Galoppfattning från dinosaurie.

Skreppur

Trådstartare
Jag red en dinosaurie (:angel: ) i lördags på ridskolan, en stor häst med ett enormt steg. Hon var trevlig att rida men enoormt skumpig! Att försöka sitta ner innan man skulle fatta galopp var dyngsvårt och hon smet från ytterspåret hela tiden. Vi försökte om&omigen flera gånger men jag misslyckades totalt. Jag fick henne i galopp en gång, och det var i skritt! Det kändes lxm som att man inte fick något fäste med fötterna när man gjorde fattningen från trav..

Tips? :crazy:
 
Sv: Galoppfattning från dinosaurie.

Hej!

Prova sitta ner lite (så gott det går) gör en halvhalt, och en överdrivet stor galoppskänkel.... Tänk på att ta i ganska hårt med skänklen.
:bump: <--- lite stutsigt ;)
Det har funkat på mig, när hästen inte var så duktig på att fatta galopp och det gick jätte bra efter nån gång.
 
Sv: Galoppfattning från dinosaurie.

rider också en sån häst som dessutom e rätt pigg och har stooort steg. Brukar fatta från skritt eller stå i lätt sits och fatta
 
Sv: Galoppfattning från dinosaurie.

Har det funkat ? (taksam för svar) :( :crazy:



:bump:
 
Sv: Galoppfattning från dinosaurie.

Skreppur såg att du var från Norrköping ;) vilken ridskola rider du på?
 
Sv: Galoppfattning från dinosaurie.

man kan ju fatta galopp från lättridning eller lätt sits, möjligt att en lektionshäst skulle ha svårare att förstå det (?) iom att man präntar in fattning från nedsittning där.. jag fattade ofta galopp från lättridning p min egen häst iom att jagi nte "fick" sitta nerp å henne p ett tag när vi byggde muskler..

har hästen svårt att förstå när du fattar frn ex. lättridning, peta lätt med ett spö på ytter bakben så förstärks galopphjälpen, och beröm massor när hsäten förstår!!
 
Sv: Galoppfattning från dinosaurie.

Tack för alla svar! Jag losade bort tråden, nu är den återfunnen :angel:

Miana, dina tips bra. Jag försökte så gott jag kunde men det var kämpigt. Jag fick sakta av till skritt hela tiden, men, tillslut fick jag en jättefin galopp -överlycklig- hela två gånger dessutom! :banana:

Apo..någonting... Jag rider på Åby :)
 
Sv: Galoppfattning från dinosaurie.

Min gamla ridskola :love: inte den bästa kanske, men ändå :angel:
 
Sv: Galoppfattning från dinosaurie.

Åh, häftigt! Vart rider du nu? Varför bytte du?

Jag älskar åby! :love:
 
Sv: Galoppfattning från dinosaurie.

Skreppur skrev:
Åh, häftigt! Vart rider du nu? Varför bytte du?

Jag älskar åby! :love:

Jag bytte inte, min pappa blev arbetslös så jag tog hand om och red privathästar istället. Dubbelt så lärorikt kan jag lova! joo, jag älskade också Åby och hästarna, men när jag blev äldre förstod jag slaveriet som tjejerna som är skötare får utstå. Dessutom blev jag så chockad när jag såg min favoritlärare slå och rida sin häst riktigt illa... men visst kan man ju längta tillbaka ibland ändå, härlig stämning i gänget var det iaf :)
 
Sv: Galoppfattning från dinosaurie.

där har jag oxå ridit.. för rätt många år sen ;)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 393
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 604
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp