galoppombyten - sammanfogad tråd

mumrikan

Trådstartare
Jag har alltid tyckt om att rida galoppombyten och med min ponny brukade vi få till rätt häftiga serier på en lång härlig galoppstig ute i skogen. :love:
Men med hästen jag rider nu så blir det ett eller två bocksprång :bump: i varje byte och sen tar det något galoppsprång innan vi är i balans igen.
Vad tror ni detta kan bero på?:confused: Finns det hästar som har så "hoppiga":bump: byten att det känns som bocksprång och att jag får lära mig leva med det?
Eller kan det vara för att han ännu inte hunnit komma i form ordentligt och därför inte orkar byta helt rent?
Ska jag bara strunt i det och hoppas att det går över så småningom eller ska jag försöka träna bort bocksprången mer direkt?
Att göra byten med några travsteg emellan fungerar oftast inte så bra på honom för han blir så laddad i galoppen att det då blir slängtrav, såvida jag inte gör som i galopp-till-trav-övergångarna där jag eg tänker halt för att komma ned i en balanserad trav, men då blir det nog för många travsteg för att vara ett byte.

Sv: galoppombyten

Jag skulle tro att det kommer med tiden.. Lugnar han ner sig i galoppen och du ger små och fina hjälper så borde det inte kännas som bocksprång när han byter..

Vet du om han byter rent eller om det är något som är efter/före? Kan ju hända om han tex kommer efter med bak att han bockar så att han byter med bak också, dvs rättar sig..

Jo det händer ibland ffa när han byter till vänster för det har han svårast för, att fram byter lite innan bak. Vet inte riktigt vad jag ska göra åt det heller förutom att träna mer så han orkar vara mer samlad inför bytet.
För han KAN, han vet precis hur man ska göra, men är lite otränad så vi måste "komma ihåg" tillsammans.

Jag brukar inte börja med byten förrens hästen kan gå i samlad galopp och göra enkla byten utan stress.

Det låter som om din häst absolut inte är färdig för byten ännu och han bockar säkert för att det är jobbigt.
Att hästen inte byter rent kan bero på ett flertal saker:
*den är inte rakriktad (vilket oftast är problemet)
*hjälpen kommer för sent eller är för otydlig
*hästen är inte tillräckligt samlad och igenom i kroppen
*hästen är inte framme för skänkeln.

Jfrelin skrev:
Jag brukar inte börja med byten förrens hästen kan gå i samlad galopp och göra enkla byten utan stress.

Det låter som om din häst absolut inte är färdig för byten ännu och han bockar säkert för att det är jobbigt.
Att hästen inte byter rent kan bero på ett flertal saker:
*den är inte rakriktad (vilket oftast är problemet)
*hjälpen kommer för sent eller är för otydlig
*hästen är inte tillräckligt samlad och igenom i kroppen
*hästen är inte framme för skänkeln.

:bow: :bow: :bow:

Jag skulle också rekommendera att du, när hästen är färdig för att påbörja bytena, tar hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa sig så att det blir rätt! Jag skulle aldrig våga mig på att försöka på egen hand sådär i början, det har jag inte nog kunskap för. Dessutom vill jag inte riskera att göra fel så att jag blir tvungen att korrigera det sedan. Att korrigera ett fel som uppkommit är betydligt svårare än att lära in "rätt" från början!

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Hur gör du dina byten? Tänk på att om du byter TILL höger galopp så använd vänster skänkel annars kommer hästen byta fram först och det blir hoppigt :bump: Ta hjälp av en tränare eller annan kunnig person som ser hur hästen gör. Lycka till med dina serier :)

_Netty skrev:
Hur gör du dina byten? Tänk på att om du byter TILL höger galopp så använd vänster skänkel annars kommer hästen byta fram först och det blir hoppigt :bump: Ta hjälp av en tränare eller annan kunnig person som ser hur hästen gör. Lycka till med dina serier :)

Det där stämmer ju inte riktigt, det finns en massa sätt att göra det på. När jag tränade i Tyskland så gjorde vi det alltid för innerskänkeln då bytena blir rakare och det blir lättare att göra serier sen.

Jag tror det där är helt individuellt per häst. En häst byter rent när den är tillräckligt stark och man gör rätt hjälp och den rida framåt för skänkeln. Innan dess kan man ha tur att få rena byten, eller en ovan kan tycka att det är rena men hästen byter inte igenom ryggen.

Jfrelin skrev:
Det där stämmer ju inte riktigt, det finns en massa sätt att göra det på. När jag tränade i Tyskland så gjorde vi det alltid för innerskänkeln då bytena blir rakare och det blir lättare att göra serier sen.

så gör jag också när jag bytar, tycker det funkar utmärkt!

Har kanske lite med att jag rider AR :o där skänklarna inte betyder "framåt" osv utan höger skänkel = höger bakben, vänster skänkel = vänster bakben, alltså ber jag hästen trampa under med sitt bakben och byta galoppen istället för att "fatta ny galopp". Funkar oftast bra på engelskt ridna hästar också om bytena blir studsiga på ens vanliga sätt ;)

Inte byter jag för innerskänkeln, däremot kan man ha den intill om hästen inte byter rakt.
Man får ju hjälp av yttern att få mer tryck i själva bytet.
Dvs mer energi o samlad o därmed mer Gest.

Hur i hela friden byter ni sen i varje på det viset?

Yttern är ju självklart samlande men innerskänkeln är för mig framåtdrivande och byten är ju en rörelse som är framåt. Min ytterskänkel är den som håller hästen rak.

Det är väl inte konstigare att byta för inner i varje än för ytter? Varför skulle det vara det?

Jfrelin]Yttern är ju självklart samlande
men innerskänkeln är för mig framåtdrivande och byten är ju en rörelse som är framåt.
Det är sätet som gör att bytet blir framåtgripande.
Min ytterskänkel är den som håller hästen rak.
Iom att man byter galopp så blir det en lite ändrad riktnin. Hur kan din ytter påverka rakriktningen när den är just, yttern?
Det är väl inte konstigare att byta för inner i varje än för ytter? Varför skulle det vara det?
Kan du byta i varje på det viset mer än 5 ggr på rakt spår med rak häst, så får jag väl gratulera.
För mig låter det helt osannolikt.

Det är klart att det går att byta så, har inte bytt i varje själv men hon som jag tränade för i Tyskland plus ett antal fler toppryttare byter så och hon rider GP så uppenbarligen funkar det att göra i varje.

Jag tror inte det är så stor skillnad att byta för ytter eller innerskänkel, det är ju som sagt sätet som är det viktigaste ändå.
Jag rakriktar min häst genom att flytta bogarna efter bakdelen på det sättet du beskriver så låter det som om du gör tvärtom. Vad ser du för fördelar med det? Kan du förklara:idea:

Du skrev att du håller hästen rak med ytterskänkeln:confused:
Nu håller du rätt på bogarna.

Om du placerar in nya gal. sidans bog innan bytet så krävs det inte mkt innersänkel.
Var skrev jag att jag flyttar in rumpan när jag rakriktar?
Iom med att jag rider " på rumpan, hästens" så har jag mindre problem att hålla ordning på framvagnen.

Jag tror faktiskt att du har missuppfattat det hela.
Har de sagt att de gör så eller har du tolkat det så när du har tittat på?

Senast ändrad:

axel skrev:
Kan du byta i varje på det viset mer än 5 ggr på rakt spår med rak häst, så får jag väl gratulera.
För mig låter det helt osannolikt.

Jag har bytt i serier på det sättet och det har fungerat jätte bra :) Och jag såg flera stycken i S i tyskland i helgen som bytte så, så det fungerade alldeles utmärkt.

(jag tänker på det sättet jfrelin beskrev det)

Jag tror att du missförstår mig totalt men jag kanske inte skriver så bra att någon fattar vad jag menar:D

Skänklarna driver ju bakkärran framåt och förhoppningsvis rakt, bogarna flyttar jag med ledanden tygeltag om det skulle behövas. Alltså kommer rakriktningen bakifrån men ibland kan man behöva flytta bogarna.

Hur placerar du in nya gal. sidans bog?
Hur rakriktar du hästen?

Jag rider också min häst på rumpan men måste hålla ordning på framvagnen i allafall då han inte alls är tillräckligt stark och rakriktad ännu.

jag vet jättemånga som byter genom att ta fram enbart innerskänklen, jag tycker själv att det är bra för att när men bytar genom att ta fram en och bak den andra så är det lätt att både häst och ryttare svänger i bytena..

KL

Jag rider inte galoppombyten vare sig i varje, elelr i serier, så jag skall ju inte säga något :angel:

Däremot så tycker jag att det finns en logik i att byta med innern eftersom det är den som skall ändra läge i luften.

När hästar svajar så brukar det väl vara för att rumpan åker in :confused. och då är väl receptet mindre ytterskänkel bra.
Sedan så finns det ju inte bara ett sätt att göra någonting, man gör väl det som funkar bra för en själv.

själv om jag byter galopp så gör jag det bara genom att sitta om, släppa fram nua insada, men som sagt jag sysslar ju inte med serier så där skall jag vara tyst :o

Mig veterligen finns det inget facit till ridningen, även om en och annan bukare får för sig att det finns just hemma hos dom :o :D

Senast ändrad:

Susan skrev:
Mig veterligen finns det inget facit till ridningen, även om en och annan bukare får för sig att det finns just hemma hos dom :o :D

:eek: :confused: :confused: :cry:

Jag har minsann ett häfte hemma som det står facit på som jag har köpt av en equikanalltochdukaninget. H*n sa att jag skulle vinna OS om jag följde det.

Hur ska jag göra nu?:cry:

Liknande trådar

Dressyr Jag klurar lite på vad bästa vägen är att gå vad gäller galoppen på fbldonnan. När jag provred hade hon väldigt kantig och flack galopp...
Svar
6
· Visningar
999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar