Galoppfattning
Galoppen fattar jag med sittbenen och höfterna främst, även ytter lår, men med minimal innerskänkel, bara höften fram. Vad som mer avgör är att ge signalen i precis rätt tillfälle, kommer det rätt i takten så kan man "lura" in de flesta ostadiga unghästar i rätt galopp. Här finns väl ingen bättre metod än öva, öva, öva..
Tekniken kan diskuteras, flera ryttare har svårt att fatta galopp på mina hästar eller de jag ridit in, men jag har aldrig problem på deras
Personligen lär jag gärna unghästarna galoppfattning ute i det fria. Det optimala enligt mitt tycke är att finna en fin raka ute i skogen, gärna lite uppför och skog på sidorna, en stadig täthäst, lite lagom lätt sist, ett tag i manen och ett glatt "Gaalopp!"
Under min tid i USA vart det på unghästarna volten i roundpennen som gällde, ett tag i hornet och så en fattning ur trav, utan krav på precision eller rätt galopp. Blev det sen problem att få rätt så räckte det i regel att fatta ur en rollback med lite extra tryck i ett tag, så gick det av sig själv sen.
Vad man kan finna problem är på en ostadig häst med orena gångarter, islänningar och travare, där krävs mer tid till skolning, balans och styrka i övriga gångarter innan galoppen kommer rent.
Lär man in fattningen på ovanstående sätt är de i regel inga prolem att rida galoppen som andra gångarter och skola den, men med mer krav på balans och samling, form, korta, länga.. Gärna fattningar på volt, med hästen böjd på rakt spår, i sluta, från skritt m.m
Lycka till!
Frida