla backar väldigt mkt :laugh:. Ha min mamma har alltid varit ett yrväder och sporter och liknande har hon alltid varit något utöverdet vanliga :)

Senast ändrad:

*kl*

Jag tycker just nu det är ganska skönt att mina föräldrar var typ 30 nånting när de fick mig. För när nästan alla i min åldersgrupp ynglar av sig och man börjar känna den där pressen (trots att man inte ens vet om man vill ha barn alls) så kan jag tänka att vänta lite nu, mina föräldrar var betydligt äldre jag har då fan inte bråttom :P

Däremot har jag svårt att förstå att de varit gifta i 25 år redan :nailbiting: Det är åtminståne lätt att hålla reda på då de gifte sig samma år som jag föddes. Mormor och farmor är också precis 60 år äldre än mig ;)

Kl

Mina föräldrar fick mig när mamma var 22 och pappa 26.
Jag var 22 när jag fick mitt första barn och sambon var 23.

Fördelen känner jag är att vi (förhoppningsvis) får fler år tillsammans med barnen.
En nackdel är att man inte hunnit resa något innan vi skaffade familj, hus osv. Men det hade jag inget sug av då, det har
Kommit nu (28 år nu).

Jag blir 27 i år och mina föräldrar är 58 respektive 68 (tänker inte ge mig på att försöka räkna ut hur gamla de var när jag var 16 :p ). Ingen har reflekterat över det, inte ens åldersskillnaden. Men däremot har kompisar trott att jag inte hade nån pappa för han aldrig var med på någonting i skolan... :meh:

Däremot tycker jag att det är lite "läskigt" att de börjar bli gamla nu över huvud taget, de ska ju finnas för alltid! :arghh: Fast SÅ gamla är de ju faktiskt inte!

Min mamma var 40 när jag föddes och pappa 41 så det räknar jag som gamla föräldrar. Men då jag har många äldre syskon och min äldsta bror är 17 år äldre än mig så det är inte så konstigt.
När jag var yngre kunde jag tycka det var lite pinsamt, men nu bryr jag mig absolut inte. Men många blir förvånade över att höra hur gamla mina syskon är.
Det jag har haft störst problem med i frågan är att mina föräldrar kommer vara äldre och kanske dö 10-15 år innan mina kompisars föräldrar. Det var en grej jag slet med mycket i dom yngre tonåren och gick omkring och var förbannad på mamma då jag inte tyckte det var rättvist emot mig att sätta mig till livet när jag inte får lika mycket tid med henne som jag borde ha. När jag kanske får mitt första barn så är hon omkring 70 år och mina barn kommer inte få så mycket tid med sina morföräldrar.

Så det är väl den nackdelen jag kan se med gamla föräldrar. Men å andra sidan hade jag inte haft gamla föräldrar hade jag inte funnits till. Och det är ju inte så mycket jag kan göra åt än att försöka ta vara på tiden vi har tillsammans. :)

Kl
Min mamma skulle fylla 27 och pappa var 23 när jag födes. Alltså hyfsat unga. Men jag tänker på min halv bror och när han tar studente har båda hans vara ca 65.

Jag tänkte så oxå förr. Att det var det värsta. Att de dör fortare. Men egentligen gör de verkligen de? Om vi säger att ens föräldrar tex inte röker så har de redan "sparat" in ca 10 år där. Vissa dör när de är väldigt unga andra är mer seglivade.

Min pappa, som är ganska mycket äldre än mamma, hade hunnit fylla 50 innan jag föddes. Under min barndom var det jättebra! Pappa var 100% trygg och stabil, han hade landat i livet och hade gjort allt och sett allt. Han var dessutom pigg och frisk och tog gärna med oss ut på utflykter och lekte. Visst kändes det lite lustigt när vi jämförde åldrar i klassen och pappa var äldre än många av mina klasskamraters morföräldrar, men det var faktiskt lustigt i bemärkelsen roligt snarare än konstigt tyckte jag.

MEN tempuset jag använder är dåtid. Nackdelen (den enda jag kan se) med gamla föräldrar är att de dör tidigare, i snitt. Det gäller förstås inte alla och det behöver absolut inte vara så för TS föräldrar, men statistiskt sett blir det ju onekligen så. Oftast har man ju ändå hunnit landa i vuxenlivet innan föräldrarna dör - om pappa hade följt statistiken hade jag närmat mig trettio innan jag förlorade honom och det hade ändå känts helt okej. Nu gjorde han inte det utan dog innan jag hann bli myndig, och även om jag aldrig hade velat byta pappa har jag många gånger önskat att han hade varit lite yngre så att jag hade fått några år till, och hade sluppit ha en dödssjuk förälder under hela tonårstiden. Med åldern ökar riskerna.

Vad som anses som gammalt beror väl lite på hur omgivningen ser ut och vilket stadie man själv befinner sig på. Mina föräldrar var 28 när de fick mig, och majoriteten av alla andra föräldrar i min årsgrupp var däromkring, däremot tyckte man ju att de var gamla som gatan när man var tonåring och idag tycker jag de var riktigt unga när de fick mig. Ens synsätt ändras lite när man själv blir vuxen. Min lillasyster är lika gammal som du, och idag är mina föräldrar 53, hon tycker att hon har extremt gamla föräldrar just för tillfället men då är hon familjens minsting och de flesta av hennes kompisar är äldstabarn. Det verkar ju inte som att det stör dig att dina föräldrar är lite äldre än genomsnittet, och då är det väl lite skit samma vad andra tycker?

Det enda jag tänker på med yngre föräldrar är väl att man statistiskt sett har förmånen att ha föräldrarna, och även den äldre generationen, kvar längre. När jag föddes var den äldsta i min mor- och farföräldersgeneration 56 och den yngsta 50, och om jag jämför med mina småkusiner som bara är tre år idag, så har jag haft en helt annan bild av mormor och morfar som de aldrig kommer få, för de små så blir de nästan som generationen ännu ett snäpp högre (vilket hade varit fullt möjligt, jag hade kunnat ha barn som är jämngamla med kusinerna eller till och med yngre).

Grejen är den att åldern på föräldrarna spelade ingen som helst roll utan det är omgivningen som fick det till något utöver det vanliga.

Unga mammor blir ofta kritiserade, tonåringar. Och äldre mammor letar man fel på och tycker att nu är det för sent att skaffa barn. Helst ska man så sina två barn (normen) mellan 25-35 år allt innan och efter är fel enligt många.

Pressat läge. Tänk på de som inte kan få barn tidigare. Att min mamma försökte få barn många år innan jag kom ska man behöva förklara detdär andra. Värst tycker jag ändå att ena mostern har varit just på den punkten. Ger pikar och lyssnar inte.

Sådant är irriterande. Som tur är har det blivit mer accepterat att man faktiskt kan närma sig 40 utan att räknas som en oansvarig mamma.

Tack för alla åsikter! :)
Som någon undrade: Nej, jag har själv inte "lidit" av mina föräldrars åldrar, det är snarare min omgivning som gjort det :banghead:
Och det är då mest det faktumet som har fått mig att fundera ganska mycket på saken....

Snittålder för förstagångsmammor i Sverige är 29 år så allt över kan ju räknas som äldre och allt under kan ju räknas som yngre om man hårddrar det.

Jag själv var nästan 18 när min son föddes och nästan 20 när min dotter föddes 22 månader senare. Folk har många gånger tagit förgivet att jag är deras syster eller till och med barnflicka :meh: och det var ju inte så kul. Jag ser (såg) dessutom yngre ut (fick fortfarande visa leg på systemet när jag var 28) så egentligen är det kanske inte så konstigt men roligt var det inte. Jag är ju deras mamma och vill bli sedd som det också. Kanske är det det som är det jobbiga när man får frågan om ens förälder är ens mor/farförälder. Det är ju faktiskt viktigt vilken relation man har till en annan människa.

Det värsta är väl alla fördomar man får stå ut med vare sig man är äldre eller yngre än snittet när man får sina barn. Jag har en gammal klasskompis som just nu är gravid och vi fyller 42 i år. Visserligen är det hennes tredje barn men hennes två andra barn är 3 och 5 så hon började ju sent ändå och jag kan bara tänka mig vad hon får/har fått höra. Jag tror ändå att det är värre när man är yngre för av någon anledning tycker folk att de har rätt att säga vad som helst till en gravid sjuttonåring. Saker som de aldrig skulle drömma om att säga till en gravid 27 åring. Jag har fått höra enormt mycket otrevliga påstående och fått enormt närgångna frågor genom åren och det har verkligen inte varit roligt men jag ångrar inte en enda sekund att jag ville ha barn tidigt och att jag fick mina barn när jag faktiskt ville ha dem och inte lyssnade på andra.
En fördel med att få barn tidigt är att barnen hinner lära känna mor och farföräldrarna väl och i vårt fall även min mormor och deras pappas mormor, morfar och farmor. Det är ju inte så vanligt att man får behålla även den sidan av släkten tills man är ganska vuxen. Min son var 18 år när min mormor dog och hon var den sista ur den äldre generationen. Mina barn har ju egna minnen och egna relationer med dem att minnas.

Jag tror att åldern spelar väldigt liten roll. Jag tror att det beror på hur man är som människa. Jag har träffat människor som aldrig skulle kunnat ta hand om ett barn när de var 25 eller ens 35 medans jag aldrig har haft några problem med att ta hand om mina barn. Det viktiga är att man får sina barn vid en tidpunkt i livet när man kan ta hand om dem på bästa sätt. Dina föräldrar kanske inte kunde få barn tidigare eller så kände de sig inte redo innan helt enkelt. Man är ju olika.

Jag tror ändå att det är värre när man är yngre för av någon anledning tycker folk att de har rätt att säga vad som helst till en gravid sjuttonåring.

Jo tack ... Nu var jag ju inte sjutton utan tjugoett, men det hjälpte inte mot yttranden som:
- "Är det du som är pappan?" (till maken.)
- "Det kan inte ha varit planerat, va?"
- "Ingen borde skaffa barn innan tjugofem för innan dess är hjärnans kognitiva förmåga inte fullt utvecklad."
- "Gud vad självisk du är som skaffar barn innan du har körkort."

Kanske hade det varit likadant om jag varit tio år äldre. Men av någon anledning betvivlar jag det. Jaja, varje ålder har sin plåga, antar jag.

/slut på gnäll.

Jo tack ... Nu var jag ju inte sjutton utan tjugoett, men det hjälpte inte mot yttranden som:
- "Är det du som är pappan?" (till maken.)
- "Det kan inte ha varit planerat, va?"
- "Ingen borde skaffa barn innan tjugofem för innan dess är hjärnans kognitiva förmåga inte fullt utvecklad."
- "Gud vad självisk du är som skaffar barn innan du har körkort."

Kanske hade det varit likadant om jag varit tio år äldre. Men av någon anledning betvivlar jag det. Jaja, varje ålder har sin plåga, antar jag.

/slut på gnäll.

Eller varför inte:
-Vet du vem som är pappan? -Ja, min sambo som jag hade varit tillsammans med i 4 år när första barnet föddes.
-I vilken buske blev den till? -Hon blev till hemma i våran lägenhet.
-Varför gjorde du inte abort? -Därför att mina barn är önskade, planerade och hett efterlängtade.
-Du skaffar ju barn enbart för att du är egoistisk. -Ja? Varför skulle man annars skaffa barn? För att någon vill bli farmor/mormor? Det finns väl ingen som skaffar barn av andra själ än egoistiska.
-Jag tycker inte att man ska få socialbidrag när man skaffar barn så tidigt. -Nähä, det är ju inte aktuellt i vårt fall ändå.
-Jag tycker att det är oansvarigt att skaffa barn så tidigt. -Jaha, varför då? Det har jag aldrig fått något svar på.
-Barn till unga mammor blir ligister och går ut med skitbetyg. -Mina barn gick ut med toppbetyg och har alltid skött sig klanderfritt.

Hade jag fått en tia för varje gång jag har fått frågan/påståendena ovan så hade jag varit rik nu. Jag tror inte att jag hade fått en enda av dem om jag hade varit tio år äldre när jag fick barnen. Frågan om de var planerade har jag också fått ett antal gånger och jag har till och med varit med om att en person drog mig lite åt sidan och frågade vem som är pappa till dottern för det kunde ju omöjligt vara min sambo eftersom hon var så mörk i hyn. Svaret att hon fick gulsot och behövde sola fick personen att se ut som ett frågetecken för det hade hen aldrig hört talas om.

Alltså jag satte teet i halsen nu med din sista mening! Självisk när du inte har körkort. What?! Och vad har det med saken att göra ens?

Tycker snarare det är mer själviskt att ha bil å körkort.

Och bara som förtydligande så har jag bägge själv innan nån tar illa upp. Men körkort vill jag ju ha oavsett barn eller ej och har inga barn.

Fick det bara inte att gå ihop. De andra uttalandena var elaka men denna var enbart korkad.

Tja, jag antar att det på något sätt skulle ha med min lämplighet att göra. Jag kanske inte har tillräckligt med vuxenpoäng p g a mitt avsaknade körkort? :p

Nej det vet man ju egentligen inte. Men risken ökar ju ju äldre de blir. Min mamma har precis opererat sig 62 år gammal och inte mått bra efteråt och fått åka till akuten flera gånger efter. Jag tror jag oroar mig lite mer än vad jag gjort om hon var 45. :(

Liknande trådar

Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
21 682
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Med "äldre" här menat säg 50+. Alltså typ medelålders och uppåt. Är nyfiken: Hur väl hänger ni med i dagens teknik/medier/etc? Använder...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 507
Senast: åke
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 404
Senast: warg
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 293
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar