galoppträna montehäst

martha

Trådstartare
Går det tro??
Jag har galopptränat häst i alla år och dessa sulkyhästar fattar ju skillnaden mellan bana o sadel. Har en nu som jag hemskt gärna skulle vilja galoppträna , han har aldrig gått monte men det skulle kunna vara en möjlighet framigenom....inte är dom väl så korkade att dom skulle galoppera mer på banan bara för att man tränar hemma galopp ?? Eller har ni andra erfarenheter.

Sv: galoppträna montehäst

Jag tror att det går.De brukar fatta vad deras liv går ut på.

Jag skolade om min travare till ridhäst .Och när jag lekte "trav "så fattade iallafall han att han skulle trava...och så här iefterhand ångrar jag mig att jag inte provade å starta honom i monte ..För j***lar vad fort det kunnde gå. ..och det var inte nära till galopp heller.

Det beror på hur dum din häst är, eller inte ;)

Se till att hästen galopp jobbas i RÄTT FORM bara... Ner med snoken och in med baken så är det inte samma som monté... upp med huvut o sprätt med benen :D ;)

Jag tror att det kan funka utomordentligt bra!

hoppas inte han är så korkad....det får man ju facit på sen, men käk på= trav, och grävare är grävare (utan käk) :rofl:

Nånting som jag och min mentor diskuterat mkt.
Mian hästar galoperade i vartenda lopp ett tag. De var friska och hela.
Kom fram till att om man ska galoppträna travhästar så får man inet göra det på ett alltför "fint" sätt, dvs dressyrpetigt noggrant rakriktat. För så fort galoppen blir alltför rytmisk föredrar de den framför att trava fort.
Bättre att låta dem galopera lite slarvigt orytmiskt, dvs inet för rakriktat. Visst kan man som monteryttare skriver "dra in snoken" om man vill det, det har inte med rakriktning att göra och ser lite bättre ut än "montestuket"
Men var noga med att fatta från skritt eller lugn trav, aldrig låta dem falla in i galoppen från slängtrav,.
diskuterat detta med en del "gamla rävar" och många hade samma erfarenhet.

den erfarenheten har jag också, att "galoppörer" ska man jobba i galopp så dom "blir trötta" på det...så enkelt är det ju inte utan jag tror ju mer på att dom kanske kan bygga upp sig på ett annorlunda sätt så dom orkar med traven på ett annat sätt.

JAg tror hon menar att dom skall galoppera i den rytm o takt dom själva kan känna sig bekväma med....sen kan man ju låta dom jobba med ryggen ändå så dom inte blir som du menade, stjärnkikare...

Det är ju ganska stor skillnad på dressyrgalopp o galoppjobb....att inte inkräkta på hästens naturliga rörelsemönster för mycket,

Dom hästar jag har galopptränat förr är ju oftast hetsporrar, det går i 300 i 100-200 meter utan att man har så mycket att säga till om, men sen känner man direkt när hästen blir bekväm i situationen...det känns bara att det "stämmer" ...att "dra in" hästen i det läget är ju att inkräkta på dess rörelsemönster och ju mer avslappnat dom kan springa, ju mer effektiv blir ju träningen...tycker jag.

Jo jo... absolut!

Jag trodde hon menade som dom här fasansfulla ryttarna som sken galopperar o vinglar hit o dit på en häst som styr upp snoken i vädret för att han eg inte orkar "bära upp" ryttaren... (den har dom en häst som är "mystiskt" halt efter någon vecka...hummmm....)

Galopp jobbet ska ju vara till för något!
Hos Stigge så var det i backen o på rakan som det galoppades I FORM och lagom tempo så hästen orkade, annars gav det ingen nytta ansåg han och Ekfalk:)

:D Det tror jag INTE att hon menade :rofl:

Nej, men när man blir lite rutinerad så känns det ju när hästen går rätt och vi har ju inga "mallar" att följa, mer än att vi vill att vissa partier o muskler ska jobba mera. Hästarna har ju så olika sätt att röra sig på....När man kommit till att dom tar långa målmedvetna galoppsteg och lägger ordentligt med mark under sig , då är man DÄR :love:

....Sen tror jag att det är viktigt att galoppera både vänster och höger galopp så att det blir jämnsidigt uppbyggda i bak..-- så gör jag med mina som jag hjälper att galoppträna på eriksund.

kommit till att dom tar långa målmedvetna galoppsteg och lägger ordentligt med mark under sig

Där hålle jag nog inte riktigt med...

Förstår inte vad målet är med att den skall lägga en massa mark under sig ?

Det ska ju inte vara "wohoo, nu ska vi ut o galoppa... fullt ös medvetslös" :o :D om du fattar min lite överdrivna tankegång...

Jag ser hellre en samlad galopp där hästen pressar inunderifrån ordentligt och får till balansen o rundheten, lixom nöta bort kantigheten och plocka fram styrkan.

Senast ändrad av en moderator:

stretching blir det när don sträcker ut...när man ska ge dom jobben så är det ju lungorna o orken också man vill ha ut....ju längre steg dom tar, ju mer strechar dom...Långa steg behöver inte vara fullt ös.....när det är full ös så blir stegen kortare o snabbare.

Hmm okay. Det är inte min tepåse, jag vill ha musklerna o styrkan innan jag släpper på...:)

bukmuskulaturen finns ju inget bättre sätt än att dom får sträcka ut, har dom ingen bukmuskulatur så får man ju ingen ordning på ryggmuskulaturen heller... det blir som situps :D

Jag menar INTE fullt ös....men jag menar heller inte uppbyggnad via ala dressyrmoment....såg du red chili pirat på vinnare i lördags....DET kallar jag långa steg i galoppen......

sen beror det ju förstås på vart i träningen hästen är, en otränad oinriden häst måste man ju bygga upp lite innan, men om man kommit relativt långt och ridit mycket back/skogs klättring så finns ju dom musklerna, sen skall man ju ha dom snabbare musklerna och dom långa som behövs i loppet.

en otränad oinriden häst måste man ju bygga upp lite innan,.

JA mennn... det var ju dt jag menade från början! :rofl:

men om man kommit relativt långt och ridit mycket back/skogs klättring så finns ju dom musklerna, sen skall man ju ha dom snabbare musklerna och dom långa som behövs i loppet.

JA, självklart som korvspat att hästen som har styrkan .. den kan man galoppera ut!

Vi talar olika språk, men menar samma saker verkar det som :angel: ;)

Hmm, jag är ju fortfarande inne på "min" originalfråga....galoppträning på montepålle :D

Ja då förstår jag att vi var lite annars....

Hmm, jag är ju fortfarande inne på "min" originalfråga....galoppträning på montepålle :D

Det bästa är ju tomtarna som tror att man kan starta i monté utan o rida hästen... "bara o starta" *host* Yeah right!

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Morsning! Har ridit på ridskola i 4,5 år o rider bra i skritt o trav. Tyvärr har vi fått börja galoppera precis men jag klarar mig bra i...
Svar
17
· Visningar
1 920
Senast: GotAsecret
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 640
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025