Galopperar med näsan i backen?

neywaz

Trådstartare
Som rubriken lyder.

Jag har en femårig valack som inte är riden regelbundet särskilt länge, endast några månader, innan dess reds han sporadiskt i perioder.

Till saken hör att han nästan uteslutande vill galoppera med nosen i backen. Han galopperar lugnt och kan hålla takten rätt länge, verkar inte bli särskilt trött. Sadeln verkar passa, bland annat eftersom han säger ifrån med buller och bång om den sitter minsta lilla dåligt.

Kan detta ha och göra med att han inte riktigt orkar i galoppen? Tycker nästan det motsäger sig själv eftersom det borde bli jobbigare att gå med huvudet så lågt. Han har gått på stor lösdrift i hela sitt liv med kompisar så helt muskelfattig är han inte även om han tränats ganska kort tid.

Någon som har nån ide? Jag är mest nyfiken om nån sett ngt liknande och vad detta kan bero på :)

Sv: Galopperar med näsan i backen?

Innebr näsan i backen att hästen går tungt på bogarna? Det är ofta samma sak tyvärr. Knacka på hästen med skänkeln och aktivera den lite så får du inte bara upp näsan utan hela framdelen på hästen.

Tack för ditt svar!

Ska nog förtydliga lite. Det är bara vid uteritt han gör så här, och det är inte så att han hänger i tyglarna utan jag vill galoppera på långa tyglar så han har dem helt fria när han gör såhär. Han gör till och med "spår" på vägen med mulen. Om vi befinner oss på en sandväg så ser man avtrycken efter hans hovar och efter mulen... Svårt att förklara. I normala fall så är han mkt mer uppåt än nedåt om man säger så, han är väldigt lätt i framdelen...i ridhus, trav och skritt.

Jag brukar väcka upp honom med spö/skänkeln och då åker huvudet upp men han springer gärna ändå med det kört i backen.

Fler funderingar? :)

Som rubriken lyder.

Jag har en femårig valack som inte är riden regelbundet särskilt länge, endast några månader, innan dess reds han sporadiskt i perioder.

Till saken hör att han nästan uteslutande vill galoppera med nosen i backen. Han galopperar lugnt och kan hålla takten rätt länge, verkar inte bli särskilt trött. Sadeln verkar passa, bland annat eftersom han säger ifrån med buller och bång om den sitter minsta lilla dåligt.

Kan detta ha och göra med att han inte riktigt orkar i galoppen? Tycker nästan det motsäger sig själv eftersom det borde bli jobbigare att gå med huvudet så lågt. Han har gått på stor lösdrift i hela sitt liv med kompisar så helt muskelfattig är han inte även om han tränats ganska kort tid.

Någon som har nån ide? Jag är mest nyfiken om nån sett ngt liknande och vad detta kan bero på :)

Ja, under utbildningens allra första skede sprang min valack också gärna med nosen nere. Det får de inte göra eftersom man har riktigt dålig kontroll över hästen samt att det i det långa loppet är skadligt.
Jag löste det med att så fort nosen hamnade bakom lodplanet eller under normalt formläge så gjorde jag halvhalter fast uppåtriktade tills han kom tillbaka i rätt läge. På så sätt lärde han sig var det är stopp och var man ska ha huvudet.
Att inte korrigera detta, vilket jag provade några gånger, innebar efterhand en massa busförsök med bockningar och sparka bakut för att se om matte ramlade av. Så det slutade jag med ganska raskt.
Numer, ett par månader senare, har jag en häst som kan gå i form under kortare stunder och som till och med bär sig hyfsat i galoppen trots att han är så ung (bara 4 år). Det beror säkert på individen i fråga, men se till att han lär sig hur han ska ha huvudet så slipper du en massa problem senare. :)
Galopp är för övrigt ett jättebra medel för styrketräning och balans för den unga hästen, gärna ute i naturen och glöm inte variera tempot hela tiden.
Lycka till!

Ska nog förtydliga lite. Det är bara vid uteritt han gör så här, och det är inte så att han hänger i tyglarna utan jag vill galoppera på långa tyglar så han har dem helt fria när han gör såhär.

Låter ganska farligt med nosen nere i backen med långa tyglar, lätt hänt att hästen snubblar då. Om inte på tyglarna så på sej själv.

Min häst gör fö så när han är trött och inte riktigt orkar, som när jag intervallar så sjunker hans huvet lägre och lägre efterhand som han blir trött.

Ge honom lite stöd istället så han kan balansera upp sej på ett bra sätt.

Senast ändrad av en moderator:

När jag tömkörde eller longerade min unghäst gjorde hon precis samma sak. Nosen i backen. Fick mer en känsla att hon stretchade kroppen, för efter en stund som kom hals och nacke upp, hon gick inte bakom lodplan, utan det ser mer ut som de går och luktar på marken samtidigt som hon galopperade.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 265
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Min svågers 16 månader gamla ESS, allmänt kallad "Slyngeln", har fram till nu varit en ganska normal valp och unghund för sin ras. D.v.s...
Svar
7
· Visningar
1 736
Senast: Viveka
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur