Galoppintresserad!

Y

YaYa

Hej!
Jag är en 23 år gammal tjej som vill börja med fullblod och helt enkelt utbilda mig till jocky!!:bump:
Har tänkt gå den är utbildningen i Stömsholm i sommar/höst nångång!
Har lite frågor!! Kanske är lite dumma men jag är grön inom detta område fast jag har varit intresserad av det i så många år!:angel: ;)
När börjar man rida in sin häst? & vad tittar ni på när ni ska köpa in en ny tävlingshäst och vilken ålder brukar ni köpa in den?
Hur tränar ni dom upp dom för lopp osv? Inom halvblods sidan så dumförklarar man:( ofta dom som håller på med denna sport! eftersom dom säger att folket inom denna sport rider bara sina hästar rakt fram ifull galopp:confused:
Det är inget jag kan förstå eftersom det säger sig själv att hästarna inte håller då!:o :mad:
Vad är skillnaden mellan amatör och proffisionell?
Hoppas att jag kan få många svar och att ni orkar ta emort nya frågor!:D
Hmm hade fler frågor men kommer inte på det nu för tillfället..!

Sv: Galoppintresserad!

YaYa skrev:
Hej!
Jag är en 23 år gammal tjej som vill börja med fullblod och helt enkelt utbilda mig till jocky!!:bump:
Har tänkt gå den är utbildningen i Stömsholm i sommar/höst nångång!
Har lite frågor!! Kanske är lite dumma men jag är grön inom detta område fast jag har varit intresserad av det i så många år!:angel: ;)

YaYa skrev:
När börjar man rida in sin häst? & vad tittar ni på när ni ska köpa in en ny tävlingshäst och vilken ålder brukar ni köpa in den?
Hästarna är 1½ när de rids in, dvs på sen hösten och vintern som 1åringar, det är också då tränarna köper in dem, uppfödarna brukar sällan rida in sinna unghästar. Det händer förståss att tränare köper och säljer äldre hästar. Framförallt importeras äldrehästar från England och på senare år även från ”annorlunda” ställen som bland annat Sydamerika.

YaYa skrev:
Hur tränar ni dom upp dom för lopp osv? Inom halvblods sidan så dumförklarar man:( ofta dom som håller på med denna sport! eftersom dom säger att folket inom denna sport rider bara sina hästar rakt fram ifull galopp:confused:
Det är inget jag kan förstå eftersom det säger sig själv att hästarna inte håller då!:o :mad:
Eftersom hästarna rids in tidigare än halvbloden, brukar detta gå mycket mer smärtfritt , å andra sidan räknar vi dem som inridna när de går att styra runt dem och galoppera lite lätt. Självklart så genomgår galopphästarna en ordentlig uppbyggningsfas med grundträning vilken inför start ”toppas” med snabbjobb, vilka då kanske kan liknas med full fart rakt fram. Som du påpekar så kan man inte bara gå snabbjobb på raksträckor, ja hästarna pajar då… Som regel startar fullbloden som 2åringar, första loppet går i maj, så de är alstaå dryga två år...

YaYa skrev:
Vad är skillnaden mellan amatör och proffitionell?
Professionell= person som lever av, i detta fall att rida lopp/träna (professionell dansare/boxare/musiker osv..)
Amatör= någon som inte lever av i detta fall att rida lopp/träna, utan har det som hobby. Inom så gott som alla områden där amatörer deltar så sker detta på en lägre/mindre vetenskaplig nivå… Där av uttrycket ”amatörmässigt”

YaYa skrev:
Hoppas att jag kan få många svar och att ni orkar ta emort nya frågor!:D
Hmm hade fler frågor men kommer inte på det nu för tillfället..!

Ett tips är att söka runt bland galopplänkarna som tex finns här på Buke… För att få kött på benen innan du kastar dig på en utbildning du inser att du inte riktigt var berädd på, en bra länk är bland annat http://www.unggalopp.nu/
Men organisations länkar finns i länkregistret, i dessa länkar hittar du också sätt att ta kontakt med olika tränare som kanske finns nära dig. Det är den säkraste och snabbaste vägen in i sporten…
Lycka till!

Hej, vill själv börja som jockey. Har dock inte tänkt gå utbildningen, utan det finns en kurs på några veckor på strömsholm. En kompis till mig började på denna kurs, men var tvungen att avbryta pga av en gammal ridskada

Darkangel skrev:
Hej, vill själv börja som jockey. Har dock inte tänkt gå utbildningen, utan det finns en kurs på några veckor på strömsholm. En kompis till mig började på denna kurs, men var tvungen att avbryta pga av en gammal ridskada

Men jag tror det är samma utbildning vi tänker på! Man går 9 v på Strömsholm och sen praktik!:rofl:
Kommer dock inte ihåg hur länge!
När hade du tänkt gå denna? Hade varit kul om man hade nån man lärt känna innan man började på strömsholm

Jag har sökt till den kurs som börjar i slutet på februari. Jag tycker också det skulle vara kul att veta lite om någon som ska gå. Det är nio veckor på Strömsholm som du sa och sen sex veckor praktik.

hallå hallå! Har sökt till provkursen i februari o sen är det tänkt att jag ska börja utbildningen i höst om jag inte har fast jobb då... Skulle börja nu i höstas egentligen men fick inte ta lån eftersom jag är under 20... Men fyller 20 nästa sommar... Vetu hur det blir med kursavgiften på 16 000, kan man söka nåt lån till det eller kan man endast söka om vanligt studiemedel som man får varje månad?? Har inte alls fått nå bra svar från CSN...

red mkt galopp på ponny och är sugen på att fortsätta på häst.. har dock haft ett avbrott på 3 år och satsat på gymkhana o fälttävlan numera på stor häst.. är 170 cm och väger runt 55 kg, nån ide att ens försöka satsa på galopp igen??:confused:

YaYa skrev:
Inom halvblods sidan så dumförklarar man:( ofta dom som håller på med denna sport! eftersom dom säger att folket inom denna sport rider bara sina hästar rakt fram ifull galopp:confused:
Det har jag aldrig hört, visst att vissa tycker det är "djurplågeri", kolla trådarna här.. Men att det är just inom halvblods sidan har jag aldrig hört:confused:

Binsan skrev:
red mkt galopp på ponny och är sugen på att fortsätta på häst.. har dock haft ett avbrott på 3 år och satsat på gymkhana o fälttävlan numera på stor häst.. är 170 cm och väger runt 55 kg, nån ide att ens försöka satsa på galopp igen??:confused:

Som vi på forumet så många gånger annars har svarat så är det inte vikten och längd som ni skall tänka på i första hand! Om alla skulle bli jockeys som höll på med galopp så skulle vi inte ha någon sport. Dessutom så är det i många fall roligare att vara en så kallad amatörryttare. Amatörryttarna rider lopp gratis för att de tycker att det är kul, det betyder högre vikter och lägre prissummor, men alvaret reduceras liksom vikttvång mm. Dessutom är det ett perfekt forum för ryttare som vill skrapa ihopp lite erfarenhet innan de blir lärlingar för att sedan bli jockeys.

Jag tycker att du skall börja med att kontakta en tränare och känna på atmosfären, den skiljer sig avsevärt från ponnygalopps-världen. Efter att ha börjat rida fullblod lite för skojskull så kan det ju visa sig att du lämpar dig för att bli ”ammatörjockey” eller lärling. Men det känns tidigt att avfärda det hela på grund av att du tex skulle vara för lång eller för tung. Tänk på det alla!

Lycka till och Välkommen "tillbaka"!

Ninniw skrev:
Som vi på forumet så många gånger annars har svarat så är det inte vikten och längd som ni skall tänka på i första hand! Om alla skulle bli jockeys som höll på med galopp så skulle vi inte ha någon sport. Dessutom så är det i många fall roligare att vara en så kallad amatörryttare. Amatörryttarna rider lopp gratis för att de tycker att det är kul, det betyder högre vikter och lägre prissummor, men alvaret reduceras liksom vikttvång mm. Dessutom är det ett perfekt forum för ryttare som vill skrapa ihopp lite erfarenhet innan de blir lärlingar för att sedan bli jockeys.

Jag tycker att du skall börja med att kontakta en tränare och känna på atmosfären, den skiljer sig avsevärt från ponnygalopps-världen. Efter att ha börjat rida fullblod lite för skojskull så kan det ju visa sig att du lämpar dig för att bli ”ammatörjockey” eller lärling. Men det känns tidigt att avfärda det hela på grund av att du tex skulle vara för lång eller för tung. Tänk på det alla!

Lycka till och Välkommen "tillbaka"!

Tack!:) Fälttävlan har mkt fart o fläkt, men drömmen är att kunna kombinera båda sporterna...

Håller helt med Ninni! Strunta i hur långa ni är eller hur mycket ni väger börja istället att utbilda er till bra ryttare och träna upp er fysik så att ni klarar av tungt stallarbete och starka hästar. Sen kan ni fundera på vilken inriktning ni ska välja. Jockey yrket är ingen dans på rosor och att bara vara amatör är inte så tokigt heller. Ni kan fråga både mig och Ninni om vi ångrar att vi har ridit 6-7 säsonger som amtörer.

Just nu tjatar alla att jag ska ta ut proffslicens som tränare och då samtidigt byta till jockeylicens. Men jag trivs så bra som amatör så jag fortsätter ett år till innan jag överväger ett nytt beslut. I början på min kariärr på Täby tänkte jag inte rida löp överhuvudtaget, då tävlade jag hoppning och dressyr och tyckte att det var fullt tillräckligt att rida ett par turer på banan på helgerna.

Annika Källse skrev:
Just nu tjatar alla att jag ska ta ut proffslicens som tränare och då samtidigt byta till jockeylicens. Men jag trivs så bra som amatör så jag fortsätter ett år till innan jag överväger ett nytt beslut. I början på min kariärr på Täby tänkte jag inte rida löp överhuvudtaget, då tävlade jag hoppning och dressyr och tyckte att det var fullt tillräckligt att rida ett par turer på banan på helgerna.

Haha, när andra ungar på dagis sa att de skulle bli brandmän och sjuksköterskor, sa Ninni att hon skulle bli Jockey… Sedan dess har jag hunnit med en massa tjat om att bli proffs. Först var det pappa som hindrade för att jag skulle gå ut grundskolan, sedan tvingade han mig genom gymnasiet och efter det var det definitivt vikten som var problemet. I dag är jag glad att jag inte blev lärling! Jag har haft det råkul som amatör och liksom Annika, fått chansen att rida på banor som en svensk jockey sällan fått chans att göra. Det är dessutom bättre att vara en hyfsad amatör, än att tillhöra de sämre jockeyerna. Skall jag dessutom vara ärlig så känns det inte för sent om jag skulle slå i huvudet och få för mig att vilja ha proffslicens…

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 533
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 115
Senast: malumbub
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
976
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka