Gamla föräldrar?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Ja, som rubriken säger, var tycker ni att gränsen går för att man kan säga att man har gamla föräldrar?

Själv är jag, som mitt nick säger, 16 år gammal.
Mina föräldrar är 55 resp. 56 år gamla, dvs. de var 38 resp. 39 år när jag föddes. Jag är som grädden på moset ensambarn...

Har enda sedan jag var liten funderat mycket på det här med mina föräldrars ålder och att de är äldre osv.
Själv tycker jag att visst, mina föräldrar är något äldre än "normalt", men inget som skulle vara konstigt på något sätt. Samtidigt hör jag från alla möjliga håll att "men herregud, dina föräldrar borde ju (åldersmässigt) vara dina far/morföräldrar!" :eek::cautious:
För att spä på det extra kan jag tillägga att några av de som sagt det är jämngamla med mig, och faktiskt har far/morföräldrar som är lika gamla som mina föräldrar....

Vad tycker ni? När kan man börja prata om "gamla föräldrar"? Och har jag verkligen så onormalt gamla föräldrar som en del påstår?

Sv: Gamla föräldrar?

Det kan väl knappast vara särskilt vanligt att som 16-åring ha mor- och farföräldrar som är i 55-årsåldern. Det innebär ju att både föräldra- och morföräldragenerationen fått barn i 14-årsåldern.

För min del är saken irrelevant.
I mitt fall så är jag 27 år gammal, min dotter är snart tre år gammal och mina föräldrar är snart 58 resp. 56 år gamla. Min mormor (den enda i den generationen som lever, med undantag för att ingen vet om min farfar lever eller ej) fyller 88 år i sommar.
Dotterns pappa är 34 år gammal. Hans mamma fyller 51 i mars och hans pappa är 61 år gammal. Hans mormor fyller 76 år i sommar.
Det finns alltså lite skillnader i "åldersnivåerna" men inget av detta spelar någon roll. Varför skulle det göra det?

Jag tycker spontant inte att dina föräldrar låter särskilt gamla, men funderar man lite så är ju 38-39 år ganska sent att skaffa barn, särskilt i dagens samhälle. Efter 40 sägs ju riskerna öka markant (speciellt för kvinnan), så tänker man på det så var de ju rätt gamla när de fick dig. Men jag tycker inte att det är så konstigt, och de är verkligen långt ifrån gamla nog att vara dina mor/farföräldrar tycker jag!

Jag tror att det beror jättemycket på vad man är van vid helt enkelt; har man föräldrar som var 25 när de fick en så tycker man nog att allt över 30 är "gammalt" och vice versa. Mina föräldrar är "normal-gamla" eller vad man ska säga, men mina mor & farföräldrar är däremot över 90 år gamla allihopa nu (och jag är 22) och har alltid varit gamla i mina jämnåriga vänners ögon. Jag å andra sidan tycker ju att alla far/morföräldrar under 85 är purunga, men det är ju bara för att jag vant mig vid mina egnas höga åldrar.

Det är en social fråga. Bekymrar det dig? För annars, spelar det egentligen någon roll?

Jag fick mitt barn när jag var 21. Mina föräldrar fick sitt första barn när de var 28 (och mig när de var 30). När mitt barn är lika gammalt som du kommer jag alltså att vara 37 och mina föräldrar 67.

Visst finns det de som har betydligt yngre föräldrar, men vad spelar det för roll? ? Är det ens en fördel att ha unga föräldrar? Jag är 14 och mina föräldrar är 46&48. En kompis mamma är 33 och det verkar hon gilla. Jag har aldrig förstått varför. Hennes morföräldrar är nog inte så gamla men det är nog få som har mor/farföräldrar som är lika gamla som dina föräldrar. Vet dessutom några i min klass som har föräldrar en bit över 50. Vi är ändå 2 år yngre än du. Jag tycker inte att du ska bry dig om dina föräldrars ålder!

:eek: :eek: :eek:

Alltså förlåt men

Själv är jag, som mitt nick säger, 16 år gammal.

????

16 år? Hur kan man vara 16 om man är född 97?! Man är ju typ tio år då?! Aaaaah herregud alltså vad fort tiden går, jag fattar inte!

Hrm, ja. Du har ju helt rätt. Jag har nog fått träningsvärk även i hjärnan :o (Men det är nog rätt ovanligt ändå, att bli mor- eller farförälder vid 38 års ålder alltså.)

Jag har relativt unga föräldrar, de var 24 respektive 27 år gamla när jag föddes. Jag har också haft en ganska "hipp" (i brist på bättre ord) barndom. Mina föräldrar var väldigt engagerade och tog med mig och min yngre bror precis överallt. De har även alltid kommit oerhört bra överens med mina och min brors kompisar (vilket var mindre roligt när man som 16 åring står och stampar i hallen då kompisen inte vill avsluta samtalet med mamma :D ). Jag har alltid förklarat detta med deras ålder men inser mer och mer att det nog har mer att göra med deras personligheter.

För två år sedan fick min pappa sitt tredje barn, 50 år gammal. Det finns en hel del som tycker att han är för gammal och jag kan förstå dem. Han kommer vara 78 år gammal när min syster blir myndig. Samtidigt kommer han mentalt aldrig bli äldre än 35 och är nog än mer engagerad som förälder nu än vad han var när jag och min bror var små. De yttre omständigheterna, ekonomi etc, är lättare för honom nu än vad de var då.

Så för att komma till någon form av slutsats. Det är nog väldigt individuellt för vad som är "gammalt". Att vara förälder har nog i slutändan inte speciellt mycket med ålder att göra överhuvudtaget. För egen del så har jag någon form av gräns vid 35, att få barn efter det känns sent. Men jag är betydligt mer öppen nu än vad jag var innan syster kom.

För två år sedan fick min pappa sitt tredje barn, 50 år gammal. Det finns en hel del som tycker att han är för gammal och jag kan förstå dem. Han kommer vara 78 år gammal när min syster blir myndig. Samtidigt kommer han mentalt aldrig bli äldre än 35 och är nog än mer engagerad som förälder nu än vad han var när jag och min bror var små. De yttre omständigheterna, ekonomi etc, är lättare för honom nu än vad de var då.

Det är nog inte bara jag som har träningsvärk i hjärnan ;) (Eller så har du skrivit fel på någon siffra. Eller höjt myndighetsåldern för din syster :p )

Hoppla! Jag tyckte det kändes väl gammalt! :D 68 ska det givetvis vara.

(Och ja, min bror född 93 är fortfarande 14. Så det så! :p )

Araminta gjorde det bara för att vara snäll mot dig. Ren artighet alltså!

;) :D

Jag har unga föräldrar. De fick mig när de var 18 och 20. Ser tyvärr det som en nackdel av livserfarenhet

Jag förstår lite vad du menar. Min mamma var 42 och pappa var 43 när dom fick mig. Det var inte helt ovanligt att folk trodde jag var ute med morfar eller farfar (pappa var nästan vithårig redan när han var 30). Tyckte det var irriterande/jobbigt när jag var 10-15 år gammal att mina föräldrar var lika gammal som andras far-/morföräldrar, men man slutar ju bry sig om det. Jag tyckte ju alla hade ascoola föräldrar som var yngre och roligare, men nu i efterhand har jag förstått att mina föräldrar föddes som pensionärer så det hade inte spelat någon roll när dom fick mig :P

Jag som är 25 tycker att mina föräldrar som är 55 och 60 är gamla, men det har väl mest att göra med att jag bor på landet och att många här ynglar av sig redan innan de fyllt 20, och framför allt innan 25. Tyckte att det var lite småjobbigt under min uppväxt - då var lite av det viktigaste som fanns att ha unga och gärna snygga föräldrar - idag ser jag dock rakt tvärtom på det.

Mina föräldrar var i samma ålder som dina när de fick mig och jag har aldrig sett några nackdelar med det. Mina kompisar var alltid avundsjuka för att mina föräldrar var så obrydda och schyssta typ. :D De har mkt livserfarehet som jag hade nytta av under min uppväxt plus att de var liksom klara med att "uppleva" saker, så det har aldrig kännts som att vi inkräktat på deras liv, vilket jag hört vissa kompisar säga om sina.

Liknande trådar

Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
21 682
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Med "äldre" här menat säg 50+. Alltså typ medelålders och uppåt. Är nyfiken: Hur väl hänger ni med i dagens teknik/medier/etc? Använder...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 507
Senast: åke
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 404
Senast: warg
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 293
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar