galoppombyten - sammanfogad tråd

Sv: galoppombyten

Jfrelin skrev:
:eek: :confused: :confused: :cry:

Jag har minsann ett häfte hemma som det står facit på som jag har köpt av en equikanalltochdukaninget. H*n sa att jag skulle vinna OS om jag följde det.

Hur ska jag göra nu?:cry:

Ge upp och börja sammla frimärken :rofl: :rofl: :rofl: Jag kan hjälpa dig :idea:

Sv: galoppombyten

Susan skrev:
KL

Däremot så tycker jag att det finns en logik i att byta med innern eftersom det är den som skall ändra läge i luften
.
Varför då propagera för att man ska fatta med yttre sittbenet o skänkeln?
Hästen fattar ju med yttre bak.
Det är samma sak med bytena man ger impulsen med yttern, för att bytet börjar där.

När hästar svajar så brukar det väl vara för att rumpan åker in :confused. och då är väl receptet mindre ytterskänkel bra
.
Det är om man använder skänkeln för långt bak eller med för stark hjälp.
Mig veterligen finns det inget facit till ridningen, även om en och annan bukare får för sig att det finns just hemma hos dom :o :D
Det var väl riktat till mig.
Att man KAN fatta galopp med innern är logiskt men inte resten, om man vill ha ngn kvalité i rörelserna.

Tips mottages tacksamt!

KAn man få lite tips på hur man ska förbereda sin häst inför galoppombyten? Hur ska jag rida hästen?

Sv: Tips mottages tacksamt!

En övning som jag gillar är denna som ger både kontroll på hästens bak samt förbereder hästen inför galoppombyten. Den ska såklart ridas i båda varven.
Man börjar med att rida i galopp med korta steg. Börja i t ex vänstervarv och rider sen upp på medellinjen i galopp. Man rider sen rakt fram några meter i galopp och saktar sen av till skritt. När man har saktat av ska man DIREKT rida skänkelvikning, i det här fallet undan höger skänkel och bort mot långsidan.
Rid några meter till i skänkelvikning och fatta nya galoppen som nu blir höger. Tänk på att sista steget i skänkelvikningen ska även vara det första i höger galoppen. Man fattar galoppen innan man hinner komma ut på spåret.
Under skänkelvikningen är det viktigt att hästen tar korta snabba steg och att den inte glider iväg. Minska skrittstegen efter hand när hästen blivit starkare. Lycka till :)

oj det var ett snabbt svar. Men jag fattar inte hur man ska få kontroll på baken med hjälp av din övning:smirk:

Skänkelvikningen hjälper till att komma åt hästens rumpa/bakdel

Sv: galoppombyten - sammanfogad tråd

när jag byter i serier och vanligt men framförallt i varje, så byter mina hästar genom halvhalter...och att jag flyttar sittbenet, och mina seriebyten är till 99% helt raka!!!varför komplicera det med en massa stora hjälper som att flytta skänklarna???då får man ju vingliga serier...;)

nej...bara ett tips på hur jag gör...OM jag skulle göra stora gester på mina pållar skulle vi vinna "ormtävling"...:rofl: :rofl: :rofl:

jag brukar för övrigt lära mina att byta så som du säger...medellinjen-skritt-skänkelvikning-galopp...funkar för mig med!!!men sen så småning om när hästen har "befäst" byterna och har lätt för det så är det bara att leka...hihi

Liknande trådar

Dressyr Jag klurar lite på vad bästa vägen är att gå vad gäller galoppen på fbldonnan. När jag provred hade hon väldigt kantig och flack galopp...
Svar
6
· Visningar
999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka