Galopphästar och dess psyke..

Z

Zuukii

Hur är dessa hästar att rida..? Är det en myt eller är dom otroligt hisspiga, stressade och oberäknerliga? Har alltid fått höra att fullblod som tävlas är väldigt tittiga och stressade.. Ni som har erfarenhet skriv gärna..

Sv: Galopphästar och dess psyke..

Jag har endast begränsad erfarenhet av icke-fullblod men jag tycker dom är sega och ouppmärksamma :angel:

En sak man inte får glömma är att fullblod i tävlingskondition får åtskilliga kilo mer kraftfoder än "normala" ridhästar vilket gör att dom har mer energi. Eller blir "explosiva" som Annika påpekade någon annanstans. När man drar ner på kraftfodret till mer normala nivåer försvinner en hel del av hoppigheten. :bump::bump::bump:

Oj detta har diskuterats massor.. Jag ser det som en myt... Men det är också jag... :angel: VÄLDIGT individbaserat... Många av de moment som Fullbloden ”utsätts för” i loppsamanhang skulle få många ridhästar att total freeka...

Att ”allmänheten” mest stöter på fullblod när de är på väg ner till banan vid lopp gör ju inte ryktet bättre... Men försök att intervjua Carolina Klüff innan typ 3steget... :devil: Hästarna är laddade för sina uppgifter helt enkelt.

Det finns massor med trådar om detta. Men mycket av fullblodens beteende har med samanhangen och omgivningen att göra. Ett fullblod från banan bryr sig kanske tex inte ett dyft om lastbilar och traktorer, att bli spolad i huvudet, kratsa alla hovarna från en sida, gräsklippare, olika konstiga ljud, vita staket osv. Medan spån mot ridhusväggen (troligtvis aldrig varit i ett ridhus), den stora stenen vid vägen (Jägers fullbloden e rädda för dessa... fråga mig inte varför...) eller grannens skettis (stora ögon innan de fattar att det är en häst) kan vara skitläskiga....

Fullbloden som kommer från banan har levt i en annan värld än de ”vanligga” ridhästarna. De kommer dessutom direkt från elitträning och lever ett omhuldat skyddat liv.

Jag brukar tala om ”jetlagg” (hur det nu stavas) Fullblodets vardag och dygnsrytm vänds upp och ner när de säljs som ridhästar. Från att ridas tidigt på morgonen (frukost kanske mellan 5-7.30) till att ridas kvällstid (typ 20-21). Bara det gör mig yr i huvudet. Ny sadel, nya hjälper och nya rutiner. Utskickad i Hage där Fullblodet kanske inte har varit sedan den var 1½år (finns bara mindre paddocks vid de stora banorna).

Ett stort krux är också att ryktet säger att om du köper ett fullblod från galoppen skall du börja med att låta det vara i X antal veckor/månader. Det säger sig själva att kommer en individ direkt ifrån elittrtäning (oh har fått mat för att täcka träningen!), till att bara mer eller mindre stå still, så kommer den att vara extrem pigg när den väl sätts i gång igen.
Detta leder till: Pigg häst=spänd ryttare = häst tror att omgivning är farlig för att ”ledaren/ryttaren” ”säger så” =spänd häst= och såklart att det måste vara det okända föremålen/et (som hästen inte sätt tidigare tex en sabeltandad brevlåda, Ridhusgruspirajor som stutsar på väggarna eller liknande) måste vara orsak till ryttarens ”rädsla”. Klart att hästen tycker det är skitfarlig...

Fullblod är något av det häftigaste du kan ha att göra med. Smarta och lättlärda. Tala bara inte om för dem vad du tycker är läskigt så kommer de inte vara rädda för nått...

:idea: Kolla in denna sida, här finns det massor med bildbevis på fullblod under morgonträningen där folk inte tycks behöva hålla så mycklet i tyglarna utan vinkar glatt till Sofia som fottar!

http://www.isolaracing.se/taby 070115 del 3.htm

Bara bilden på Missil gör ju besöket värt mödan... :D

Ridhusgruspirajor som stutsar på väggarna eller liknande) måste vara orsak till ryttarens ”rädsla”. Klart att hästen tycker det är skitfarlig...

Och ridhusspeglar där det helt plötsligt kommer upp en häst bredvid som inte går att springa förbi eller skrämma :devil: Sune har försökt!
Fullblod är något av det häftigaste du kan ha att göra med. Smarta och lättlärda. Tala bara inte om för dem vad du tycker är läskigt så kommer de inte vara rädda för nått...

Instämmer helt!!:love:

Detta är en sann historia om min lilla Fröken Skutt! Jag red på en smal stig mellan lite buskar och mitt på stigen låg en äcklig plastpåse som det varit ölburkar i. Jag stannade Skuttan och skrittade försiktigt framåt för det fanns ingen annan väg. Skuttan satt ner sitt supersöta huvud, nosade på plastpåsen med sin supersöta nos och tog sedan påsen i sin supersöta mun och med sina inte speciellt söta tänder tog hon upp påsen så jag kunde ta den och stoppa den i fickan! Ett treårigt sto mer eller mindre direkt från Täby!!:bow::bow:

Det värsta jag har gjort var att lura min stackars häst att kliva över en jätte stor huggorm! Jag hade ingen aning att den låg där så klart....

Skrittade på en stig i det fina vädret, satt väl o va lite loj o hästen knatade snällt på. Plötsligt stannade hon och snorkade och som den elaka ryttaren jag va manade jag lojt på henne. Tveksamt gick hon sakta fram ganska spänd. ” ää fjantmaja, älgarna har du ju sätt förr” sa jag trött o manade på henne. Utan att tveka, om än försiktigt skrittade hon och med tveksamma öron stigen fram tills jag hörde ett högt väsande/fräsande och ut under magen ringlar sig en jättestor huggorm. Jag höl påo ramla av för att jag blev ju livrädd! Men den stackars hästen fortsatte vaksamt med höga försiktiga knän med full koll... Dumklok häst...

Ormen hade så klart legat och sovit på stenhällen mitt på stigen och var väl som tur var dåsig av solen...Fyyy så rädd jag blev, men jag tolkar det som att eftersom jag inte visade någon rädsla o jag e ju ledare i ”flocken” så knatade hästen bara på, om än vaksamt... Nu mins jag inte exakt när detta va, men antingen va det Missil som 3åring eller Yoggi, båda i full träning... Ush... Minns så väl storleken o täckningen, jag stirrar alltid vilt runt mig fortfarande på det där stället....

Det är jag som flockledare som visa vad som är farligt och inte... Tex gillar inte minna hästar cyklister, jag vet att jag ogillar dem både när jag kör o rider och det har helt klart smittat av sig...

Ps. Ridhusspeglar har jag ridit flera vid som bara stannat o glott typ ”vilken snygging den kan jag inte slita blicken ifrån” Hahaha

tycker det är en myt! De fullblod jag har träffat (jobbat med galopphästar) har varit jättetrevliga individer. pigga glada och alerta men inte stirriga! Visst kan dom vara xtra livliga och fulla av enerig precis innan löp men det är ju förståligt. Annars är dom bra, roliga och underbara kompisar!

Kan bara hålla med föregående talare! :bow:

Fullbloden reagerar tidigare. Som min ridlärare brukar säga i hoppningen. På fullbloden räcker det ni är en ekund tidigare, på halvbloden måste du vara en minut... :p Lite överdrivet men ändå sant! ;)

För att samanfatta det hela: Fullblod (precis som vilken annan häst som helst) blir vad du gör den till.

Det värsta jag har gjort var att lura min stackars häst att kliva över en jätte stor huggorm! Jag hade ingen aning att den låg där så klart....

Skrittade på en stig i det fina vädret, satt väl o va lite loj o hästen knatade snällt på. Plötsligt stannade hon och snorkade och som den elaka ryttaren jag va manade jag lojt på henne. Tveksamt gick hon sakta fram ganska spänd. ” ää fjantmaja, älgarna har du ju sätt förr” sa jag trött o manade på henne. Utan att tveka, om än försiktigt skrittade hon och med tveksamma öron stigen fram tills jag hörde ett högt väsande/fräsande och ut under magen ringlar sig en jättestor huggorm. Jag höl påo ramla av för att jag blev ju livrädd! Men den stackars hästen fortsatte vaksamt med höga försiktiga knän med full koll... Dumklok häst...

Ormen hade så klart legat och sovit på stenhällen mitt på stigen och var väl som tur var dåsig av solen...Fyyy så rädd jag blev, men jag tolkar det som att eftersom jag inte visade någon rädsla o jag e ju ledare i ”flocken” så knatade hästen bara på, om än vaksamt... Nu mins jag inte exakt när detta va, men antingen va det Missil som 3åring eller Yoggi, båda i full träning... Ush... Minns så väl storleken o täckningen, jag stirrar alltid vilt runt mig fortfarande på det där stället....

Ha ha ha!! Har gjort exakt samma sak!!! Trodde jag skulle kissa på mig när "pinnen" på marken rörde på sig :eek:... JAG blev mycket räddare än hästen och satt med bultande hjärta hela vägen hem efter det.

som sagt när dom är i träning ha rjag haft erfarenheten (den lilla jag har) att det har varit lite jobbigt att hänga med i varje sak som KAN vara farlig. men aldrig att de jag jobbade med löjlade sej när det verkligen gällde, vid trafik elelr så.
men så fort det var en lugnare period var de som vilka andra, kansk elite uttråkade ridhästar som helst =)

men jag blev varnad när jag skulel börja rida dem för att de reagerade så snabbt och att det kudn evara svårt att häng amed, men när jag efter det började rida ett halvblod som blåste upp sej o löjlade sej i skogen med jämna mellanrum, det var DÅ jag höll på att ramla av haha. allting hände rliksom i slowmotion = svårare att kordinera sej =)

så jag är fast besluten om att nästa häst blir ett fullblod, från banan elelr inte det får jag se då =)

Jag har en ny tjej som hjälper till i stallet i sommar och hon sa i söndags att det var otroligt att mina starthästar var så mycket lugnare och trevligare att jobba med än de halvblodshästar hon vanligtvis håller på med. :banana:

ja asså jag tycker dem är lugna på ett helt annat sätt liksom. visst att det kan vara mycket nerver o så i fullbloden ibland, men ändå att dom tänker till när det behövs på något vis =) svårt att förklara. De gör liksom inte så stor grej av de sakerna de blir rädda för.
tex att det går att duscha av och pyssla med dem på ett annat sätt där många halvblod skulle fått nippran hehe!
TYcker fullbloden är så mycket ärligare och över lag trevligare hästar på alla sätt.

(det kan ju spela in att jag tycker det påminen rom att rida ponny, som jag egentligen skulel föredra framför allt annat hehe)

Nu har jag inte träffat så jättemånga galopphästar, men de jag träffade när jag praktiserade har iaf fått mej att vara såld på dem resten av livet!

Senast ändrad:

Jag är också helt såld på fullblod! Lättlärda, lyhörda, och dom blir verkligen vad man gör dom till! Men många tycker dom är för känsliga hur än häst nu kan vara det!? Varför "skrika" när det räcker att viska? (Mjuka, osynliga hjälper) Underbara hästar absolut!!

Ps. Ridhusspeglar har jag ridit flera vid som bara stannat o glott typ ”vilken snygging den kan jag inte slita blicken ifrån” Hahaha

Enda gången min häst vart rädd i ridhus var i vintras, i full reflexmundering :D Gick inte att kolla in i spegeln utan att bli bländad ;)

Sen tycker inte jag det är någon nackdel att hon är uppmärksam och försiktig, står det t.ex hinder en bit innanför spåret och det blir skugga av stöden så hoppar hon :D ett vanligt halvblod hade inte ens lagt märken till skuggan med sina tankar om han ska sova på höger eller vänster sida efter ridpasset :angel:

Sen tycker inte jag det är någon nackdel att hon är uppmärksam och försiktig, står det t.ex hinder en bit innanför spåret och det blir skugga av stöden så hoppar hon :D ett vanligt halvblod hade inte ens lagt märken till skuggan med sina tankar om han ska sova på höger eller vänster sida efter ridpasset :angel:

Detta med skuggor och vatten som man inte kan se botten på. Egentligen så är det rätt smart av hästarna att inte vilja gå ut io vatten du inte vet hur djupt det är... Och skuggor skulle kunna vara ett hål osv....

Vi har varit fullblodsägare i ca 1 månad nu och är helt sålda, som min bror sa till min mamma, "bara de vet om att de har köpt en "formel 1 häst" nu."
Nu kommer hon inte direkt från banan utan gick väl sitt sista lopp slutet -06. Hon är bara dressyrriden sedan februari, hon har otroligt lätt för sig och är väldigt arbetsvillig.
Mysig och go på alla sätt och vis en förståndig dam som dessutom är jättevacker:D
Jumanji (mamman som ibland får tillåtelse att rida dotterns fullblod:idea:)

Newmarket.
Kl 06.00

35 hästar i en "string" skrittas fram på lösa tyglar medan ryttarna röker och snackar om "kvällen före".
Rätt igenom staden.
Bilar och bussar.
25 av pållarna är 2 år gamla.
Lunkar som gamla islännningar...
Sedan rejsar dom uppför Warren Hill i 180.
Och sedan lunkar man hem igen..

Sanslöst coolt...

Jag har inte läst hela tråden men jag ville bara länka till bilder på min unghäst som vi rider in nu hon ska gå löp men kommer inte till start i år utan som 3-åring.
http://hast.tajt.nu/content/view/9/10/
Som någon skrev så blir dom vad man gör dom till:d

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 808
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar