galoppjobba häst som "sticker"

Sv: galoppjobba häst som "sticker"

Fast då använder man nog gramanen lite fel, man ska ju inte dra omkull hästen, man får ju använda den med lite vett. Man kan annars om man instinktivt drar i tyglarna få hästen att tappa balansen och snubbla också.

Men om man ska använda gramanen för att få stopp på hästen används den fel och råkar man ta för mycket i gramanen kan hästen tappa balansen och gå omkull. Visst kan du göra det med tyglarna också men har du graman på så "drar och tvingar" den hästens huvud neråt så därför tycker inte jag att den ska användas som broms.

Får nog hålla med Knasigare i det där. Går hästen omkull för att man dragit i gramanen så har man naturligtvis använt den helt fel. Dock kan ju alltid en olycka komma, man kan dra omkull en häst med bara tyglarna också om det vill sig illa.

Tycker faktiskt att gramanen kan vara bra som säkerhet om man har en het häst som sticker / stegrar etc. Naturligtvis får man komma åt själva problemet från annat håll såsom träning/hjälp från instrutör osv, men som säkerhetsdetalj tills man kommit fram till målet så :)

har pratat med tränare idag som sa att hästen antagligen är svag och inte orkar jobba ordentligt. Det bästa tyckte hon var att bara galoppa på hästen utan vidare krav så den får hitta sin egen galopp själv och få upp flåset och grundstyrkan...

Det har jag nog glömt skriva att hästen jobbas oftast i galoppen när detta händer. När den får galoppa med "huvudet bland molnen" så tar den inte tag i bettet utan det är när man gör förhållningar...

Dock blir ju avsaktningarna från galopp väldigt fula och det blir slängtrav ungefär....

Vilket märkligt råd.
att jobba hästen i en gångart där den inte orkar bära sig, sliter oerhört och bygger inte upp hästen alls. Öva galoppfattningar isåfall, inte ligga och bränna på "bara för att".

som sagt, det finns många andra sätt att träna kondition på än att bränna på i galopp i skogen.

Men galoppfattningarna är inga problem.
Hästen har dock aldrig i hela sitt liv galopperats längre stunder/sträckor. Att harva på i skritt och trav är ju det enda hästen gjort sen den reds in...... så helt tokigt är det inte i mina öron..

Fast definiera "jobba". För mig är att jobba en häst när man vill ha den i form, sätta under sig ordentligt och verkligen "rida"...
Nu ska den galoppera och det enda ryttaren ska göra är att reglera tempot och styra, försöka hålla hästen i en lägre form och om den blir framtung gör det inget i början

Senast ändrad:

Tycker inte att det är helt dumt om hästen har det jobbigt med galoppen. Ut i skogen och galoppera framåt i friskt tempo i en ganska fri form. Inte dundra fram okontrollerat såklart.

Men galoppfattningarna är inga problem.
Hästen har dock aldrig i hela sitt liv galopperats längre stunder/sträckor. Att harva på i skritt och trav är ju det enda hästen gjort sen den reds in...... så helt tokigt är det inte i mina öron..

Fast definiera "jobba". För mig är att jobba en häst när man vill ha den i form, sätta under sig ordentligt och verkligen "rida"...
Nu ska den galoppera och det enda ryttaren ska göra är att reglera tempot och styra, försöka hålla hästen i en lägre form och om den blir framtung gör det inget i början

Men det finns ju ingen kontroll på den, den sticker ju i full kareta? det var väl det som var problemet? :confused: Inte sjutton blir det ngn ändamålsenlig form? Det jag avsåg med galopp fattningar är att det stärker och bygger upp hästen betydligt effektivare än att rida på i själva galoppen framåt.

Den biter tag i bettet och sticker när man jobbar den i galopp. Detta sker efter ca två varv på stor volt. Jag GISSAR att det är för hästen får mjölksyra.

Tar man själv tag i tyglarna då så springer hästen fortare, släpper man "allt" så bryter hästen av till slängtrav. Hästen vill alltså inte galoppera egentligen utan det känns som ett försvar när mjöksyran sätter in. Den vet att ryttaren släpper i den situationen för hästen lägger all sin vikt i bettet och det finns inte att man med kraft kan orka hålla..

Där av tipset från tränaren, släpp tyglarna men driv den fortfarande i galopp och styr bara.

Samlade galoppfattningar sitter och galoppen är gudomlig i 2 varv på volt... sedan biter hästen fast och drar/blir hängande i bettet

Senast ändrad:

då tränas den som sagt upp effektivt genom att inte ligga och nötas på volt eller rakt fram heller för den delen, utan att göra övergångar och fattningar.

Övergångar och fattningar är inget problem.. problemet börjar när hästen ombeds att galoppera längre sträckor...

Det händer oftare att den tar bettet i ridhus än utomhus men det händer utomhus också. Dock finns inga längre bra galoppsträckor här så det kan ju också vara en faktor till att hästen inte drar.
Dock skulle nog ingen våga mana på hästen när den väl galopperar ute heller. Utan när den väl hamnat i galopp ute så försöker man hålla den galoppen, varken mer eller mindre...

Jag hoppas jag inte upplevs som en bitterf*tta nu som sätter mig mot alla tips jag får, jag är tacksam för någon orkar lägga energi att svara öht! :bow:
Men jag tycker att vi provat det mesta med hästen, eller det mesta fungerar ju innom en viss gräns.... Som sagt, det är en knepig häst...

Jag själv tror inte hästen har några "galoppmuskler" oavsett form, då den inte är ordentligt galopperad och jobbad någonsin i dess liv.
Det är en häst som inte gör av med energi i onödan om man säger så ;)

Senast ändrad:

Jag hade en häst som gjorde typ lika dant.
Det gäller att bryta av innan man känner/vet att hästen ska sticka.
Detta funkade dock inte alltid, så endag när jag var ute och hon stack så drev jag på henne, sen när hon började sakta av så drev jag på igen. (Hon ville ju springa, då kunde hon ju göra det med) Jag bröt inte av förens jag kände att hon inte svarade mer på drivningen.
Det låter kanske grymt men hon tog ingen skada av det.
Efter det hände det inte så ofta utan hon lärde sig att "vänta" på mina singnaler.

Och jag tror inte att du behöver vara rädd för att prova detta, en häst springer aldrig längre än den orkar om den inte har panik.

dock finns inga vägar ute att göra detta på... inte tillräckligt långa så det blir ett problem....

dock finns inga vägar ute att göra detta på... inte tillräckligt långa så det blir ett problem....

Jag må vara korkad, men jag förstår fortfarande inte problemet.

Om hästen som du säger, går utmärkt i galoppfattningar och korta sträckor i galopp, så FORTSÄTT stärka den genom att jobba på det sättet. Den kommer bli starkare och starkare, för det är fattningar och övergångar som stärker, inte att flåsa på i galopp varv efter varv där den inte bär sig eller sticker!

att den sticker är ett LYDNADS problem, och bäst löses det, om det beror på som du misstänker, saknad styrka, genom att GE hästen förutsättningarna att bygga styrkan på ett vettigt sätt!

om den behöver konditionsträna och tappa vikt som du säger, finns det otaliga andra lösningar på detta än att sträck galoppera! Basic träningsfysiologi och teori : ) vare sig det gäller människa eller häst.

Exakt så gör min oxå :P fast för mej funkar det inte med nya galopp sträckor :crazy:

Håller verkligen med.

Ts: Om hästen orkar lite, men senare tar bettet och sticker, så fortsätt träna fattningar och övergångar, för det är sådant som stärker hästen - inte att harva runt i galopp.

:bow: :bow:

Jag förstår inte heller riktigt problemet. Man ber inte om saker som hästen inte orkar- klarar han av bara två voltvarv håll dig till de varven, gör galoppfattningar som stärker hästens muskler så att den ORKAR galoppera längre än två varv på volten och utöka sträckan efter ett tag när hästen byggt muskler.

Jag må vara korkad, men jag förstår fortfarande inte problemet.

Om hästen som du säger, går utmärkt i galoppfattningar och korta sträckor i galopp, så FORTSÄTT stärka den genom att jobba på det sättet. Den kommer bli starkare och starkare, för det är fattningar och övergångar som stärker, inte att flåsa på i galopp varv efter varv där den inte bär sig eller sticker!

att den sticker är ett LYDNADS problem, och bäst löses det, om det beror på som du misstänker, saknad styrka, genom att GE hästen förutsättningarna att bygga styrkan på ett vettigt sätt!

om den behöver konditionsträna och tappa vikt som du säger, finns det otaliga andra lösningar på detta än att sträck galoppera! Basic träningsfysiologi och teori : ) vare sig det gäller människa eller häst.

Jag är inne på mackans linje eftersom min unghäst är likadan. Han orkar inte hålla ihop sig i galoppen utan behöver stärkas.

Han tränas på backen mad otaliga fattningar (förutom övringa övergångar mm)för de kan bli mycket bättre och kortare galopper. I galoppen växlar jag mellan att rida honom lite mer framåt och fokusera på att hålla honom mjuk o avslappnad och att be honom hålla ihop sig när han vill falla isär. När jag känner att han inte orkar utan vill falla isär lägger jag till innerskänkeln o smackar lite så han får hänga ihop lite mer några galoppsprång sedan bryter jag av - man ska inte begära mer än några språng/halvt varv extra eftersom hästen redan sagt i från att den inte orkar. Lite beröm på det och hästen blir rätt lättövertalad att kämpa några språng till framöver när den blir trött.

För mig har det varit viktigt att pålle här är väl lydig för hjälperna och verkligen tar innerskänkeln rätt och reagerar rätt på smackningen. Innerskänkeln ska utan innertyglens hjälp (eftersom den hindrar innerbak i galoppen) direkt ge en reaktion i hästens innersida, den ska forma sig runt innerskänkeln och vara/bli mjuk fram till bettet. Smackningen ska inte betyda "full fart framåt" så hästen kastar sig i väg med nosen i vädret utan bara ge mer energi, hästen ska reagera med att ta i på det viset jag ber den här forma sig runt innerskänkeln och hålla ihop sin galopp. Detta är lydnad som ständigt ständigt checkas av och finputsas/grovjusteras varje ridtur, varje steg hästen tar under ryttare. Är hästen inte loss i sidorna är den knapast loss någon annanstans heller och då anser jag ridningen skadlig och risken för olydnad är stor.

Att ha en häst som är "lättböjd" är för mig (med småttingar :D) som för svea att hästen reagerar på sidförande hjälper - det hindrar effektivt hästen från att bli stark framåt och därav falla isär.

I kombo med detta arbete (som först börjat göras till en reglebunden vana nu när pålle börjar på sitt 5:te år) galopperar jag i backar (där har du kondistränignen som inte sliter om det var det du var ute efter) och galopperar lite längre bitar på plan mark OM hästen känns fin för dagen - dvs orkar hålla ihop sig i en fräsch galopp får han rulla på i en rund form, i balans o hyfsat loss i sidorna (han orkar ännu inte mer). Men de bitarna är absolut inte konditionskrävande alls! Kondition tränar jag så gott som aldrig på plan mark i galopp, travpass utan ryttare dock.

Så jag håller som sagt med om att de där två varven på volt inte blir bättre av att tvinga fram ett tredje, fortsätt jobba som tidigare med övergångar men lista ut hur ni ska be hästen hålla ihop sig lite till utan att börja ta i den och få den att falla isär helt (i mitt fall genom att be om böjning som ovan). Då kan ni vissa galopper be om lite mer och vissa bara göra korrekta övergångar.

En utveckling av din idé skulle kunna vara att arbeta hästen i samlad galopp två varv, och sedan släppa formen och bara rida fram en stund för att sedan samla igen och se hur hästen reagerar på det. Då måste hästen hålla galoppen, men får en annan "frihetskänsla" än den får i samlingen och tycker kanske att då var det värt att fortsätta galoppera.
Jag har tränat min häst mycket på det viset, och det gav mycket bättre resultat än övergångar, för det tyckte hon att det kunde hon redan, så det var inge roligt :D

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Hur hanterar man en häst som sticker hem på uteritter? Han lunkar på i godan ro och helt plötsligt tvärvänder han och drar järnet hemåt...
Svar
5
· Visningar
1 347
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama