Galoppfattning

Sv: Galoppfattning

Jag vet inte vad som är rätt eller fel, men på MIN häst gör jag såhär..
Sitter ner i sadeln och gör en halvhalt... trycker fram inre höften, flyttar ytterbenet liiiiite bakåt, kramar tygeln och sen blir det galopp!

OK. Men jag som snart är färdigutbildad ridinstruktör och under två år på min utbildning tränat för en riktigt bra B-tränare i dressyr har fått det väl befäst att galoppfattning ska ske för innerskänkel (dock inte framskjuten skänkel som en del verkar tro). Anledningen är att man ska tänka lite skänkelvikning och får hästens bakben längre in under kroppen och då får man en balanserad fattning - och rätt galopp.

Att lära hästen fatta för ytterskänkel är dumt ur tre synpunkter: 1. Hästen skjuter lätt in bakdelen 2. Fattar lättare fel galopp 3. Försvårar för byten och då måste hästen lära om = onödigt arbete och förvirrande för hästen.

kl
Jag har hört att om hästen ofta fattar fel galopp så kan man göra galoppfattningen ur en öppna, är det rätt eller fel?

Kan tala för mig själv och då är det endast islandstränare och westerntränare som sagt åt mig att fatta för ytterskänkel. Och en akademisk tränare om jag minns rätt.
Det jag ska poängtera är att detta var på hästar som var lärda på detta sätt. Då ser jag inget problem med det. Det som är bra är att det blir mindre trixigt att få till en bra fattning, och mindre hjälper att hålla reda på.
Nej då, inte alls bara dom. Jag såg hipparna få en teorilektion. En strömsholmslärare red, en annan stod i manegen, hipparna på läktaren. Ytterskänkeln ger impulsen men skilnade på ytterskänkelnsplacering gjorde enorm skillnad på fattningen. Samtliga gånger fattade hästen galopp men med en tillbakaförd skänkel enligt "ridskoleprincipen" gjorde att hästen fattade galopp på dubbla spår. Ju närmare skänkelns normalläge desto mindre tvärning för att slutligen fatta på rakt spår när skänkel fick ge sitt tryck vid sitt normala läge.

Hästen ställd inåt med eftergift men väl framme på yttertygeln. Eftergiften med ställningen hjälper inner bak att komma in under hästen.

Satt och tragglade galoppfatningar med mitt förra fullblod ena dagen med mer eller mindre lyckade resultat för att dagen efter på en träning få underbara fattningar ur skritt bara genom att flytta fram inner höft, ha stödet på ytter tygeln och spänna vaden på ytterskänkeln. Synd att det var en hoppträning bara.

Jag satt och red en ridskoleponny för en lärare på en skola för ridinstruktörer. Ponnyn vägrade ta fattningen. Fick till slut fatta ur en öppna på volten. Få hästen med mig för innerskänkeln, få den att träda in med innerbak, mjukna i innersidan och lägga till ytterskänkeln vid sin normala position för att få galoppen och rida rakt fram ur det och in på volt.

Jag gör en halvhalt, lyfter fram innerhöft och smackar :D (jag tävlar inte så) ibland gör jag bara halvhalt och smackar, och fungerar inte det flyttar jag fram innerhöft och fungerar inte det så lägger jag till innerskänkel. Så det blir lite olika beroende på hur hästen är, ibland räcker det med en halvhalt så då hinner jag inte göra något annat :p

Att lära hästen fatta för ytterskänkel är dumt ur tre synpunkter: 1. Hästen skjuter lätt in bakdelen 2. Fattar lättare fel galopp 3. Försvårar för byten och då måste hästen lära om = onödigt arbete och förvirrande för hästen.

Nu är inte jag en sån som fattar för ytterskänkel men måste försvara det lite i alla fall.
1. Det kan vara så att hästen lättare skjuter in bakdelen men det handlar ju om vad den lärt sig för signaler innan. En sluta kan tex ridas med tryck på innerhalsen (neckrein eller vad det heter?) och en tydlig böjning i kombination med ytterskänkel lite bak. Det handlar också om hur mkt man flyttar bak ytterskänkel om man ens flyttar bak den.
Man kan ha innersidan "öppen", ställd inåt med stöd på ytter för att visa att bogen ska vara kvar på spåret och hästen ska vara rak.
Många hästar galopperar på dubbla spår även om man fattar för innerskänkel.
2. Varför skulle den göra det om den från början lärt sig att fatta för ytter? På ett sätt är ytterskänkeln tydligare än innerskänkel. Signalen betyder aktivera ditt ytterbak, dvs det ben som börjar galoppen.
3. Beror på hur man rider sina byten. Man kan byta för ytter också.

Smaken är som baken och inget sätt behöver vara fel.

Nu är inte jag en sån som fattar för ytterskänkel men måste försvara det lite i alla fall.
1. Det kan vara så att hästen lättare skjuter in bakdelen men det handlar ju om vad den lärt sig för signaler innan. En sluta kan tex ridas med tryck på innerhalsen (neckrein eller vad det heter?) och en tydlig böjning i kombination med ytterskänkel lite bak. Det handlar också om hur mkt man flyttar bak ytterskänkel om man ens flyttar bak den.

Du menar väl yttersidan av halsen. Om du lägger tygeln mot innersidan, den som böjs, så kommer ju handen korsa manken och det är inte bra.

Håller med dig om placeringen av ytterskönkeln. Hänger på hur mycket signal hästen behöver för att flytta undan.

Jag menar innersidan. Blir ett trängande tygeltag som inte är eftertraktansvärt i tävlingsdressyren. Men ett tygeltag man kan använda i andra inriktningar och när man rider med enhandsfattning. Men det hör egentligen inte hit.

Just detta känns så "fel" för mitt tankesätt. För att hästen ska fatta en bra galopp krävs det ju en fri bog, om man flyttar fram innerskänkeln så anser jag att man "blockerar" bogen?? Men sedan som andra sagt så är ju risken med att ge signal med yttern att den går in på dubbla. Men detta går ju motverka om man ist lägger "tyngden" på sitsen i fattningen.
När jag fattar galopp på min så flyttar jag skänkeln bak en aning men ger inget tryck från den utan ger komandot med sitsen, dock kan jag inte förklara hur jag gör med den haha.

Tycker att man skall vara försiktig med ytterskänkeln...det är väldigt lätt att hästen lär sig att fatta galopp på dubbla spår om den inverkar för kraftigt el för långt bak ffa på orutinerade hästar. Jag lär mina 2.5-åringa att fatta för innerskänkeln samt för vikthjälperna.

TACK!!! Satt här och blev helt förvånad... Jag lär alla mina hästar att fatta för innerskänkeln. Så liten signal som möjligt. En tillbakadragen skänkel är sidförande i min värld, så mina hästar och mina elever fattar galopp för innerskänkeln. Dessutom har jag sett ånga hästar som blir sura och tvekar just i galoppfattningen,och kollar man hur deras ryttare rider så är det oftast en ytterskänkel rät långt bak och petar.

*kl*

När jag lärde mig galoppera på ridskolan för en massa år sedan skulle vi föra bak ytterskänkeln och trycka till med båda. När jag bytte ridskola fattade vi galopp för en något framförd innerskänkel (och inner höft följde med), gärna ur en liten skänkelvikning.

Angående byten har jag hört både och. Lika bra att lära hästen att fatta för ytterskänkeln för det förenklar bytena sen - Lika bra att lära hästen att fatta för innerskänkeln för det förenklar bytena sen.

Kan det bero på vad som passar hästen man rider och en själv bäst kanske?

Som en klok tränare sa till mig en gång: det beror på vad man lär hästen. Om man lär hästen att fatta galopp när man säger "Tjilevipp!" så kommer den att göra det. Nu använder man ju iofs sin kropp på olika sätt av olika anledningar men som alla vet så finns det olika vägar till Rom...

Själv fattar jag numera för innerhöften men har kommit på mig själv med att förstärka med ytterskänkeln i höger fattning och med innerskänkeln i vänster fattning. Alltså fattar min häst alltid för vänsterskänkeln. Konstigt nog förstår hon alldeles utmärkt vad jag menar och fattningarna blir fina i båda varven.:confused: Har testat att vara mer konsekvent sen jag kom på mig själv med detta men då blir fattningarna inte alls lika bra. Måste träna på...

Nu är det dock faktiskt så att hon är en aning oliksidig, som de flesta hästar är, och tenderar t.ex. att svänga in rumpan mer åt ena hållet än det andra och skjuta ut bogen mer åt ena hållet än det andra vilket jag försöker korrigera på olika sätt. Så jag kanske egentligen fattar galoppen på det sätt som är mest praktiskt för hennes problem. Vad vet jag...

Du menar väl yttersidan av halsen. Om du lägger tygeln mot innersidan, den som böjs, så kommer ju handen korsa manken och det är inte bra.

Håller med dig om placeringen av ytterskönkeln. Hänger på hur mycket signal hästen behöver för att flytta undan.

Nej hon menar innersidan. Det är för att visa att framdelen ska vara kvar på spåret. Handen korsar inte manken. (Man tar manken med sig.)

Vilken av hjälperna är "nummer ett" när ni fattar galopp på era hästar? Även om allt förstås hänger ihop. Tänker på att det har betydelse för hur hästen svarar för hjälperna när man börjar öva byten?

Inner - ytterskänkel?
Inner - yttertygel?

Osv.

inner sittben fram

hade visst redan sagts:o :angel:

Senast ändrad:

Jag brukar ha hästen lite ställd till åt samma håll som galoppen. Den ska vara fullkomligt på hjälperna, och själva fattningen fås genom att jag för fram inner höft, "svingar till" och samtidigt ger en kort hjälp med ytterskänkeln. Ibland får jag lägga till innerskänkeln också. Då kommer den straxt efter ytterskänkeln, som när man räknar ett-två.

Tycker oftast att det är lättare att fatta från skritt. Iom att det går långsammare är det lättare att ha hästen på hjälperna :). Öppnatänket har nämnts förut, och den liknelsen är bra! Antar att det är lättare att få till det i skritten.

Senast ändrad:

Även om jag gör lika så är väl detta en fattning för mer "orutinerade" hästar.

Men jag tycker att när man tittar på dressyrryttare som t ex nu i Göteborg så är det inte alltid de ger så små och fina skänkelhjälper...

Om du kikade på Briar i bytena så såg man mycket tydligt hur han öppnade upp sin höft för att byta. Inte så liten hjälp men fin och mycket mindre än vad vissa andra gjorde som flaxade med benen än hit o än dit! Det är iallafall, tycker jag, en fattning att sträva efter, om än man kan göra hjälpen mycket osynligare efterhand på hemmaplan!

Jag rider många olika hästar i olika stadier av utbildning.

På mer välutbildade hästar: Jag har hästen rakställd eller innerställd (om det är böjt spår), flyttar bak ytterskänkeln lite, lyfter fram innerhöften och "trampar till" med det yttre sittbenet. Ju längre jag rider hästen, desto mer fattar jag för ytter sittben. Det har blivit så när jag försökt att undvika att slänga mig framåt/inåt i fattningen.

På yngre och inte så utbildade hästar är det mer tydlig "ridskole-fattning" med framförd innerskänkel, bakförd ytterskänkel, smackningar (:o) och "gaaaalopp" (vilket mest är en psykologisk grej eftersom nästan ingen av hästarna jag rider kan svenska). Dessutom viker jag mig gärna i sidan och hänger framåt/inåt. Sen får jag skämmas.

Kan berätta om min travare som av nån anledning fattar galopp för höger skänkel.... I båda varven! Vet inte riktigt varför... Lärde honom galoppskänkel som på ridskola(inner fram och ytter bak) men sen han lärde sig ta mindre hjälper så vill han ha det så här =) Mina andra fattar för innerskänkeln! Tycker oxå att ytter har en mer sidförande effekt och då tror dom lätt att det är sluta som begärs!

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 945
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka