Galoppjobb/konditionsträning - hur gör ni?

aprilia

Trådstartare
Kom på att jag nog måste börja träna kondisen på hästen (o mig) om vi ska lyckas komma runt på terrängritten i mitten på oktober.. :angel: vet att kondition byggs upp under längre tid men iaf ;)

Så jag undrar, hur gör ni när ni tränar konditionen på er häst?
Jobbar ni i intervaller, och i så fall vilka slags intervaller? (alltså tidsmässigt osv)
Klockar ni er själva för att räkna ut vilket tempo ni rider i?
Hur ofta konditionstränar ni?
Var tränar ni; på en åker, skogsväg eller kanske rentav på en trav-/galoppbana?

:bump:

Sv: Galoppjobb/konditionsträning - hur gör ni?

ingen som vill svara o dela med sig av sina erfarenheter? :confused:

:bump:

OK, ingen annan verkar vilja avslöja sina väl bevarade träningshemligheter.....

För att komma i kondition till mitten av Oktober ska du bara köra intervall träning 8 pass om dagen 5x5 minuter
-varje dag:devil:

....eller så satsa på nästa säsong kanske:cool:

Så här gör en till mej närstående Bukare:

Under själva tävlingssäsongen, inget direkt konditionsarbete.

Annars:
Galopparbete på stranden och i vattnet.
Har en sträcka på 3.5km rides fram o tillbaka
Börjar lugnt i vattenbrynet på stranden -ökar så småningom till maxpuls som hålles en kort stund. -sedan 80-90% maxpuls under någon km ridande i 30cm djupt vatten
sedan ner på kanske 50% en bit och så repetera hela grejen så att man totalt får ca 7km

-Sker oftare under senvår innan tävlingarna startat på riktigt.
-Detaljerna får personen posta själv men det handlar om varierat arbete 50-100% under rätt hög belastning rätt kort tid.

Använder en pulsmätare men det lär vara rätt få som gör det så det funkar så klart ändå

Sedan använder denne ryttare framförallt dressyr-markarbetet till konditionsträning.
När hästen kan gå ett 45-minuterspass utan vila är man nära målet.

I badsegeberg gick CCI* i 8 minuter o det orkade hästen hur fint som helst.

En annan häst vi har i 1-* orkar kanske 25minuter dressyrpass och är rätt trött när hon går i mål efter en vanlig CNC* -inte tränat så länge så vänta bara till nästa säsong :bump:

BTW:
En viss Pooh-ryttare tipsade om att man skall träna kondition under hårt motstånd: branta backar eller rida i vatten.
Om man gör det kommer man snabbt upp i hög puls
och då kan man jobba kortare tid och därmed spara benen.

/Max

Läste en slags intervallträning som Stig H tränade på sina travhästar det tog jag efter och så har jag tränat.
Jag mätte upp en sträcka på 700 m tog på mig terrängklockan och red den sträckan på 1 minut alltså ganska bra tempo. Skritt 1 min och sen galopp igen, brukar köra så 7-10ggr.
Jag tror att det funkar bra :)

Kondition byggs upp under en längre period (våren) främst i trav, som byggs på med galopp närmare tävlingssäsongen. Då varierar man mellan långsam galopp (350-450 m/ min) och mer intervallbetonad träning, helt olika broende på ålder , nivå och hästtyp. Jag tror inte du behöer intervalljobb om du ska rida en debutant t ex. Backar är bra, men inte riktigt så enkelt att man bara "sparar benen", eftersom för mycket av det kan slita på bakknäna istället. Underlag anpassas till tempo och sträcka, ju jämnare dest bättre o inte för djupt eller hårt. Ärligt blev jag lite lätt chockad över en del av dessa tips, och att lägga in hårdare galoppjobb om inte hästen har fått den uppbyggnadsträning som krävs innan säsongen, ja då ber man om skador.

Kondition byggs upp under en längre period (våren) främst i trav, som byggs på med galopp närmare tävlingssäsongen. Då varierar man mellan långsam galopp (350-450 m/ min) och mer intervallbetonad träning, helt olika broende på ålder , nivå och hästtyp. Jag tror inte du behöer intervalljobb om du ska rida en debutant t ex. Backar är bra, men inte riktigt så enkelt att man bara "sparar benen", eftersom för mycket av det kan slita på bakknäna istället. Underlag anpassas till tempo och sträcka, ju jämnare dest bättre o inte för djupt eller hårt. Ärligt blev jag lite lätt chockad över en del av dessa tips, och att lägga in hårdare galoppjobb om inte hästen har fått den uppbyggnadsträning som krävs innan säsongen, ja då ber man om skador.

Ja, jag är böjd att hålla med...intervallträning i galopp krävs nog inte förrän man kommer upp i lite högre klasser. Upp till *-ig är jag helt övertygad om att varierad uteridning med klättring då och då räcker väldigt långt för de flesta hästar. Många ryttare nuförtiden rider ut sina hästar alldeles för lite för att tävla fälttävlan, de sitter i paddockar och ridhus och rider runt runt runt...

Om den unga hästen får allsidig träning i skog och mark med mycket skritt och trav och friska galopper då håller ben, senor och ligament längre än den häst som mest går på mjuka underlag i ridhus mm.

Så ut i skog o mark med er och rid längre än 30 min där:devil: så kommer kondisen av sig själv...:banana:

Kan ju enbart svara för mig själv här självklart sätter jag mig inte på en otränad häst och intervalltränar. Konditionen byggs ju upp året runt. Själv rider jag ut ungefär varannan dag på varierat underlag i varierat tempo, upp och ner för backar, över stock och sten. Men intervallträningen byggs på som ett komplement i ett försök att bygga upp konditionen ytterligare. Även om det inte behövs ngn superkondition för att rida lätta klasser ser jag inget fel med att hästen har lite bättre kondition än vad som just krävs. Men för att bygga en hyfsad grundkondis går det säkert alldeles utmärkt att rida ut.
Jag börjar inte konditionsträna ngn månad innan tävling. Nu för tiden går det utmärkt att rida ut och galoppera osv nästan året runt. Intervalltränar man året om då och då tror jag inte hästarna tar skada av det. Självklart får man läsa av dem man får passa sig för mjölksyran och målet är inte att köra slut på dem.

Kondition byggs upp under en längre period (våren) främst i trav...

Förtydligande till andra: det här handlar ju inte direkt om några travsträckor som man rider under en vanlig motionsrunda i skogen. På hästarna i högre klass så kan man trava 30 minuter eller mer utan avbrott.

Vi kör
- strandträning i intervall
- backträning i intervall
- travträning hemma
- med pulsmätare (jättekul att se Vincents puls när han kommer ut till Gärds och går till dressyrbanan. Vänd om och gå mot terrängen. Pulsen skenar iväg :idea:)
etc
Varierad träning, varierat underlag.

Vi kör intervallträning några gånger även under säsong på Vincent. De tävlar ju inte lika ofta som man gör i lättare klass. Hopp och dressyr ger inte samma träning.

Rider ut flera gånger/vecka i skogen. Har vilodagar enl speciellt schema. Extra viktigt under igångsättning efter "tävlingsvilan". Vi kör ingen helvila för tex Vincent. Då får han hovbölder utan han får ridas året om men slipper all tävling och träning under 2 månader, nov-dec. Unghästar får däremot gärna helvila.

Efter målgång i Bad Segeberg kollade vet Vincent direkt. Han kollade de flesta efter att de travat ner en stund men när vi drog av benskydden nästan direkt kollade han pulsen. Vincent var inte klippt och riktigt svettig men veterinären bara skakade på huvudet och sa: - han har riktigt bra kondition. Känns skönt. :idea:

PS! Och att få upp kondis på så kort tid var väl bara ett skämt?

Till alla: tack för era svar :bow:

PS! Och att få upp kondis på så kort tid var väl bara ett skämt?

såklart jag inte menade att vi skulle få upp kondisen på så kort tid :o pållen har hyfsad kondis, men behöver tränas o någonstans måste man ju börja ;) vi ska bara hoppa en nybörjarklass nu i okt så jag är inte orolig att pålle inte ska orka (vi har tränat terrängträning o hoppning regelbundet ett tag nu). men för framtiden: om vi ska starta en debutant nästa år så måste jag lägga upp träningen mer noga o målmedvetet - därav mina frågor om konditionsträning ;) fälttävlan är en tuff sport o inget jag tar lättvindigt! med min typ av häst (kallblodstravare) är det extra viktigt..

Åhhhhh så du skulle inte gå **** i Oktober då...
nämen då är det ju inga problem.
Debutant kräver inte så mycket kondition eftersom det bara är runt 4 minuter i relativt lugnt tempo

Vi har alla svarat från olika förutsättningar tror jag.
Hårt intervallarbete behöver du nog inte ta till förrän du skall gå CCI* eller CIC**
och så klart måste hästen gradvis tränas så att leder och senor följer med i uppbyggnadstakten.
...så börja med korta och få intervaller
Kanske extra lång återhämntingsfas.
..och ju mer du behöver kunna ta ut, ju oftare behöver man intervallträna med längre och fler intervaller.
Man börjar ju inte med 4x3 minuter utan det är nog snarare ett slutmål.

Grejen är att hålla koll på hur nära hästens maxbelastning man ligger under träningen.
Om man kör med pulsklocka kan man först testa max pulsen och sedan se var man har 50, 80, 90%
I intervalltopparna skall du upp i över 80 eller över 90% av maxpuls beroende på om man skall träna aerob eller anerob kapacitet.

Man tror kanske att en häst har låg maxpuls eftersom vilopulsen ligger runt 28-40slag/min men en av våra pållar har 226 som maxpuls.
Han ska med andra ord upp i över 200 i intervalltopparna men då arbetar musklerna anerobt (utan syretillförsel och det kan ingen klara mer än en kort tid.)

Hästen har flera olika typer av muskelfibrer som skall tränas på olika sätt.
Typ 1 kallas röda eller långsamma/uthålliga fibrer
Dom tränar man genom segdragning på under 60%-70% av maxpuls under lång tid
Sedan har man typ 2A kallas röda eller snabba fibrer -inte så uthålliga. Dessa tränar man på mellan 60-80% av maxpuls under rätt kort tid.
..så fins det typ 2B som också kallas vita men som är supersnabba som tränas på 80-100% belastning under riktigt kort tid.

Ska hästen orka en tuff fälttävlan måste alla dessa tränas o det är därför man måste variera sin träning

Sedan har någon sagt att även om träningen ger utslag på andning o hjärtverksamhet efter bara några veckor så tar det upp till 3 år för skelett, leder och senor att följa med så snabbare än så kan man inte träna utan att riskera skador...

Jag får säkert på nosen nu men jag tror att Debutant och till och med lätt klarar nog de flesta välridna hästar utan att man behöver ta till speciell konditionsträning utöver ordentlig grundridning.

Jag har frågat ut flera som rider 3 o 4* men inte fått några bra svar så det verkar som att inte ens dom vet helt säkert hur det skall tränas på bästa sätt.

/Max

Jag får säkert på nosen nu men jag tror att Debutant och till och med lätt klarar nog de flesta välridna hästar utan att man behöver ta till speciell konditionsträning utöver ordentlig grundridning.

Enda problemet är väl när det gäller "halvrutinerade" hoppryttare som tror att de har bra kondis på sina hästar. :angel:
En normal, vanlig häst fixar en debutant. :laugh:

/Max

Men problemet för de flesta hobby ryttarna är väl att det finns lika många olika tolkningar av ordet "välriden" som det finns hobby ryttare.:cool: Dvs t ex en hoppryttare anser att hästen är välriden om den går bra i markarbetet och är lydig på hoppbanan. En dressyr ryttare har sin tolkning osv osv. Det du menar är ju en allsidig träning med mycket uteritt, eller hur? Och som jag sa i mitt tidigare inlägg så är det alldeles för många ryttare som förlägger merparten av sin träning i paddock o ridhus och sen tror att det räcker för att tävla FT...:eek:

Men problemet för de flesta hobby ryttarna är väl att det finns lika många olika tolkningar av ordet "välriden" som det finns hobby ryttare.:cool: Dvs t ex en hoppryttare anser att hästen är välriden om den går bra i markarbetet och är lydig på hoppbanan. En dressyr ryttare har sin tolkning osv osv. Det du menar är ju en allsidig träning med mycket uteritt, eller hur? Och som jag sa i mitt tidigare inlägg så är det alldeles för många ryttare som förlägger merparten av sin träning i paddock o ridhus och sen tror att det räcker för att tävla FT...:eek:

Ja just så! Du har rätt så klart.

Och uteritt längs en väg behöver ju inte vara bara skritt eller trav rakt fram.
3kilometer sluta e lika jobbigt som en god stunds galopparbete.

/M

Gu va härligt att ha så mycket vatten å kunna galoppera i, ja har en starnd men man kan tva typ 5 galopsprång sen e man i vassen så den e inge vidare:P
däremot brukar vi skritta alla våra hästar jättemycke i backar och långa turer i skogen(då inte på raka landsvägar, utan partier där de får jobba) sen har vi även vatten vi kan skritta i men de går ej att trava så de blir skritt. Vi galopperar faktist inte alls så mycket ute, de e mycke trav och gärna samlad trav och JÄTTE mycket skritt.

Jag kan nog med all säkerhet säga att dom flesta dressyrryttarna inte alls tycker att hopphästarna är så särskilt välridna eller lydiga heller för den delen.

Jag kan nog med all säkerhet säga att dom flesta dressyrryttarna inte alls tycker att hopphästarna är så särskilt välridna eller lydiga heller för den delen.

men som ft-mamma håller jag med dem. Visst finns det undantag men varken konditionsmässigt eller välridandet är självklart bland många av våra hoppryttare. :laugh:

Jisses flickor, dvs fio o mammaBerg...nu försvann ni från ämnet i vanlig fin ordning!:D Detta var INTE en diskussion om vilka ryttare som har mest välridna hästar...:devil:

Liknande trådar

Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Senast: MaritH
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 924
Senast: lewellyn
·
Distans Hej alla! Hoppas ni vill hjälpa mig lite inom denna gren då jag är rättså grön. Det är så att jag har en 10åring Islandshäst som jag...
Svar
9
· Visningar
2 228
Senast: em76
·
Utrustning Jag har haft pessoa på min fd hopp/fälttävlans ponny vid hoppning och vissa uteritter i alla år innan jag läste här att det inte var bra...
2
Svar
27
· Visningar
3 203
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar