Galoppombyten över bom

G

Gilraen

Halloj, gott folk!
Jag har problem.. Jag ska tävla den första augusti och jag har inte lyckats få min pålle å byta galopp, varken över bom eller "som vanligt".. Har ni något tips? Det skulle spara väldigt mycket tid och kraft om han kunde byta över bom..

/Tävlingsklar..

Börja med att höja upp bommen till ett litet hinder. samla innan och ställ lite lätt utåt över bomen och lägg samtidigt om skänkeln och driv. När detta fungerar kan du lägga ner bommen på marken för att sedan ta bort den helt. Jag tror dock inte att detta går att lära på en vecka, stressa inte utan låt det ta tid.

Ett annat sätt är att skippa bom. Galoppera på fyrkanspåret och vänd snett igenom sakta av till trav och ta ny galopp direkt. När detta fungerar smidigt med endast ett mycket kort avbrott till trav kan man prova att lägga om skänkeln och göra ett galopp ombyte. Denna metod fungerade på den hästen jag rider nu. Det tog bara ett par gånger innan han bytte, ett litet bocksprång varje gång men ändå=)

... och om du ser till att hästen landar i rätt galopp efter varje hinder så har du inget problem längre.

Hannisens tips är jättebra.

det forsta tipset du fick e bra....nar du hoppar over ett litet hinder o du hammnar i fel galopp sa ska du stalla utat rejellt for da kan dom inte halla balansen om dom har fel galopp sa da maste dom byta :smirk:

Tack, tack, tack, för tipset! det fungerade suuuuper! Han bockade också lite då och då, men men.. De får duga sålänge :)

Hej! Lägg upp bommen på ca 50cm istället och hoppa diagonalt över, då byter den mkt lättare! Fick lära mig det av min hoppinstruktör! :D

va bra att det funkade..... :) det gör det för mig o min pålla me :smirk: lycka till på tävlingen :banana:

Jag måste ha haft tur när jag fick min ponny. Han va knappt riden nåt, aldrig hoppad. Men bytte galopp gjorde han så fort man bytte varv. :angel:

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 616
Senast: Piaff
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama