Galoppfattning

Sv: Galoppfattning

Lärde honom galoppskänkel som på ridskola(inner fram och ytter bak)

Det är inget som alla ridskolor lär ut. Tvärtom var instruktörerna på min ridskola noga med att vi INTE skulle ta bak ytterskänkeln.
för att inte inbjuda till fattning på dubbla spår)

Det är inget som alla ridskolor lär ut. Tvärtom var instruktörerna på min ridskola noga med att vi INTE skulle ta bak ytterskänkeln.
för att inte inbjuda till fattning på dubbla spår)

Det r stor skillnad på inlärninga av galoppskänkeln och när man kan. Både vad gäller häst och ryttare. I början är dte ytter bak, inner fram på bägge parter som skall lära sig. När väl hästen kan så förfinar man hjälpen. När väl ryttaren kan så förfinas hjälpen.

Förövrigt så dagens inlägg på Emelie Brolins blogg från träningarna hos Anky pratar just om galoppfattningar och byten. Gissa vilken skänkel som ger signalen?

:)

Det r stor skillnad på inlärninga av galoppskänkeln och när man kan. Både vad gäller häst och ryttare. I början är dte ytter bak, inner fram på bägge parter som skall lära sig. När väl hästen kan så förfinar man hjälpen. När väl ryttaren kan så förfinas hjälpen.

Jag skrev bara att alla ridskolor inte lär ut: inner skänkel fram och ytter skänkel bak. Det var skrivet som om det skulle vara något som var allmänt känt som "ridskolornas sätt". (och det höll jag inte med om)

Förövrigt så dagens inlägg på Emelie Brolins blogg från träningarna hos Anky pratar just om galoppfattningar och byten. Gissa vilken skänkel som ger signalen?

Jag har läst flera gånger om vad elitryttare anser om galopphjälper och det enda man kan konstatera är att de gör olika. Vissa vill att hästen ska fatta eller byta för ytter skänkel och andra vill att den ska fatta eller byta för inner skänkel. Så länge det fungerar så spelar det väl ingen roll egentligen. Jag tycker man ska göra på det sätt som fungerar bäst.

Det måste ju inte vara så. Man kan lika gärna lära nybörjare (t ex små barn som inte når med skänklarna nedanför sadeln) att fatta för vikthjälper.

Unghästarna förstår ju dessutom de "naturliga" vikthjälperna betydligt lättare än en "konstgjord" skänkelhjälp.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 945
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka