galoppör som tävlingshäst?

L

limited_edition

hejsan!

jag letar efter en MINDRe storhästalltså upp till 160cm och har tänkt mig en smäckrare modell då jag går från ponny nu.. undrar om det är någon här på bukefalos somhar köpt en galoppör som kankse inte räckt till på banan och har den som tävlingshäst i vanliga grenar nu? berätta gärna lite och gärna bilder eller annat vore kul! :)

Sv: galoppör som tävlingshäst?

Jag har ingen som helst egen kunskap eller erfarenhet av hur galoppörer är när de slutar sin karriär. Däremot har jag hört en hovslagare (som även skott galoppörer) säga att de i princip är helt slut. De är tävlingsmaskiner fullproppade med saker som gör att man kan pumpa alla eventuella pengar ur dem. Han berättade skräckhistorier om vad som hände när man försökte skola om dem till ridhästar..

Nåväl, jag vet ju inte...vore kul om någon som visste kunde kommentera!

Jag har en galoppör nu som visserligen räckte till på banan sprang in 3 miljoner, han är kanske 158-160 något. Jättefräsch trots att han sprang på banan tom han var 8 år. Jättefin att rida dressyr på och att hoppa på, Helt cool häst , hetsar inte upp sig i onödan. Men jag vet ju att alla inte är som han.

Min kompis köpte för några år sedan ett fullblod som kom direkt från banan. Visst fick hon jobba hårt med den för att den skulle funka överhuvudtaget som ridhäst. Men efter mycket hårt arbete tävlade hon Lätt fälttävlan med den. :D

Vi har ett litet fullblod ca 155 cm ganska kraftig för att vara fullblod, har haft honom i ett år nu o han funkar perfekt. 5 år är han nu har startat 1m+1.10 ett par gr felfri i de flesta starterna ,inte tittig .Hur cool som helst. Gick träningtävling i dressyr förra veckan lite spänd o även ryttaren men fick mycket bra muntliga omdömme 8 på skritten 7 på traven pga spänd lite dålig ökning . Gick Hubertusjakt för ett par veckor sen utan problem. Mkt ridbar o trevlig i alla lägen. En nackdel är dåliga hovar ,plattfot fram o tappar ofta skorna. Dyrare i drift med foder också . Får lätt svullnader vid småsår. Rekommenderar varmt fullblod.Han har gått på banan främst hinder men inte startat merän ett fåtal gr ,höll inte.

Jag tycker att din hovslagare ska tänka på vad han säger innan han vräker ur sig sina kommentarer! Det finns många galopphästar som är fräscha efter sina karriärer, ofta behöver de ta det lugnt en längre period för att lära sig acceptera det nya livet som ridhäst. 6-12 månader är en bra tid, då kan man lära känna varandra i lugn och ro, börja arbeta hästen från marken, lära den kommandon och de får bygga annan muskulatur.
Ger man dem bara tid att "coola" ner sig blir de utmärkta ridhästar för både dressyr, hopp och fälttävlan.
Den som köper gör självklart rätt i att veterinärbesikta hästen, just för att undvika ett dåligt köp, skador förekommer ju även inom all annan disciplin, inte bara galopp.

Fullblod är i mina ögon den ultimata hästen, de är kloka, nätta och snabba, dessutom oftast smidiga.

Dock kan jag se problem i att hitta ett bra fullblod, med tillräcklig kapacitet.

Jag köpte ett som hade vandrat runt i div. hem, men hon rörde sig inte som ett fullblod och var väldigt söt, så ja, det blev hon. Hon avlivades efter 10 månader efter att jag konstaterat att hon var blind. Hon var 11 år och hade enligt vet. antagligen sett mycket dåligt sedan födslen.
Det säger en hel del om fullblodens värde i mångas ögon tycker jag. Alla såg att hon hade problem, men ingen brydde sig om att ta reda på varför, för då var hon ju inte värd pengar... Iofs ett av hästvärldens stora bekymmer.

Fullbloden är underbara, själv har jag för tillfället 2 nätta halvblodsdamer runt 160 sträcket, same shit but diffirent ;)

//E

Galoppörer kan bli riktigt trevliga ridhästar! Det finns en del hästar i eliten i fälttävlan om gått som galoppör tidigare.
Det bästa är om du kan hitta en tre-fyraåring som kanske inte är snabb nog, gärna en som har gått hinder och har lite hoppkapacitet. Då har de inte blivit för "inridna" i galoppen och har lättare att lära om. Köper du en äldre är det också större risk för förslitningsskador och liknande. Som sagt besiktiga och röntga innan köp!

Men tänk på att det krävs mycket jobb och kunskap. Har du någon som kan hjälpa dig?
Det kanske inte är det lättaste att gå från ponny till fullblod direkt från banan även om hästen inte är så stor.

Föresten tycker jag inte du ska tänka för mycket på höjden på hästen, fullblod har ofta bara långa ben men är ändå smäckra och lätta. Se främst till temperament och ridbarhet!

man ska dock fundera på varför den inte springer snabbt nog, jag känner folk som köpt ung galoppör som ej var startad och gick igenom bes. för att ett halvår senare visa sig ha både det ena och det andra, pålagringar mm och blivit redigt halt, detta utan knappt ha blivit riden.

Antilda skrev:
Jag har ingen som helst egen kunskap eller erfarenhet av hur galoppörer är när de slutar sin karriär. Däremot har jag hört en hovslagare (som även skott galoppörer) säga att de i princip är helt slut. De är tävlingsmaskiner fullproppade med saker som gör att man kan pumpa alla eventuella pengar ur dem. Han berättade skräckhistorier om vad som hände när man försökte skola om dem till ridhästar..

Nåväl, jag vet ju inte...vore kul om någon som visste kunde kommentera!

kan det vara så att din hovslagare inte klarar av att sko fullblodsfötter??
Kan inte se någon annan anledning till att någon skulle vräka ur sig någonting sådant annars:eek: .
Jag har jobbat med fullblod i MÅNGA år och även haft fullblod som tävlat upp till 1.10 hoppning och lokal LA dressyr SAMTIDIGT som dom har tävlings löpt!
Och att dom skulle vara fullproppade med "saker" som gör att dom springer längre är ju rent förtal men tanke på alla doping kontroller som görs!

Senast ändrad:

Antilda skrev:

snälla!
skriv inte såna inlägg över huvud taget när du inte själv har några belägg för det annat än vad en hovslagare sagt. :eek:

detta är rent förtal och lögn. Jag tror som nån annan sa, det är en hovslagare som inte klarar av att sko när det krävs lite annat än att bara dunka på skorna... oavsett anledning: fortfarande förtal och lögn, hjälp inte till att sprida sånt när du själv inte har belägg för det som sagt!

för övrigt pratade jag med en veterinär härom veckan som sa att när det gäller RIDHÄST skador, så toppar halvbloden numera LÅÅÅNGT över fullbloden när det gäller skador, framför allt i ben och leder. tål att tänka på.

Trådskaparen:
Har ett fullblod som tränades för löp men hade för mycket att växa kvar för att hänga med i träningen, såldes av banan som 2 åring.
Är en mycket ridbar ridhäst som älskar arbete, ska bli dressyr häst främst pga sina goda gångarter, taktmässighet och otroliga ambition till arbetet. Har startat några lätta hittills och han har fått 7 och 8 på gångarterna trots att han varit spänd.

rekommenderar dem också varmt.

Har haft en och skulle gärna ha en igen. Dock skulle jag ta bättre reda på hästens psyke först... det finns många att fråga i galoppvärlden. Den jag köpte hade rykte om sig att vara "fläng" vilket hon också var :D Hon hade inte nerver nog för tävling och då var det ju rätt lönlöst att köpa henne som tävlingshäst.

Köp gärna en kapplöpningshäst. många är fina och har inte så mycket problem. (de måste ju också få ett hem:mad: ) En tävlingskamrat till mig har en kapplöpningshäst som gick några lopp och nu går han 1,10 i hoppning (inte den finaste tekniken, men det är ju han...) Han har inga problem nu heller så köp dig en galoppör, tycker jag iallafall, men vill du vara säker så köp dig en som inte gått på banan så länge... (och bara för att min kompis häst går 1,10 så gör inte alla det!)

Lycka Till!!!:D

En snabb tre-fyraåring kan ju kosta en del. Så är man inte miljonär har man nog inte så mycket val.:angel:
De som är långsamma har ju ofta inte gått så många lopp heller och har troligen mindre risk för skador.

Men självklart måste man kolla upp sånt, ett bra sätt är att prata med hästskötaren, de brukar ha koll. Och som sagt besiktiga noga och röntga!

Antilda skrev:
Jag har ingen som helst egen kunskap eller erfarenhet av hur galoppörer är när de slutar sin karriär.

Du säger det själv...:o
Har en fbl val som jag tävlat 1.20 hoppning o deb ft på, mer blir det!
Fullblod är helt underbara, vackra och smarta som få!

En bra hovslagare fixar dåliga hovar, så det brukar inte vara några problem.
Alla fullblod har inte dåliga fötter bara för att det är ett fullblod!

Nyrelski skrev:
En snabb tre-fyraåring kan ju kosta en del. Så är man inte miljonär har man nog inte så mycket val.:angel:
De som är långsamma har ju ofta inte gått så många lopp heller och har troligen mindre risk för skador.
Vill bara påpeka att det absolut inte är så att ”de långsamma” har gått färre lopp… Oftast är de som drivs hårdast för att nå resultat… Man skall absolut inte köpa ett fullblod i tron att få starter = en ”sparad” häst. Ifrågasätt alltid varför en häst inte har, eller bara har startat ett fåtal ggr, troligt är att det då ligger ett fel o skramlar någon stans. Har däremot hästen startat mycket så har det visat på hållbarhet, och är den helt enkelt inte tillräckligt snabb kan det vara ett riktigt kap för en ridhästintresserad.

Fullbloden är individer precis som alla andra hästar, bedöm dem utifrån det. Men generellt så rör det sig om skit coola hästar, som i vissa fall (de flesta faktiskt!) är understimulerade. Ut i skog och mark bara så att de får tänka på att lyfta på fötterna, kan vara lite problematiskt detta med rötter ibland i början! :D

Är född och uppvuxen med ”problemhästar” från banan. Men dessa ”problem” tenderar att försvinna rätt fort när de börjar byggas upp grundträning och de får skrota runt i hagen. Glömmer aldrig min första C1a på Ett fullblod som skulle starta några dagar senare… :rofl: :love: Jag till hör dem som tycker att man skall börja arbeta med dem direkt efter att man köpt dem, inte bara vila i massa månader. Som sagt, ut i skog och mark…

En häst som kommer från elitträning, med elit mat och en helt annan dygnsrytm, klart att den kan bli lite förvirrad när du plötsligt vill ut o rida vid 18.00 när den är van att ligga o sova i halmen. Men om du är där och stimulerar och ger stöd till alla förändringar, utan att se det som ett problem, blir de inget problem!

Många som köper fullblod och får problem, skapar dem tyvärr själva genom förtal och dåligga råd...
Antilda skrev:
De är tävlingsmaskiner fullproppade med saker som gör att man kan pumpa alla eventuella pengar ur dem. Han berättade skräckhistorier om vad som hände när man försökte skola om dem till ridhästar…
Kan det vara så att hovslagaren inte är svensk? Vissa preparat som inte är godkända i Europa, är tex det i Amerika... Men inget som skulle göra ett fullblod till en sämre ridhäst vad jag vet… Har ridit Fullblod i USA, de mest underbar och coola hästarna jag någonsin har haft att göra med…

Jag skulle själv kunna tänka mig att köpa en fd galoppör, fungerar ofta mkt bra som "vanliga" ridhästar och är ofta toppen om man vill ha en fälttävlanshäst... :)

jag har fullblod som tävlingshästar. De har gott på banan, men nu är de utmärkta hopp och fältävlans hästar. Gör de mesta med dem, lite barock och akademiskt också.

mackan skrev:
snälla!
skriv inte såna inlägg över huvud taget när du inte själv har några belägg för det annat än vad en hovslagare sagt. :eek:

detta är rent förtal och lögn. Jag tror som nån annan sa, det är en hovslagare som inte klarar av att sko när det krävs lite annat än att bara dunka på skorna... oavsett anledning: fortfarande förtal och lögn, hjälp inte till att sprida sånt när du själv inte har belägg för det som sagt!

för övrigt pratade jag med en veterinär härom veckan som sa att när det gäller RIDHÄST skador, så toppar halvbloden numera LÅÅÅNGT över fullbloden när det gäller skador, framför allt i ben och leder. tål att tänka på.

Trådskaparen:
Har ett fullblod som tränades för löp men hade för mycket att växa kvar för att hänga med i träningen, såldes av banan som 2 åring.
Är en mycket ridbar ridhäst som älskar arbete, ska bli dressyr häst främst pga sina goda gångarter, taktmässighet och otroliga ambition till arbetet. Har startat några lätta hittills och han har fått 7 och 8 på gångarterna trots att han varit spänd.

rekommenderar dem också varmt.

Skönt att hovslagaren hade fel! Jag har ju inte påstått något, bara berättat vad någon sa till mig och jag var noga med att berätta att jag själv inte visste. Det är väl bra att jag får reaktioner som får mig att se att andra har helt andra upplevelser? Och tänk om MÅNGA tyckt att det var just så som min hovslagare påstod? Då hade det ju varit ännu bättre, väl?

Man måste väl ha möjlighet att diskutera saker öppet? Det som den ena tycker är lögn och förtal tycker den andra är sanning. Därmed INTE sagt att jag tror på hovslagaren rakt av. Eller på dig heller, bara för att du säger att det är lögn och förtal. Din vetrinär kanske inte visste ett skit utan bara högg nåt ur luften, förtal av halvbloden kanske?

Men många verkar ju ha positiva erfarenheter (inklusive dig, även om din häst väl aldrig blivit utnött på banan?) av galoppörer och då är jag inte sen att ändra mig!

Men om jag skulle höra någon inom galoppen säga "köp inte en fd galopp-häst, de är trasiga" då kanske jag ändrar mig igen. Det är väl det vi har forum till, att få reda på nya grejer?

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Jag vet egentligen vilken ras som jag skulle ha om jag skulle ha en egen hund och det är golden retriever. Men tycker ändå att det...
Svar
19
· Visningar
2 038
Senast: yamyam
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 687
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 899
Senast: TinyWiny
·
Tjatter Nu behöver jag lite inspiration från alla kreativa bukefalister! Min sambo fyller år om ca två veckor och jag skulle vilja ha idéer på...
Svar
12
· Visningar
1 284
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama