Galoppera m rockard?

Sv: Galoppera m rockard?

Ja självklart har man det, och dom pulsas ju både under sträckan och efteråt, men du förstår säkert min poäng :) Jag kommer inte ihåg vad han låg på på just den tävlingen, men han brukar ligga runt 80 efter några minuters vila, så han hämtar sig snabbt!

Får jag skryta? :angel:
Min lilla pulsade 60 efter en minut under sin första maraton och då var det 30 grader och gassande sol! Veterinären bad assistenten att pulsa hon oxå för han trodde inte det var sant! :D Han sa att hon hade bästa återhämtningen av alla deltagare, stora som små! *tack för att jag fick skryta*

Men alltså herregud, min ridlärare kan det. Hon har lärt mig hur man sätter på selen och jag kan det. Och hon KRÄVER inte att jag ska galoppera, har jag sagt det? Och förlåt såå mkt att jag inte visste vad selen hette. Hjäälp, jag vet inte vad min sele heter, jag kan inte köra. :angel:
Jag har draglinor och baksele, och dom sitter rätt.

Bara för att hon är ridlärare och föder upp egna hästar och tömkör gör inte henne till en duktig körlärare!

Du behöver inte bli "le" då du får bra råd av kunniga användare här.

Får jag skryta? :angel:
Min lilla pulsade 60 efter en minut under sin första maraton och då var det 30 grader och gassande sol! Veterinären bad assistenten att pulsa hon oxå för han trodde inte det var sant! :D Han sa att hon hade bästa återhämtningen av alla deltagare, stora som små! *tack för att jag fick skryta*

Haha, ja skryta får man! ;) Ja det var verkligen inte dåligt, duktig tös du har! :)

..skrämmande... tråkigt...varför säljs dessa skitselar för och varför köper folk skitselar för, uppenbarligen är man inte redo att bli kusk om man inte kan mer.
Jag köpte en sån en gång i tiden, och kunde inte ett skit, men snäll häst hade jag. Jag var INTE redo att hoppa upp på kuskbocken. Det måste bli lättare att hitta korrekt info om selar o körning på nätet.
Och Hööks MÅSTE sluta sälja sina enkla bröstselar, men det lär aldrig hända...
så uppgiven man kan bli ibland..

Skulle det gå att få igång någon slags kampanj mot företag som säljer dåliga selar (och kanske inte alls har något bra alternativ)?

Om flera stycken i veckan mejlar/ringer och frågar efter en riktig sele (för mig skulle det vara en loksele med bågdäckel till mindre ponny) så var det väl f-n om det inte skulle göra nytta!?!?

Lotta

Butiksinnehavaren i Kungens Kurva tyckte det skulle vara en vettig idé att skriva en insändare till Ridsport. Hon såg ingen annan utväg för hon hade ingen möjlighet att påverka inköparna/tillverkarna. De såg BARA till försäljning, inte till kunskap hos butiksarbetarna eller vettiga saker.
Hööks har ju även andra hemska utrustningsdetaljer till salu...

Om någon känner att de vill försöka sig på en insändare vore det super. Jag har inte riktigt den skriftliga kunskap som krävs för att inte mest göra mig ovän med halva Sverige :)

Du verkar kunna mycket om körning.:bow: Jag har börjat köra min avdankade travare med en rockard för stor häst tillsammans med en bröstsele. Är absolut inte erfaren när det gäller just körning och det skumpar ju rätt bra. Eftersom hon är just en travare så tycker hon ju att det är JÄTTEROLIGT, men jag funderade detta idag om det kan vara skadligt i långa loppet. Jag letar efter en lätt träningssulky att använda istället. Men hur är det egentligen? Om man inte kör så där jätteofta, och när man gör det, bara lugna travpass på fina vägar genom skogen? Och tror du att det går att galoppera? Hästen och vagnen ser väldigt symetriska ut. Har även en äldre loksele, tror du att denna kan vara bättre att använda?

Senast ändrad av en moderator:

Baksele ska du ha när du ska köra TUNGT å BACKIGT du behöver den int eför att köra en rockard inte. De är nytt på fund.
Man ska ju veta ochså vad sakerna använd till innan man säger saker som HAR DU INTE... osv för just baksele använd vid tyngre arbete å jag tror inte hon tänker galoppera i stark nedförsbacka inte.

Lita på din läarae hon verkar klok.

Jag svara här då jag precis läste ditt inlägg.

Kklart du kan köra med rockard på bildäck de är ingen fara alls. En bra sele som sitter rätt och om de är väldigt backigt å de är tungt baksele annars behöver man den int. Ta de lugnt å kör på du.
Loksele har du när du drar 4hjuls vagnar å tygnre saker.

Jag körde till Skästra nu och fick mycket tipps då jag påpekade just dett aom bakselar osv som diskuteras på detta forum. Mång aäldre körmän som jag tycker kan sin sak å har körningen i blodet.

Du kan köra en rockard med travsele ochså.

ursäkta men .... kokar av ilska, utav din okunskap. Varför ens ödsla tiden på att koka då..jo för att folk som inte kan köra, läser det och ger sit ut utan korrekt utrustning. Jag gissar att det är försent att utbilda gamla körgubbar eller dig vem du än är. så det är ji ogjort arbete. Men snälla sluta skriv om sånt som kan skada hästar.
Baksele eller bromsad vagn ska alltid användas om ekipaget har hjul. Det är bara att titta så ser man varför.

Kanske har du som så många andra en enkel bröstsele? Det kan/är skadligt vid regelbunden användning och selen är inte komplett. Den fattas baksele och draglinor. Din rockard behöver en svängel med.

Var i sverige bor du, det står inte på din avatar? kanske finns det någon som kan komma ut o visa dig, hur du ska förbättra din sele så du tryggt vet att du kör med ok grejer. Då kan man även galoppera med rockard.
Jag skulle inte köra mera om det är som du beskriver, det kan inte vara så skönt för hästen även om den springer på. Hästar är väldigt tålmodiga djur :)
Bättre att skaffa en travsele och travvagn, eller helt byta till en riktig körsele och sätta svängel på rockarden.

Det var just detta jag funderade på. Det gick så himla fint idag, men jag vill inte fortsätta om det kan vara skadligt. Därför gick jag in här för att kolla vad alla andra skrev. Men är det lika ansträngande om man kör väldigt sällan? Jag håller på att träna bort olika ovanor och annan skit som de andra ägarna har gett henne, så det är det jag inriktat mig på. Vill bara köra då och då för att få lite omväxling. Hur farligt är det?:confused:

Det är ju inte farligt i en viss bemärkelse.....
men.. (tony irving) med en enkel sele så får hästen ta emot hela din tyngd o rockardens i alla stopp o nerförsbackar. Då stoppar det i armhålan, svanskappan och manken. Det är inte alls skönt. och det är stor skillnad på en halt med baksele eller utan. Hästen tappar balansen, eller till sist vill inte stå still pga smärta och obehag i alla stopp och igångsättningar.

Har du skakeln nere vid armhålan blir svängar o rärelser begränsade, den slår då in i frambenet eller i frambensmuskeln och gör ont. Hästen kan inte böja sig utan vandrar stelt runt när man svänger.
har man inga draglinor och skakeln sitter fast i bröstan blir det väldigt stumt. Bogrörelserna hämmas och bröstan kan bränna huden vid bogen eftersom den inte ligger still. På en riktig sele ligger bröstan still för då är skaklarna högre upp och kan röra sig utan att hästen känner det. Hästen drar i draglinorna som är kopplad till en svängel på vagnen. Den rör sig i samma takt som hästens framben och gör det bekvämt och enkelt att dra.

att sen galoppera utan baksele gör det väldigt obekvämt och många gånger har dålig utrustning orsakat skenturer då hästens kräms av den gungning som blir då bröstan sitter fast i skaklarna. Rätt utrustning ger bra förutsättningar för trevliga turer.

Du frågade om några enstaka turer kan vara skadligt. Jämför det med att rida i en sne sadel, 1 gång i veckan. Lika illa det, men kanske inte livshotande. Hoppas du hittar en lösning så du kan åka häst med gott samvete :)

Jag pratade med en vän, och om jag skaffar fram ritningar ska han svetsa en rejäl svängel till mig. Vilken är bäst, en rak eller en svängd? Var kan man hitta ritningar med mått? Jag vill ju verkligen inte skada henne. Finns det spännen så att man kan sätta dit draglinor på en vanlig enkel bröstsele, eller måste jag köpa extra spännen? Hur viktigt är det med baksele? Måste kolla igenom stallet om det ligger någon där. Han som äger stallet har en massa körgrejer. Jag har verkligen lärt mig jättemycket idag!:D

Jag inser att detta inte har särskilt mycket att göra med att galoppera med rockard, men jag lovar att jag inte ska va långrandig..

Senast ändrad av en moderator:

Nu svarar jag lite "löst" bara tills/om du får svar av "farmor":D

Nu vet jag inte riktigt vilken typ av bröstsele du har, MEN är det typ en billig sele som finns att köpa på Bö***s så finns det inte någon rätt placering för draglinor.

Jag har själv en sådan och dom är SKIT!
Har inte hittat någon annan än som passar min börs tyvärr så då används selen mest bara till att dra barnen i pulka eller tömkörning.
Kör någon enstaka gång oxå men då är det mindre och lugna promenader.

Här har du lite läsning så förstår du!:)

http://www.cliffords.se/vilkensele.html

tack!
Jag har ju bara tänkt att köra lugnt och fint då och då. Både för att få lite omväxligt och för att min mamma ska våga följa med.. ;) Min tanke var aldrig att flyga genom skogen i full glopp eller "tävlingstrav"! Bara njuta och ta det lugnt. Men jag är noga med att kolla igenom henne efter varje träningspass. Jag borde märka om det är något som inte stämmer.
Jag börjar bli lite lugnare nu iaf..! :)

Jo, så tänkte jag oxå i början.
Men ju mer jag läser och lär mig så inser jag hur dåliga selarna är och vilka risker man tar när man använder dom.
Både säkerhetsmässigt och för hästen/ponnyns skull.

Jag galopperar inte alls överhuvudtaget i min sele, varken i början innan jag förstod hur dålig dom är eller nu.
Knappt att jag travar heller.
Sedan har jag en säkerhetsrem (som travselar brukar ha) bara för att det känns liiiite bättre:crazy:
Men den gör ju inget bättre för hästen...

JAG tänker köpa en riktig sele så fort jag får in så mycket pengar det behövs.

Så, visst kan du pusta ut lite.
Men jag tycker ändå du inom snar framtid borde titta på en riktig sele då både du och hästen verkar gilla körningen (och din mamma;) )

Men gud vilka trista svar du får här, eller rättare sagt vilken tråkig och BORTSTÖTANDE attityd somliga har:mad: !

Det är ett sånt ältande om skitselar hit och dit på det här forumet och att hästarna i princip dööör av den och den selen.

Det är väl solklart att man får vad man betalar för, så är det ju med allting, men att påstå att man måste ha "rätt" utrustning för att kunna ta en galopp då och då i vagn det är väl ändå än "mild" överdrift. Draglinor, bakselar, sele av "rätt" fabrikat HERREGUD slappna av människa! Ska man ut och köra en sväng med shettisen lite då och då så duger det gott med rockard och remsele.

Galopp i vagn bär mig emot som gammal ponnytravkusk och det är mest obekvämt i rockard så det finner jag väl ingen större glädje i och knappast hästen heller så det undviker jag helst men om du någon gång emellanåt tar en galopp med din ponny så dör den inte av det. Antagligen kan din instruktör NÅGOT även om somliga här rakt av bara underkänner henne...:smirk:

Lycka till med körningen!

ps. Den gamla travkusken förespråkar VARMT en travsele till rockard istället för bröstsele av billigare sort. Det går att hitta bra beg av god kvalitet för ungefär samma pengar! Långbrösta till det så drar hästen utmärkt både dig och vagnen.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
T
Trav Hej allihop! Vet inte mkt om sporten och travhästens skötsel som sådan. Men har nu fått travfolk alldeles inpå mig och är lite frågande...
Svar
8
· Visningar
1 767
Senast: martha
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar