Galoppfattning!

S

sax

Har ni några bra tips på att lära in galoppfattningar på ett bra sätt, förberedande arbete, sits osv?
Mitt halvblod fattar "hyffsad" galopp i båda varv framför allt med hjälp av förberedande förvänd sluta, men det är inte riktigt bra. Bra tips mottages tacksamt!!
(kanske ska skriva att jag är *harklar mig* "vanlig" dressyrryttare, har inte provat på barockridning (men är väldigt nyfiken)

Sluta är alltid bra för galoppen. Att träna sluta i trav ger mycket för galoppen främst.
Också att fatta den ur en rättvänd sluta ger oftast bra kvalitet på galoppen eftersom man då får hästen att sätta ytterbak mer under sig som hästen i vanliga fall gärna skjuter mest med (om jag inte har gjort ett virrvarr av det).

Att träna galoppfattningar på detta sättet, själv föredrar jag från skritt, är rätt bra styrketräning samt att hästen inte får så stor chans att springa iväg uta man tar bara så många språng som den orkar.
Och en sak till. Oavsett om du fattar från skritt eller trav se till att du först och främst är nöjd med den gångarten. Får du spänningar eller att hästen inte bär sig ordentlige oavsett om det är innan eller under galoppfattning, som lättast görs för ytterskänkel, så kommer du förlora kvaliten på galoppen. Så avbryt fattning om du känner att hästen spänner sig och försök att komma fram till varför hästen spänner sig när du fattar.

Okej :)
Problem nr1: Fattar jag för ytterskänkeln så fattar han på dubbla spår eller så springer han in i galoppen.

Problem n2: tappar jag den fövända slutan "kastar" han över mig på fel sittben och "trillar" in mot mitten på volten, ibland kan han tom galoppera fram och trava bak...hmmm

Jag kanske borde lägga ner galoppen ett par veckor och bara stärka traven ytterligare....???...!!!

En sak till, måste ju även precisera min hjälpgivning i galoppen, hur göra? :confused:

En sak till, måste ju även precisera min hjälpgivning i galoppen, hur göra?

Här tror jag du har "pudelns kärna". Galoppfattning handlar i princip om att lära hästen att reagera med "galopp" som svar på en inlärd signal. Hur signalen ser ut har egentligen mindre betydelse. Det som är viktigt är att hästen förstår vad som förväntas och att reaktionen sker omedelbart. T ex brukar man lära unghästar att fatta galopp enbart med rösthjälp (vilket brukar fungera bra!) för att sedan överföra det till skänkelhjälp.

Vad som är viktigt att konstatera när man begär att hästen ska utföra ett beteende är att den har förutsättningar för detta. I det här fallet förutsättning att fatta galopp lugnt och i balans. Kan hästen göra det utan ryttare (på lina/tömmar)? Om den kan det utan ryttare, men ändå gör spända obalanserade fattningar med ryttare så har det någon orsakt, t ex:
- Ryttaren sitter i obalans eller stör hästen på annat sätt.
- Hästen förstår inte hjälpgivningen och/eller har inte lärt sig att reagera omedelbart.

Jag skulle:
1. Kontrollera att hästen kan fatta galopp utan problem utan ryttare. Kan den inte det kan man inte heller kräva att den ska klara det med ryttare.
2. Bestämma mig för hur signalen för galoppfattning ska se ut (jag föredrar att fatta för ytterskänkel).
3. Lära hästen signalen för galoppfattning. Med t ex en outbildad unghäst gör jag detta genom att driva hästen framåt + ge signalen + lätt utåtställd genom ett hörn på ridbanan (alt. på uteritten). I början beröm bara hästen fattar galopp, efterhand beröm bara när hästen fattar rätt galopp.
3. Lära hästen att reagera omedelbart på signalen. När jag vet att hästen förstår signalen börjar jag ställa krav på omedelbar reaktion. Vid utebliven/sen reaktion förstärker jag hjälpen med spö. Detta för att alltid kunna få reaktion på mycket lätta skänkelhjälper.
4. När hästen reagerar omedelbart på galoppsignalen från trav gör jag motsvarande i skritt. Sedan även från halt och ryggning. En sak i taget befästes.

:idea:fattning på töm fungerar mkt bra, jag är noga med att understödja honom på yttertygeln. Han går lugnt och samlat (han har för övrigt väldigt bra och rund galopp).
Alltså ska fattningen befästas....
hur ska jag lägga upp ett träningspass med inriktning galoppfattning?

Jag har alltid lärt in galopp med rösten innan jag börjar rida in, sedan när man sitter på använder man rösten tillsammans med fattningen vilket gör det väldigt enkelt för hästen att förstå galopp.

Jag fattar alltid galopp för innerskänkel.

Jo, gaaaaalopp! lyssnar han på...med detta resultat:
-g (matte vill att jag ska fatta galopp) aaaaa (åh, hur var det nu igen man gjorde) l (om jag springer fortare då?) opp (japp, nu galopperar frambenen...och där kom bakbenen)
Det funkar kanon ibland varpå jag i min lilla värld pustar ut och tror att problemet är löst, men nästa fattning går åt h-vete...
Däremot funkar galopp på 8 volt förvånansvärt bra, då med 2 mellansteg i trav på mittpunkten, De fattningarna känns balanserade och undersatta...

En liten fråga.. Hur byter ni barockare galopp? Engelska ryttare "ska" inte fatta galopp för ytterskänkeln eftersom det då blir svårt med byten i framtiden.

Jag fattar iaf galopp genom att föra fram innerhöft, varpå innerskänkeln följer med om hon inte reagerar direkt. Men vill gärna veta hur man ska fatta á la AR.

Får ofta fatta ur förvända sluta på volt m min tös då hon enbart fattade på dubbla spår det första året och kan fortf göra det om man inte är noga m stöd på yttertygeln vs mkt lätt i innerhand.

När du fattar galopp så var noga med att lätta på inner, gärna så den glappar för det är extremt lätt att hindra hästen från att fatta korrekt om man håller i inner, hindrar innerbak att komma in under hästen och därmed oxå bära sig.

jo, jag är väldigt noga med att mjukna i innerhanden eller rättare sagt släppa helt på den vid fattning...

Någon som kan komma med ett bra träningsupplägg?? :)

Man lär hästen byta galopp genom att använda slutan. Man börjar med det i skritt, sedan trav för att sedan ta galoppen. Man rider alltså först rättvänd sluta i galopp, säg höger, och sedan byter man till en fövänd sluta och rider då vänster o.s.v.

Sedan gör man detta mindre och mindre tills man bara byter sittben (tror jag). Har inte riktig kommit dit än. :angel:

Galoppfattning

Galoppen fattar jag med sittbenen och höfterna främst, även ytter lår, men med minimal innerskänkel, bara höften fram. Vad som mer avgör är att ge signalen i precis rätt tillfälle, kommer det rätt i takten så kan man "lura" in de flesta ostadiga unghästar i rätt galopp. Här finns väl ingen bättre metod än öva, öva, öva.. :angel:

Tekniken kan diskuteras, flera ryttare har svårt att fatta galopp på mina hästar eller de jag ridit in, men jag har aldrig problem på deras :D

Personligen lär jag gärna unghästarna galoppfattning ute i det fria. Det optimala enligt mitt tycke är att finna en fin raka ute i skogen, gärna lite uppför och skog på sidorna, en stadig täthäst, lite lagom lätt sist, ett tag i manen och ett glatt "Gaalopp!"

Under min tid i USA vart det på unghästarna volten i roundpennen som gällde, ett tag i hornet och så en fattning ur trav, utan krav på precision eller rätt galopp. Blev det sen problem att få rätt så räckte det i regel att fatta ur en rollback med lite extra tryck i ett tag, så gick det av sig själv sen.

Vad man kan finna problem är på en ostadig häst med orena gångarter, islänningar och travare, där krävs mer tid till skolning, balans och styrka i övriga gångarter innan galoppen kommer rent.

Lär man in fattningen på ovanstående sätt är de i regel inga prolem att rida galoppen som andra gångarter och skola den, men med mer krav på balans och samling, form, korta, länga.. Gärna fattningar på volt, med hästen böjd på rakt spår, i sluta, från skritt m.m

Lycka till!

Frida

Re: Galoppfattning

"Vad som mer avgör är att ge signalen i precis rätt tillfälle"

Ja precis, men utveckla gärna resonemanget!! Jag har kommit fram till att det verkar viktigt precis *när* i steget jag ger min galoppsignal, för att fattningen ska passa in i hästens rörelsemönster och inte störa rytmen. MEN NÄR?? Har bl a fått svaren "när ytter fram sätts i marken" och "när hästen står på inner fram", men jag är inte nöjd riktigt... (särskilt som svaren skiljer sig åt och bara gör mig mer förvirrad!)

Någon som har en tanke eller ett resonemang kring det? Skillnader från skritt resp trav? (till saken hör att jag & min häst för tillfället bara "kan" vänster galopp, och jag har fått för mig att en hjälp i rättan tid kan underlätta valet av rätt galopp?)
/Uddi

Var på clinic/kurs för Julio Borba i helgen och han hade alltid hästen i en liten öppna vid galoppfattningarna (tvärtemot många andra som har dom i sluta). Detta för att inner bog skulle bli lätt och kunna lyfta sig.

Jag kan tänka mig att du ska ge hjälpen när ytter bak lyfter/är i luften, eftersom det är ytter bak som inleder galoppen. Alltså blir det lite olika om du tittar på frambenen beroende på om du är i skritt eller trav.

Rätt tillfälle blir det om du erbjuder galoppen istället för att försöka trycka på en knapp. Sitt in i galoppsits långsamt så hästen hinner vara med. Ge frihet framåt och använd lite röst.
Erbjuder man galoppen så kan hästen alltid ta den när den är vid rätt position.

Vilken bra förklaring! Jag har sedan jag började galoppera igen bestämt mig för att sluta ge en skänkelhjälp (trycka på en knapp) utan istället satt mig i galopposition och därefter tryckt lite med inner sittben. Min ganska känsliga och ambitiösa häst gör jättefina lugna fattningar då OM jag får kroppen i rätt position. Så som jag gjorde tidigare (standardfattning för skänklarna) så blev fattningarna ofta accelerationer, och hon tappade ibland också ryggen de första stegen. Nu har jag några gånger upplevt det som att samlingsgraden ökar i galoppfattningen.

Köpes inte oavsett vem som kommer med det. Innre kan inte bli lättare i öppna än i slutan. Ska hästen iväg i galopp rätt från öppnan så ska den iväg i nosens riktning, inte i bålets riktning. För en orutinerad kan det bli svårae. Dock används den för vissa korrigeringar.

Hur gör du då om du har en häst som inte riktigt svarar utan hellre vill öka farten? Eller bör jag ha en klockren fattning på longerlina för enbart rösten först?

Hjälper ju att ha fattning på kommando från marken.
Men att dom ökar kan bero på så många olika saker.
Eftergiven i fram ska den vara först och främst.

Jag tycker inte att det gör så mycket om de springer in i fattningen några av de första gångerna.

Försöker avdramatisera det där med fattningarna så att de inte ska bli så himla heta. Förbereder så gott det går, ser vad det blir. Blir det bra, mycket beröm. Blir det inte bra, ignorera, hitta tillbaka till balansen, och prova en gång till.

Ett lagom litet hinder på en stig är för övrigt en alldeles utmärkt hjälp i inlärningen :-)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 814
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 284
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar