galoppör som tävlingshäst?

Sv: galoppör som tävlingshäst?

Om någon säger att alla fd löphästar är trasiga till dej så har de fel.
Läs alla vettiga inlägg ovan. Du ska dessutom veta att påfrestningarna i ett löp är enormt mycket högre än vad du kommer att utsätta hästen för. Det går inte att jämföra.
Även en häst med en förslitnignsskada eller olycksskada vid löp kan bli en mycket stark och hållbar ridhäst även om man väljer att inte utsätta den för påfrestningarna i ett löp.
Jag har själv haft tex ett fullbod som skadades (bröt ner senor samt fraktur i kotleden) som mkt ung. Den skulle antagligen inte hålla för de stora löpen som den var avlad för, långa distanser i mycket hög fart på toppnivå. Men den höll i nära 20 år för hoppning fälttävlan dressyr upp till LA, jakter, mm mm. Aldrig under alla år något enda problem med ben eller rygg!
Tänk på att fullblod är avlade för hållbarhet under extrema förhållanden. Det är inte många halvblod som är om du jämför.:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

minimi skrev:
Om någon säger att alla fd löphästar är trasiga till dej så har de fel.
Läs alla vettiga inlägg ovan. Du ska dessutom veta att påfrestningarna i ett löp är enormt mycket högre än vad du kommer att utsätta hästen för. Det går inte att jämföra.
Även en häst med en förslitnignsskada eller olycksskada vid löp kan bli en mycket stark och hållbar ridhäst även om man väljer att inte utsätta den för påfrestningarna i ett löp.
Jag har själv haft tex ett fullbod som skadades (bröt ner senor samt fraktur i kotleden) som mkt ung. Den skulle antagligen inte hålla för de stora löpen som den var avlad för, långa distanser i mycket hög fart på toppnivå. Men den höll i nära 20 år för hoppning fälttävlan dressyr upp till LA, jakter, mm mm. Aldrig under alla år något enda problem med ben eller rygg!
Tänk på att fullblod är avlade för hållbarhet under extrema förhållanden. Det är inte många halvblod som är om du jämför.:smirk:

Skönt att höra! Alltid trevligt att få en negativ fördom krossad.:D

Aven jag har en fd galoppor. Nu ar hon ju inte sa hallbar, en riktig olycksfagel :smirk: , men trevligare hast far man leta efter och hon ar en helt otrolig hopptalang. Dock tog det lang tid att skola om henne - ca tva ar.

I England dar jag bor ar det jattevanligt med fd galopporer pa tavlingsbanorna, framfor allt inom falttavlan. Jag var pa Badminton i ar och minst tva av hastarna i startfaltet hade gatt pa galoppen tidigare.

Jodå, jag förstår definitivt hur du menar, och visst ska vi kunna diskutera saker öppet.

Ibland finns det dock lite för många trådar där folk tycks svara bara för att de SKA svara så att säga.... oavsett egen erfarenhet eller ens över huvud taget nån kunnighet i frågan. om nån postar en tråd och frågar om ngt, och sen svara 10 personer att "jag vet iochför sig inte, men.... osv"

ja - i det långa loppet blir en del trådar då lite väl oproduktiva s.a.s. därav min kommentar. Hoppas du förstår reaktionen lite bättre, inte illa ment.

1981 Stockholm
8 startande
1. Elisabeth Lette-Top Flight xx 1507 poäng
2. Eva-Karin Munck-Oscarsson-Lansad 1467
3. Ulla Håkanson-Elymus 1461

Som synes så finns det en SM-vinnare i drsssyr som var ett fullblod som hade gått löp :)

Ninniw skrev:
Vill bara påpeka att det absolut inte är så att ”de långsamma” har gått färre lopp… Oftast är de som drivs hårdast för att nå resultat…

Jo det låter ju rätt logiskt faktiskt.
Jag är inte så inne på det där men vet att en i stallet köpte ett fullblod som var för långsam. Han blev omsprungen av tvååringarna på träningar när han var tre:p, så de startade aldrig honom utan han såldes direkt som ridhäst, då han hoppar väldigt bra.

För övrigt är han ett väldigt bra exempel på att fullblod kan bli bra ridhästar. Han är fem nu och har gått 1.10 felfritt samt Lätt fälttävlan med placering, och har kapacitet för mkt mer!

mackan skrev:
Jodå, jag förstår definitivt hur du menar, och visst ska vi kunna diskutera saker öppet.

Ibland finns det dock lite för många trådar där folk tycks svara bara för att de SKA svara så att säga.... oavsett egen erfarenhet eller ens över huvud taget nån kunnighet i frågan. om nån postar en tråd och frågar om ngt, och sen svara 10 personer att "jag vet iochför sig inte, men.... osv"

ja - i det långa loppet blir en del trådar då lite väl oproduktiva s.a.s. därav min kommentar. Hoppas du förstår reaktionen lite bättre, inte illa ment.

Aha!
Jag fattar precis. Jo, man kan ju bli lite trött på det där. Och jag borde nog ha skrivit lite annorlunda från början....Jag ville mest bara veta hur det låg till med fd galoppörer. Men tycker jag att det verkar som om nästan alla bara har positiva erfarenheter, så jag börjar nästan överväga om det blir en sån i framtiden..... för de är väl relativt billiga i inköp? För rik lär jag nog aldrig bli...

Har hatt en ex-galopphest, som var min drømmehest!
Jeg kjøpte han som 5-åring i februar 199?.
I juni debuterte vi i 1.10 hoppning, feilfritt. Samme sesong startet vi debutant feltritt.
Året etter, ble det 1.20 og lett feltritt.
Neste år, 1.30 og MB.

På 4 sesonger med feltritt hadde han totalt 0 feil på sprangprøven i feltritt!!

Startet litt dressur utenom, t.o.m LA:4.

Den ser väldigt trevlig ut. Vad menar du med slut i huvudet?
Hovarna kan vara dåliga men med rätt skötsel har det aldrig varit ett problem. Mitt första fullblod sa veterinären skulle dö av sina hovar men där hade vet. fel. :smirk: Hästen levde 15 år till och blev mycket gammal, hovarna fungerade utmärkt. ( Han dog av åldersjukdomar). MEn jag fick ju sköta dem rätt och bla aldrig ha hästen i leriga hagar. Inte rida på hårda underlag, pga tunn sula och platta hovar (risk att skada hovbenet)
Men hästen tävlade hoppning, dressyr, terräng och var en fantastisk ridhäst. :love: :love:

limited_edition skrev:
hejsan!

jag letar efter en MINDRe storhästalltså upp till 160cm och har tänkt mig en smäckrare modell då jag går från ponny nu.. undrar om det är någon här på bukefalos somhar köpt en galoppör som kankse inte räckt till på banan och har den som tävlingshäst i vanliga grenar nu? berätta gärna lite och gärna bilder eller annat vore kul! :)

Jag har ett fullblodsto som är en jätte fin ridhäst.Hon älskar att hoppa och går jätte bra i dressyren.Hon är lugn, modig (ibland) och vill ta mkt eget ansvar.Hon tävlas inte nu på grund av att hon hade lite fel på sin kropp som kom från just galopptiden, men annars är hon en jätte fin häst.Jag kommer aldrig köpa nån annan hästras efter att jag haft henne utan det blir mera fullblod =).

DSCF1557.jpg

Antilda skrev:
Aha!
Men tycker jag att det verkar som om nästan alla bara har positiva erfarenheter, så jag börjar nästan överväga om det blir en sån i framtiden..... för de är väl relativt billiga i inköp? För rik lär jag nog aldrig bli...

Ja dom är underbara. De ligger ju lägre i pris än halvblod, så det går att få trevliga för en skälig summa. se bara till att välja noggrant och ha kunnig hjälp. Posta på Galopp forumet om du kommer i seriösa köpartag, där finns MYCKET kunnigt och duktigt folk som kan tipsa och råda dig, och säkert även hänvisa till trevliga hästar.

min pälskling: På bilden 4 år, idag är han 5 och ett halvt, tiden går fort. Han är helt underbar, utbildar honom till dressyr häst.

JennieochGossen3.jpg

Jag har haft flera fullblodshästar varav den bästa gick * fälttävlan, 130-hoppning och LA:5 dressyr. Hade definitivt fysisk kapacitet att nå längre, hoppade riktigt bra och hade en fantastisk trav men tyvärr bara en njure och den fick han problem med och fick avlivas 12 år gammal.
Sen hade han också en hel massa idéer i terrängen och blandade bra resultat med rent usla och borde nått längre med ett lite jämnare temperament. :crazy:
Han hade inte löpt, endast varit i träning som tvååring pga att hans uppfödare inte hade råd att hålla honom längre och togs i beslag av tränaren som sålde honom som ridhäst.

agesta.jpg

Ska kanske också tillägga att alla mina xx-hästar har varit över 1,70. ;)

Senast ändrad:

Innan jag köpte mitt halvblod som jag har idag, letade jag efter ett fullblod. Hittade dock inget just vid det tillfället. Men tanken är fortfarande inte främmande för mig. Har sett väldigt många fina fd galoppörer som fungerar hur bra som helst som ridhäst.

Min plastmamma hade ett fullblod som blev 27 år och som tävlade mkt framgångsrikt i hoppning upp till 1,20, nästan alltid placering. En underbar häst att rida! Jag gillar fullblod :)

Jag har inte köpt men utbildat (och hade bra gärna köpt) en som togs ur träning efter två lopp pga senvarning. Han kunde ha blivit en riktigt trevlig dressyrhäst men ägarens ointresse ledde "bara" till starter i lätta klasser i både hopp, dressyr och fältt. Han har aldrig varit skadad, enda knepiga med utbildningen av honom var att få honom att förstå att han skulle hoppa över hindren, inte springa igenom dem :D

*lånar*
En liten fundering när jag läser om alla glp hästar som ni köpt när dom inte ska tävla längre m.m.

Finns det någon (och i sådana fall i vilken utbredning?) som föder upp Fullblod/galopphästar till vanlig ridning?? Alltså inte alls försöker få dom till galopphästar utan till dressyr, hoppning m.m.

Egentligen en helt onödig fråga, men det var den första tanken jag fick i skallen när jag läste tråden:D

Komma skrev:
jag hade ett fullblod som gått som galoppör. han var en kanon hopphäst och jätte härlig att rida, men tyvärr var han ganska slut i huvudet och hans nerver var inte att leka med!
hans hovar vär ännu sämre de, så han blev utdömd efter ett litet tag =(
här är en bild:
http://frida7053.fotopic.net/p8909141.html
http://frida7053.fotopic.net/p10304374.html
http://frida7053.fotopic.net/p8909139.html

Men det är ju Filur :)

Komma skrev:
jag hade ett fullblod som gått som galoppör. han var en kanon hopphäst och jätte härlig att rida, men tyvärr var han ganska slut i huvudet och hans nerver var inte att leka med!
hans hovar vär ännu sämre de, så han blev utdömd efter ett litet tag =(
här är en bild:
http://frida7053.fotopic.net/p8909141.html
http://frida7053.fotopic.net/p10304374.html
http://frida7053.fotopic.net/p8909139.html

Jag har skrivit så mycekt om mina underbara fullblod som jag haft så det låter jag bli nu. Men som motvikt till det här inlägget ska jag berätta om en tjej som jag träffade på en dressyrtävling för flera år sen. Hon red ett fullblod som var närmare 20 år då (eller kanske 20, minns inte exakt)och kom 2:a i båda klasserna LB o LA.

Själv var hon kanske 13- 14 år. Naturligtvis pratade jag med henne eftersom hon red ett fullblod:smirk:
Hon berättade att familjen hade haft hästen sen den var ca 4-5 år. Den hade gått derby och var placerad 3:a, tror jag hon sa. Det är enormt bra, kan jag tala om.
Sen hade den skadat sig allvarligt och blivit ridhäst efter konvalecens. Det var mammans häst. (Numera var hon med som "hästskötare".)
Men när den här tjejen slutade rida B-ponny vid ca 10 år övertog hon fullblodet. Hon vägrade rida D-ponnyn som fanns i familjen. Den fick säljas, hon tog mammas häst.
Som 12-åring red hon hubertusjakt första gången. Alla varnade henne och mamman blev hårt pressad av omgivningen, berättade hon. Men mamman hade själv ridit hubertusjakter med den och visste att det inte var några problem.
Av alla ca 35-40 hästarna i fältet var han den coolaste. Han lyssnade, planerade mellan hindren, vek skickligt undan för alla galna
bockande, halvvilda halvblod som drog förbi och trängde sig framför hindren (med många vuxna ryttare :smirk: ). Hon kände sig helt trygg hela vägen och vid starten till upploppet kunde hon hålla tillbaka honom så att de andra fick gå iväg, (ville inte ha honom nersprungen av galna halvblod) sen lät hon honom gå, han var ikapp och om dem i några språng, men hon undvek svansen för att inte bli nertrampad av alla som inte klarade att hålla sina hästar på plats.
På videon såg hon att hon ändå "vann" stort. (Mamman var med och intygade att det här var sant.)

Jag har så många liknande erfarenheter av de här kloka djuren, men den här historien minns jag så väl för de var så otroligt samspelta och fina på tävlingen också. Han hade tydligen funnits i familjen sen hon var mycket liten och hon älskade verkligen hästen.
Hon berättade att kompisarna red ponny fortfarande och det enda tråkiga för henne var att åka på andra tävlingar än de, hon fick tävla mot mest vuxna.

Så ja, tävlingshästar kan de bli.

Jag köpte ett fullblodssto i höstas, som är 5 år i år.
Också en gammal galoppör.
Köpte en galopphäst för jag trodde jag skulle komma över en stjärnhäst billigt (då många fälttävlanshästar är fullblod)
Eftersom jag inte har råd med någon i 50-tusen skalan och uppåt.

Men tji fick gick jag. Trots vetrinärsbesiktning, så halta tjejen två dagar efter vi hämtat henne. Senskada.

Tips till ni som köper fd. galoppörer-
1. Ta alltid med dig EGEN vetrinär, och var med på besiktningen.
2. Fråga helst om du får ha hästen på prov. Om det är ett problem för hästägaren, så lägg ner hästköpet. Det finns mängder av hästar till salu.
3. Kolla inte på annonser där det står "häst säljes billigt", eller "billigt vid snabb affär", osv.

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Jag vet egentligen vilken ras som jag skulle ha om jag skulle ha en egen hund och det är golden retriever. Men tycker ändå att det...
Svar
19
· Visningar
2 038
Senast: yamyam
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 687
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 899
Senast: TinyWiny
·
Tjatter Nu behöver jag lite inspiration från alla kreativa bukefalister! Min sambo fyller år om ca två veckor och jag skulle vilja ha idéer på...
Svar
12
· Visningar
1 284
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama