Galoppera m rockard?

Sv: Galoppera m rockard?

Men vad är det för skilnad mellan skitsele och vanligt sele som travsele,bröstsele remsele och tolk sele och vad allt heter :confused: ?

Med min lilla kunskap så är
skitsele-en billig bröstsele med fast brösta och många ggr med bukgjord och däckelgjord "i ett", även dålig kvalitet på lädret.Brukar även sakna baksele och bara ha en svanskappa.
travsele och remsele- används för travträning med olika fastsättningar.
tolksele- typ som endast en brösta med långa linor fästa i bröständen.
loksele- en arbetssele som används vid tyngre jobb i skogen eller dra tunga fyrhjulsvagnar tex. Där det är lokor som ligger längs bogbladen på var sida av halsen. Inte fram på bröstet som de andra.

Själv körde jag för med en vanlig rocka på en shettis samt ett bröst sele! Inget mer anvancerat än det :b Vi galopperade sträcker och han skadades inte! Knappast! när han såldes var han i fin form och vetrenären som rönkade han såg inga förändringa :o ?!

Att du använder en enkel bröstsele behöver inte betyda ATT din ponny skadas av det, men det är större risk att den gör det än med riktigt anpassade selar och vagnar

Man kan ju nästan jämföra med om du rider din ponny/häst med en illa sittande sadel...

Snigelfarmor är mycket kunnig i körning, men ibland kan jag haka upp mej lite på tonen i hennes inlägg, eller så är det jag som tolkar fel. Jag tycker att det helt ok att fråga, utan att man ska bli förklarad som dum, eller okunnig.
Och så vill jag svara på om man kan galoppera med rockard, och det går jättebra! Det är bara travhästar, som inte skall galoppera för rockard, om de har problem med att bryta in i galopp när man kör. Dessa kan man däremot träna i galopp när man rider, så att de inte förknippar vagnen med galopp.

Senast ändrad av en moderator:

Jag menar på inget sätt att förringa de som frågar saker. Däremot hugger jag direkt när felaktigheter skrivs, tex, att man kan köra utan baksele. Då kommer det "onda ögat" fram i mig. Annars är jag en rätt trevlig prick som blir glad när fler dyker upp härinne och frågar.
Jag tror inte du ser så många inlägg från mig där trådskrivaren får en gliring, alla ska våga fråga. Alla ska även våga höra svaren såklart. Jag hoppas att du ska kunna läsa mina inlägg utan att ta illa upp, för det är inte meningen. Ska bättra mig.
Sen är jag inte så kunnig inom körning, men jag klarar av nybörjarfrågorna. Det är ju bara att börja skriva mantrat om och om igen. (baksele, draglinor, svängel, hög sits, säkerheten) :D :D :D

Jag får också den uppfattningen av dig att du har en taskig attityd i dina inlägg. Du är lite för hård och fördomsfull, speciellt till TS som inte är så gammal. Det är inte lätt att veta vad alla selar heter i den åldern.

Inte direkt riktat till dig, men är det inte lite dåligt att folk ger sig ut o kör utan att ens veta vad för sele de har. Då kan ju omöjligt anpassningen bli rätt?
Jag känner många som inte passar in sin sele på sin häst själv, utan dom får hjälp av en kunnigare person till det.

Din draglinje är bergis helt fel.
Den här kommentaren störde mig mest, så onödigt:mad:

Missförstå mig rätt, men...om jag inte kan passa in min sele själv, ska jag inte heller köra själv. för mycket står på spel, om något händer måste jag veta hur jag ska göra för att snabbt få av allting.
Att du känner många som inte passar in sin sele själv, känns konstigt, som att äga en häst men inte kunna sadla. Finns en hel drös med såna med såklart.

Kör du själv? Eller gillar du bara att påpeka mina fel :)

den om draglinjen, har jag sagt det? Och då var det säkert så oxå, den var nog inte rätt...eller hur.

Jag sätter alltid på min sele själv, från allra första gången jag körde fick jag lära mig precis hur jag skulle sätta på den och var den skulle ligga. Dock fick jag aldrig veta vad den hette, kan jag ingenting då? :crazy:

Det är väl få som rider som kan se om sadeln passar perfekt, men sadla kan dom...och ta av den också;)
Jag menade att passa in selen, inte sela på och av. Mina vänner och bekanta kan både sela och spänna för vagnen själv. Tyvärr är dom lite osäkra vad gäller att se om den nya selen passar eller inte.

Om det händer en olycka så att man måste få av selen har inget med att kunna sela att göra...egentligen, eftersom man kanske inte kan ta av selen som man ska, utan måste spänna upp spännen man aldrig annars använder vid selning. Det har mer med hur man hanterar situationen och inte grips av panik.

Angående draglinjen har inte jag eller någon annan en susning om den är rätt eller fel. Vi har inte fått se en bild på det. Jag tycker det bara är onödigt att påstå något sånt när man inte vet.

Och ja, jag kan köra och sela både en och fyra hästar:D

Missförstå mig rätt, men...om jag inte kan passa in min sele själv, ska jag inte heller köra själv. för mycket står på spel, om något händer måste jag veta hur jag ska göra för att snabbt få av allting.
Att du känner många som inte passar in sin sele själv, känns konstigt, som att äga en häst men inte kunna sadla. Finns en hel drös med såna med såklart.

Kör du själv? Eller gillar du bara att påpeka mina fel :)

den om draglinjen, har jag sagt det? Och då var det säkert så oxå, den var nog inte rätt...eller hur.
Det tycker jag var ett elakt påhopp.:mad: Trots att min familj har kört mycket. (säkert mer än dig) så ber vi en mycket kunnig skogskörare kolla över våran loksele då och då. Vi tycker att det är viktigt att selen sitter perfekt.

Det finns billigare varianter än maratonselar! Som har baksele och draglinor.

För att övergå till Att Galoppera med rockard

Inspirerad av precisonskörningen i tisdags kväll då Pelle självmant gick över i galopp så fick jag ett plötsligt infall på den mjuka fina vägen vi körde på.

:idea: jag ska prova att galoppera med Pelle bara för att testa liksom.. Samlar ihop Pelle lite extra och gör honom uppmärksam på mig.. lättar något på tömmen och säger bestämmt galopp. Första försöket hamna jag bakom en TRAVHÄST med i mina ögon enorm trav:angel:

Samla ihop Pelle igen gjorde samma sak en gång till å då galopperade han ÖSTE ÖVER HONOM berömm och bröt av efter kanske 5 språng. Trava en bit till å gav kommandot GALOPP å ja då klips pålle har jag åter igen massor massor med beröm och avbrott efter ett fåtal språng.

Vart mina demoner befann sig DE har jag ingen aning om:banana: :banana: :D Jag hade fullt upp med att styra och berömma min fina fina pålle:D :D

Anna-Carin

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
T
Trav Hej allihop! Vet inte mkt om sporten och travhästens skötsel som sådan. Men har nu fått travfolk alldeles inpå mig och är lite frågande...
Svar
8
· Visningar
1 767
Senast: martha
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar