Sv: Galoppfattning
Om hästen är väl föreberedd på fattningen ska det räcka att endast röra innerhöft något framåt. Ytterskänkeln ska ligga an mot hästen men inte mer.
Det är viktigt att båda sittbenen är kvar i sadeln och att ryttaren inte faller fram över den inre bogen, vilket är ganska vanligt.
Om innerhöften förs något framåt kommer skänkeln att följa med något eftersom benen sitter ihop med höften. Därmed kommer även ytterskänkeln att ligga något längre bak. Men inte för att ryttaren dragit den bakåt utan för att ryttaren fört fram sin inre höft.
Detta om själva fattningen. I förberedelserna ingår att hästen är ordentligt på ytterhjälperna - och i balans genom halvhalter. Den ska svara ställd åt galopphållet. Men det är inte ytterhjälperna som utför själva fattningen.
Exakt så jobbar jag också, det är så jag är lärd och tycker funkar bäst, har aldrig fattat hela saken med att fatta med ytterskänkeln, jag gör aldrig nåt med den utan som Gordion skriver bara liksom...öppnar innehöften, och det räcker som signal för att göra byten på en välriden häst tyciker jag. (om det är min häst och vi är samspelta då såklart)
Min fd. dressyrhäst behövde jag aldrig ändra själva skänkelläget utan bara ändra höften.
Jag var nyligen och hälsade på honom hos sin nya ryttarinna, jag sålde honom tio år sedan, och det var lika lätt att fatta galopp då med! (han är nu 21 år, arab, och tränar för nationell domare i MSV dressyr regelbundet
Dvs. allt är som vanligt som när jag hade honom. Skitkul att han är så fräsh)
Aja iallafall, poängen var att mina hästar föredrar ajg att ha så pass välridna på små hjälper att man itne behöver sitta och flaxa sådär fult som många 'stora kända' ryttare ju faktiskt gör :S
Kollade häromdagen på dressyren fårn GBG och där var ganksa mycket flaxande med ytterskänklar, det ser grymt fult ut och jag fattar faktiskt itne varför man skulle behöva ha hälen vid rumpan liksom, det fölorar ju hela poängen med dressyr lite för mig att göra sånna stora hjälper!
Plus, såhär är det ju, om man vänjer hästen att svara på skänkelhjälper för enkelt byte, då blir ju seriebyten jävligt 'stort' liksom och man hinner inte med att byta bra om man ska hålla på med skänklarna tycker inte jag, bättre att skola in dom att svara på små små hjälper som höften, då hinner man bättre när man börjar med mer byten en ett eller två.
Säger jag som nu har dräktig unghäst på 5 år som inte ens går i stadig form än haha! (har dock bara ahft henne ett par veckor) Men sen...då blir det byten av...