Sv: Galopphästar och dess psyke..
Oj detta har diskuterats massor.. Jag ser det som en myt... Men det är också jag...
VÄLDIGT individbaserat... Många av de moment som Fullbloden ”utsätts för” i loppsamanhang skulle få många ridhästar att total freeka...
Att ”allmänheten” mest stöter på fullblod när de är på väg ner till banan vid lopp gör ju inte ryktet bättre... Men försök att intervjua Carolina Klüff innan typ 3steget...
Hästarna är laddade för sina uppgifter helt enkelt.
Det finns massor med trådar om detta. Men mycket av fullblodens beteende har med samanhangen och omgivningen att göra. Ett fullblod från banan bryr sig kanske tex inte ett dyft om lastbilar och traktorer, att bli spolad i huvudet, kratsa alla hovarna från en sida, gräsklippare, olika konstiga ljud, vita staket osv. Medan spån mot ridhusväggen (troligtvis aldrig varit i ett ridhus), den stora stenen vid vägen (Jägers fullbloden e rädda för dessa... fråga mig inte varför...) eller grannens skettis (stora ögon innan de fattar att det är en häst) kan vara skitläskiga....
Fullbloden som kommer från banan har levt i en annan värld än de ”vanligga” ridhästarna. De kommer dessutom direkt från elitträning och lever ett omhuldat skyddat liv.
Jag brukar tala om ”jetlagg” (hur det nu stavas) Fullblodets vardag och dygnsrytm vänds upp och ner när de säljs som ridhästar. Från att ridas tidigt på morgonen (frukost kanske mellan 5-7.30) till att ridas kvällstid (typ 20-21). Bara det gör mig yr i huvudet. Ny sadel, nya hjälper och nya rutiner. Utskickad i Hage där Fullblodet kanske inte har varit sedan den var 1½år (finns bara mindre paddocks vid de stora banorna).
Ett stort krux är också att ryktet säger att om du köper ett fullblod från galoppen skall du börja med att låta det vara i X antal veckor/månader. Det säger sig själva att kommer en individ direkt ifrån elittrtäning (oh har fått mat för att täcka träningen!), till att bara mer eller mindre stå still, så kommer den att vara extrem pigg när den väl sätts i gång igen.
Detta leder till: Pigg häst=spänd ryttare = häst tror att omgivning är farlig för att ”ledaren/ryttaren” ”säger så” =spänd häst= och såklart att det måste vara det okända föremålen/et (som hästen inte sätt tidigare tex en sabeltandad brevlåda, Ridhusgruspirajor som stutsar på väggarna eller liknande) måste vara orsak till ryttarens ”rädsla”. Klart att hästen tycker det är skitfarlig...
Fullblod är något av det häftigaste du kan ha att göra med. Smarta och lättlärda. Tala bara inte om för dem vad du tycker är läskigt så kommer de inte vara rädda för nått...
Kolla in denna sida, här finns det massor med bildbevis på fullblod under morgonträningen där folk inte tycks behöva hålla så mycklet i tyglarna utan vinkar glatt till Sofia som fottar!
http://www.isolaracing.se/taby 070115 del 3.htm
Bara bilden på Missil gör ju besöket värt mödan...