Galoppjärn, för- och nackdelar?

G

Gisburne

En vän frågade om jag ville låna ett gammalt galoppjärn (aluminium) som bara ligger oanvänt. Finns det några för- och nackdelar med ett sånt? Det är ju ingen sadel, men eftersom det är i metall så är jag lite nojjig över passform etc. Erfarenheter?

Sv: Galoppjärn, för- och nackdelar?

En vän frågade om jag ville låna ett gammalt galoppjärn (aluminium) som bara ligger oanvänt. Finns det några för- och nackdelar med ett sånt? Det är ju ingen sadel, men eftersom det är i metall så är jag lite nojjig över passform etc. Erfarenheter?

Det ger väldigt mycket punktbelastning och jag vet egentligen inte varför man skulle använda det alls för att rida med?
Det passar heller inte bra på någon av hästarna i stallet (om man skulle få för sig att rida med), men vi använder det till tömkörning med tjocka paddar under. Det är bra att kunna dra tömmarna genom stigbyglarna man kan då ha dem på plats men ändå kunna leda lite i sidled tex.

Så du kan ta emot det till tömkörningsgjord alltså.:idea:

Jag förstår. Det är väl ungefär så jag har tänkt också, att det inte ligger bra. Det ligger ju liksom bara precis vid manken och det finns ingenting som jämnar ut trycket. Paddar i all ära, men det räcker inte.

Vad tänkte du ha det till då om du inte är intresserad av att ha det?

Om inte paddar jämnar ut trycket eller du öht inte vill använda det på hästen, varför funderar du på att ta det då? :confused:

Innan red jag med gakoppjärn, men det är nästan som att rida barbacka förutom att du har stigbyglar. Jag använde vojlock och en tjockare pad under. Funkade bra, hästarna fick inga tryck eller ont i ryggen av den. Men tycker jag sitter bättre i en vanlig sadel endå.

På banan används galoppjärnet till hästar som av någon anledning inte kan ha sadel, tex sårskada på ryggen. Vissa hästar fungerar jättebra med galoppjärn medans andra får tryck direkt. Naturligtvis är det viktigt att använda tjocka paddar.

Nya flugan bland ridsportens hobbyryttare verkar vara bomlösa "barbacka-paddar". Slår man lite i trådarna här på Buke så finns det massor där de syr sina egna. Det kan inte vara någon större skillnad på dessa och ett galoppjärn förutom att man kan vara säker på att gjorden sitter där den ska och det finns "stigläderhållare".

Fast galoppjärnen börjar tillhöra en förlegad generation. Jag vet ingen som tillverkar dessa i dagsläget utan de som finns hänger i sadelkammaren hos de äldre tränarna.

Vad tänkte du ha det till då om du inte är intresserad av att ha det?

Om inte paddar jämnar ut trycket eller du öht inte vill använda det på hästen, varför funderar du på att ta det då? :confused:
Jag fick en förfrågan om jag ville ha det, så jag ville kolla med någon som har mer erfarenhet om de verkligen ligger så illa som jag tror att de gör. Är det så konstigt? Jag kunde ju faktiskt ha haft fel, galoppjärn kanske är underbara?

Fast galoppjärnen börjar tillhöra en förlegad generation. Jag vet ingen som tillverkar dessa i dagsläget utan de som finns hänger i sadelkammaren hos de äldre tränarna.
Jo, precis. Järnet som jag blev tillfrågad om har inte använts sedan 80-talet om jag fattade rätt. (Det var därför jag fick ta det om jag ville ha det, för ägaren har ingen användning för det.)

Skulle kunna tänka mig att järnet är lika krångligt att passa in som en bomsadel? Det passar vissa men långt ifrån alla?

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
644
Senast: Myzan87
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 442
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 223
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka