Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej då, inte alls bara dom. Jag såg hipparna få en teorilektion. En strömsholmslärare red, en annan stod i manegen, hipparna på läktaren. Ytterskänkeln ger impulsen men skilnade på ytterskänkelnsplacering gjorde enorm skillnad på fattningen. Samtliga gånger fattade hästen galopp men med en tillbakaförd skänkel enligt "ridskoleprincipen" gjorde att hästen fattade galopp på dubbla spår. Ju närmare skänkelns normalläge desto mindre tvärning för att slutligen fatta på rakt spår när skänkel fick ge sitt tryck vid sitt normala läge.Kan tala för mig själv och då är det endast islandstränare och westerntränare som sagt åt mig att fatta för ytterskänkel. Och en akademisk tränare om jag minns rätt.
Det jag ska poängtera är att detta var på hästar som var lärda på detta sätt. Då ser jag inget problem med det. Det som är bra är att det blir mindre trixigt att få till en bra fattning, och mindre hjälper att hålla reda på.
Att lära hästen fatta för ytterskänkel är dumt ur tre synpunkter: 1. Hästen skjuter lätt in bakdelen 2. Fattar lättare fel galopp 3. Försvårar för byten och då måste hästen lära om = onödigt arbete och förvirrande för hästen.
Nu är inte jag en sån som fattar för ytterskänkel men måste försvara det lite i alla fall.
1. Det kan vara så att hästen lättare skjuter in bakdelen men det handlar ju om vad den lärt sig för signaler innan. En sluta kan tex ridas med tryck på innerhalsen (neckrein eller vad det heter?) och en tydlig böjning i kombination med ytterskänkel lite bak. Det handlar också om hur mkt man flyttar bak ytterskänkel om man ens flyttar bak den.
Tycker att man skall vara försiktig med ytterskänkeln...det är väldigt lätt att hästen lär sig att fatta galopp på dubbla spår om den inverkar för kraftigt el för långt bak ffa på orutinerade hästar. Jag lär mina 2.5-åringa att fatta för innerskänkeln samt för vikthjälperna.
Precis, öppnar upp eller flyttar fram inre höften lite. Svårt att förklara, det sitter i ryggmärgen och "bara sker" när man sitter på hästen.
Du menar väl yttersidan av halsen. Om du lägger tygeln mot innersidan, den som böjs, så kommer ju handen korsa manken och det är inte bra.
Håller med dig om placeringen av ytterskönkeln. Hänger på hur mycket signal hästen behöver för att flytta undan.
Vilken av hjälperna är "nummer ett" när ni fattar galopp på era hästar? Även om allt förstås hänger ihop. Tänker på att det har betydelse för hur hästen svarar för hjälperna när man börjar öva byten?
Inner - ytterskänkel?
Inner - yttertygel?
Osv.
kl
Jag har hört att om hästen ofta fattar fel galopp så kan man göra galoppfattningen ur en öppna, är det rätt eller fel?
Även om jag gör lika så är väl detta en fattning för mer "orutinerade" hästar.
Men jag tycker att när man tittar på dressyrryttare som t ex nu i Göteborg så är det inte alltid de ger så små och fina skänkelhjälper...