Galoppsadel i Montélopp?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare amaandha
  • Startdatum Startdatum
A

amaandha

Hej!
Jag undrar nu när jag sitter och kollar runt på olika montésadlar... Får man använda galoppsadlar i montélopp?

De ser ju iprincip likadana ut?
Den som vet helt säkert får jätte gärna svara!:)

Sv: Galoppsadel i Montélopp?

Det tror jag nog. Det är vikten det handlar om. Har sett de som rider med helt vanliga allroundsadlar.

Galoppsadlar fungerar bra men tänk på att du måste ha en anspänning för käk och svanskappa eftersom det (åtminstone svanskappan) är obligatorisk utrustning.

Hej!
Jag undrar nu när jag sitter och kollar runt på olika montésadlar... Får man använda galoppsadlar i montélopp?

De ser ju iprincip likadana ut?
Den som vet helt säkert får jätte gärna svara!:)

Du får använda vilken typ av sadel du vill i montélopp.
Tänk bara på att sadeln ska passa både dej och hästen.

Sadeln ska ha fäste för (förbygel) svanskappa & käk (käk är obligatoriskt vid autostart).

Många rider i galoppsadlar - mycket för att få ner vikten, men också för att man tycker att man får en bättre montésits i dessa sadlar än i en vanlig allroundsadel.

Traditionella sadlar väger ofta mycket mer.

Prova dig fram & använd den utrustning du och din häst trivs med.:banana:

jag har en galoppsadel. Innan jag red i en riktig monte(galopp)sadel så insåg jag inte hur stor skillnad det va. enorm. lättare att stå upp och vara ett med hästen. man stör minimalt (under förutsättningar att man har konditionen och styrkan)...annars kan de nog vara svårt att rida i en "riktig" sadel för sporten.

vart jobbar du?? blev ju inget sugen på att söka hästskötarjobb när jag såg dina bilder på bd :d... tänk att varje dag få gå till ett jobba man älskar...

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Juridik & Ekonomi Hej igen! Tänkte kolla med er om hur era matkostnader ser ut i genomsnitt per månad? Gärna ni som är ensamstående. Men ni andra får...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
6 476
Senast: Enya
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur