Galoppfattning genom späning

S

Strawberry

Jag tycker att jag på olika hästar märkt ett fenomen vad gäller just galoppfattningar och tänkte höra om någon annan känner igen sig i det jag själv upplevt lr har en bra förklaring.

Jag brukar från och till rida lite dressyr på två olika kompisars hopphästar. Båda tävlar någolunda högt och hästarna anses välutbildade. Men när jag själv ridit dem lite mer ordentligt har jag lagt märke till en sak. Att i början av ridpasset, då jag tycker att båda hästarna inte går korrekt utan på något sätt spänner sig och inte jobbar igenom kroppen ordentligt, så fungerar galoppfattningarna både från skritt och trav. Tycker dock att varken galoppen lr fattningen är avslapnad lr bärig. Men ifall jag kommer till det stadiet (det är inte alltid) då jag känner att hästen lyssnar, väntar och framförallt är avslappnad då fungerar inte galoppfattningarna längre. Antingen länger dem bara stegen lr så kommer dem fram i galopp men bryter av illa kvickt..

Kan det bli en sån stor skillnad i om en rörelse utförs genom spänning eller avslappnat?? Nägon med liknande erfarenhet?

Sv: Galoppfattning genom späning

Det är väl så att när galoppfattningen görs på rätt sätt så kräver det en del styrka utav hästen. Dvs lägga mycket tyngd på bakbenen i galoppen (eller för all del vilken gångart som helst).

Mvh

Tora

eller så är det kanske för att hästen börja bli trött och inte riktigt orkar?

Det är säkert en kombination av de båda. Är hästen riktigt samlad och skall fatta galopp så är det en jobbigt rörelse. Att den bryter av efter några steg tyder också på att den inte orkar galoppera på i det samlade tempot.

Nu vet vi så klart inte hur TS rider så igentligen är det svårt att säga exakt varför saker och ting händer, det kan ju lika gärna vara ryttaren som inte räcker till.

Mvh

Tora

Trötthet är nog inte svaret. Hästarna har fortfarnade varit mkt framåt, skillnaden är bara att de väntar och inte bara springer på som i början. Men att dem inte orkar som Tora säger ligger det nog mkt sanning i. Styrkan finns helt enkelt inte. Fast samtidigt så begär jag inte en supersamlad galoppfattning. Från trav i ett friskare tempo händer samma sak. Nu är det ju inte så att jag inte får hästarna att galoppera om jag driver lite mer och sådär. Men då tappar jag istället takten och känslan av att hästen är avspänd och hästen blir bara stark och vill rusa iväg i galoppen. Så det blir inte bra vilket som liksom...

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 693
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka