Galoppombyten !

Sv: Galoppombyten !

Har preics börjat träna galoppombyte.. jag gör så att jag rider på en åtta (typ) fast mer rak på "medellinjen" (hjärnsläpp) Gör halt i mitten och fattar om.
Testade i onsdags att försöka byta utan att göra halt mellan alltså bara göra ett vanligt byte och hon satte det på första försökte :eek::love: men jag fortsätter nog ett tag med att göra halt och fatta ny galopp tills det sitter helt perfekt.. men man blev ju så sugen på att testa ett byte:angel:

Åh, kul att det funkade! :)

Av ren nyfikenhet undrar jag om det finns någon speciell tanke bakom att göra en halt istället för att lägga in skritt/travsteg? Onekligen funkade det ju på din häst men jag undrar bara om det finns någon anledning till att göra just på det viset? :idea:

Egentligen gör jag flera halter från galopp på volten... först nu jag har börjat byta varv och galopp efter halten. Hon orkar inte bära sig så länge i galoppen. Plus att vi tränar mycket med att kunna stanna med sitsen. Vill göra halt för hon kan lätt bli låååång och låg annars och då blir nästan fattning pannkaka. Vi börjar i princip från andra änden, oftast brukar jag börja med att dem ska sakta av från galopp till trav och sen galopp igen. För att sedan gå ner till skritt och sen fatta galopp från det. Men hon är lite speciell så då får man anpassa sig efter henne lite.

Att rida i förvänd galopp för att sedan byta funkar inte alls på henne.. förvänd galopp är tydligen roligt :p

Min häst som är stensäker på förvänd galopp lärde/lär vi byten genom att diagonal sluta och sedan byta ur
den mot en ny sluta i motsatt riktning, eller så red jag samlad galopp, typ piruettarbete och vände åt
"fel" håll. Alla andra, byte ur förvänd eller på medellinjen ruskade hon bara glatt på huvudet och fortsatte
i förvänd galopp. Fast nu har hon säkerligen glömt hur man byter igen :p

Hon gör dock byten i varje och vartannat (på eget initiativ) i skogen :idea:

Alla andra, byte ur förvänd eller på medellinjen ruskade hon bara glatt på huvudet och fortsatte
i förvänd galopp. Fast nu har hon säkerligen glömt hur man byter igen :p

Hon gör dock byten i varje och vartannat (på eget initiativ) i skogen :idea:

Men Jösses vad sött! :love:

Personligen har jag lätt ångest över att det verkligen är hög tid för mig och min tjej att börja bytesträna. Vi började tidigare i våras, men hon blev så laddad och explosiv att när tävlingssäsongen drog igång var jag tvungen att lägga ner det arbetet ett tag. Halva säsongen gick sedan åt till att få hästen att inte explodera i galopprogrammen.. :cool:

Men i sommar MÅSTE vi ta tag i det om vi ska kunna debutera msv inom överskådlig tid. Det kommer att bli en spännande sommar. :grin:

På en sdn häst kan man försöka att avdramatisera det.

Galoppera ute på en väg som svänger o bara mjukt lägga om hjälperna- annars sakta av.
De tredje eller femte gången kommer hon att veta vad som ska hända där o kanske byter.

En sak på såna.
NÄR den har bytt- släpp tygeln o klappa. Låt den dra iväg en bit o den kommer att sluta.

Hon har i alla fall kopplat att byten är något positivt. För när vi jobbar galoppen nu och det kanske blir lite jobbigt på något sätt då kan hon helt sonika göra ett galoppombyte - då vet hon ju att hon varit duktig.

Lilla hjärtat. :love:

Jag upplever det som problematiskt i bytesträningen att laddningen gör både henne och mig spända och då tappar vi galoppkvaliteten vilket i sin tur gör det väldigt mycket svårare för henne att byta. Har du några tankar om det Axel?

Tack:love:

Jaså hon tycker att det är roligt:bump::banana:

Det är då lätt att de förekommer eller går o väntar.

Byter hon rent?

NÄR man lär in så kan de gärna få dra på lite- farten släpper spänningar.

Jag skulle ta en vecka o träna på det- så att det blir klart ngn gång- det sitter o är inte lika spännande. Vardagsmat.

Om du blir spänd lägg volter o byt ur det så du inte bromsar henne mer än nödvändigt.

kom ihåg att hon måste få galoppera PÅ! Att få plats att byta. Annars måste hon dra på själv. Om inte- finns risken att du får korta fjuttiga byten.

Sen kan du byta ur samlad galopp.

Byter man från tidig ålder får du aldrig den där spänningen. Man gör ingen affär av det- bara byter varv eller riktning.

Senast ändrad:

Hon tycker att det är superkul! I alla fall åt ena hållet, åt andra är det svååårt - då riktigt känner jag hur hon klurar över sin egen koordination.

Hon byter ibland rent och ibland före i bak faktiskt!

Det svåra är att hon är så vansinnigt balanserad i förvända, att hon kan gå kvar på en 10-metersvolt i förvänd om jag skulle be henne. :crazy: Ja, jag vet att jag borde börjat träna byten tidigare. :o

Att rida på i galoppen ska jag verkligen tänka på, det är något min tränare också brukar framhålla. Det är svårt det där med min egen spänning, för den kommer ju säkert delvis av att jag sitter och väntar på att hon ska bralla loss - vilket ju i sin tur laddar henne med mer dynamit så att säga.

Jag ska ta tag i detta efter sista starten för säsongen. Sedan har jag faktiskt också hyrt in min tränare som beridare under några pass i sommar för att träna byten. Vi får se hur det går.

Jag tror faktiskt att de är lite hö eller vä. benta som vi. Plus att vi har en svår sida o det hjälper ju inte till alla gånger:crazy:

Spöt tycker jag är bra att fingervisa med.

Man får laborera. De flesta säger vid nya ytterskänkeln, men jag har gjort tvärtom, petat på det benet som inte hänger med- innan bytet!

På min märr studsade jag spöt på korset innan.

SEN!!! Om man tar för vana att göra en kram på innetygeln i fattningarna o sen även gör så vid bytena- har du sen:angel: nytta av det igen- i serierna. En extra hjälp.

Förresten funkar nog kramen även som en halvhalt iom att du inte kan ta på ytter I bytet.
Bytet blir rundare o på ngt sätt så blir funktionen så.

Du kommer att få en rolig sommar hör jag- trots regnet o avsaknad av värme:bow:
Krama Stumpan:love:

Senast ändrad:

för oss funkade det att träna en period och sen låta det ligga helt. han blev så vild att jag inte vågade hålla på mer, varje byte följdes av våldsamma rodeohopp och tjut, otroligt spännande var det tyckte han.

så red bara enkla byten och förvänd ett tag tills han slutade hesta upp sig och förekomma mig. sen testade jag att byta igen och då var han mkt lugnare (om än fortfarande explosiv:p).
ofta behöver dom lite tid att smälta och bearbeta något nytt.:)

Jag känner igen mig i det du skriver om hur din häst reagerade - exklusive tjuten! :D Då hoppas jag att min häst har lugnat ner sig en smula när vi återupptar bytesträningen om ett par veckor då. :)

Nej men hej Linnea, vad kul att se dej:D

Eftersom jag har känt igen så mycket i din märr så gissar jag att hon byter entusiastiskt:bump: Men också att laddningen som uppstår av att tycka det är kul att vara duktig, och vänta så intensivt att hon ligger före, gör det svårt. Att träna mycket på byten under en period är knepigt, då blir det byten så fort man ens rör ett finger i galoppen, till slut. Kanske går det över, men jag kom av mej lite där, och under vintern gick vi tillbaka så mycket till grunder att bytena låg nere. Nu byter jag ett par gånger under ett pass så att det kommer som en del av arbetet men inte upprepas för mycket så att allt fokus går till att visa att man kan:banana:

Ute byter hon lätt åt båda hållen och t o m i typ serie några gånger. Men hon blir så laddad att hon även där går och väntar så mycket att minsta förberedelse som rörelse i yttertygeln tex tolkas som signal, ligger före mej helt enkelt...:cool:

Jag tror att numera är svårigheten åt ena hållet mycket i mitt huvud:cool:
Ja jag tror i själva verket att hela frågan är en pilotfråga i vårt falll, från början till slut......:o

Jag känner igen mig i det du skriver om hur din häst reagerade - exklusive tjuten! :D Då hoppas jag att min häst har lugnat ner sig en smula när vi återupptar bytesträningen om ett par veckor då. :)
Det är av den anledningen som jag vill att de ska förstå vad det handlar om fort- att det inte blir ngt konstigt där matte spänner sig varenda gång.

Jag bytte på framridningen- som alla andra dagar i uppvärmningen, när jag red lätta klasser- just för att inte hästen skulle vilja byta på eget initiativ o då göra det när det inte är läge. Det hände heller aldrig inne på banan.
Om häst sååå gärna vill..... så måste man vara så extra övertydlig o passa den o kanske inte kunna rida som man skulle vilja. Så därför la jag in den "förbjudna frukten" till att bli "laglig" när jag ville. Avdramatiserade bytena.

På det enda Breederskvalet som jag red var min den enda som gjorde alla 4 byten rent, fast det fanns "globenryttare" med.
Sen att det brast i annat- är en annan femma:angel:

Flash: Heej! Kul att se dig också! Mois blir entusiastisk, men inte så att hon byter hela tiden. Hennes allra största problem bytesmässigt är faktiskt hennes pilot. :o

Axel: Det bästa vore kanske om du kom och tränade lite byten på min häst i sommar? Så långt är det ju inte att åka..? :idea:

Nu är jag jättesugen på att börja!! :bump: Fick idag reda på att jag inte blir bortlottad så en till LA:6 ska jag rida innan jag börjar testa igen. Det tror jag är säkrast för alla inblandade. :D

Så härligt att ni är så på gång:bow::bow:

Jag kan följa med och titta på axel när hon tar sig an moisen:devil:

Skämt åsido, jag tror att det måste vara väldigt vanligt att det är piloten som är största problemet, på något sätt verkar många, och även jag, bli lite stressade över att lära in dressyrbyten, (medan hoppbyten är en helt annan sak och helt odramatiskt..), det är väl det där med att man helst ska vara så exakt och inte komma i obalans och störa, det blir så himla tydligt när man gör det i byten, vet inte om det är därför:confused:.

Det funkade jättebra ett tag, vi gjorde tre byten på långsidan (nåja 60 meters ridhus:o) men sen när det blev så väldigt entusiastiskt så blev jag stressad igen och vågade inte riktigt.:o

Jag tycker att axels råd om att räkna galoppsprången och förbereda var en bra hjälp, men kommer på nu när jag minns det att jag har tappat den delen.
Nu ska jag träna igen:banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
711
Senast: tara
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 510
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 756
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka