Galoppera m rockard?

Sv: Galoppera m rockard?

Ingen har skrivit att man MÅSTE ha det bästa för att köra.

Kör du med blanka däck vintertid?
En lite udda jämförelse:D men jag menar att man vill väl ha det som är säkert för föraren, passagerare, bilen/hästen och övriga trafikanter.

Men ja, en travsele är ändå bättre än en billig bröstsele.
Det håller jag med om.

Sedan så får man skriva sina åsikter här på forumet.
Om det sedan inte stämmer överens med alla så - blunda.

Det är ingen av "riktiga sele- förespråkarna" som kommer att fara hem till någon och spöa skiten ur "billigaskit sele-användarna" bara för att man här skriver vad som är BÄST för kusk och häst.

I slutänden så kommer alla ändå göra som dom själv vill med deras häst, men man kan ju ändå hoppas att dom har fått nått att tänka på:)

Jag vänder mig emot när man kallar folk för djurplågare, att hästarna lider etc etc för att man inte använder draglinor och baksele - det är kvalificerat dravel, inte kunskap.

Skriv då hellre att ni personligen använder den och den selen, propagera för dess fördelar MEN utan att ge er på folk som inte använder detsamma som ni gör! Är det så svårt?

men...är det schysst att skippa nödvändig utrustning? draglinor och svängel är en nödvändighet för komfort för både kusk och häst. Hur ofta ska man upprepa en sak innan den blir rutin?

Det är oftast folk som inte har råd eller lust, som propagerar för att man kan köra utan. Man KAN köra utan, men det är en aha-upplevelse att köra med. Jag tycker mycket synd om de hästar och kuskar som aldrig fått uppleva total körkomfort och ett rent samvete.

Det är skillnad i framtoning på nybörjare som gör det av okunskap, eller kanske folk som skippar det pga..??? såna vill man ju verkligen ta i med hårdhandskarna mot, innan de sprider osanning till andra oerfarna kuskar som kör med enkla bröstselar med läderputor.

så känner jag, och det kommer jag alltid att stå för. Mycket för att jag själv började min bana med en enkel sele..

*knapplån*

Jag kan bara tala av egen erfarenhet och hur jag gör när jag känner mig grön på någon. Jag ber om råd, just bara för att jag vet att det förekommer mycket "jag-tror-jag-kan-allt-och-vet-allt-om-allt" folk.
Kan säga att just detta forum har varit en stor hjälp för mig när jag köpte min ponny för några år sedan och när jag skulle köpa vagn, sele osv. Jag hade ju hört och själv kört med så kallade "skitselar" tidigare, men efter att ha kollat runt på mängder av sidor, läst på "Kuskringen", tittar på bilder från riktiga tävlingar osv., börjat misstänka att dessa väldigt billiga selar nog var billiga av en anledning och därför ställde jag frågan gällande val av utrustning här. ...här finns trots allt en hel del duktiga människor inne.

Som så mycket annat så får du vad du betalar för..så är det bara och jag är ytterst misstänksam när saker säljs väldigt billigt, oavsett vad det är.

Jag anser att min häst bara är värd det absolut bästa och det tror jag många med mig tycker, visst ska det passa plånboken också, man behöver inte fläska på och dra till med en ny tärnsjösele och den dyraste maratonvagnen man hittar, utan det finns ordentliga selar som är OK, likaså vagnar. Har du inte råd?..låt då bli att köra helt enkelt....det är dyrt att ha häst och dyrt med ordentlig utrustning oavsett om det gäller selar, sadlar eller vad det nu är.

Jag vänder mig emot när man kallar folk för djurplågare, att hästarna lider etc etc för att man inte använder draglinor och baksele - det är kvalificerat dravel, inte kunskap.

Skriv då hellre att ni personligen använder den och den selen, propagera för dess fördelar MEN utan att ge er på folk som inte använder detsamma som ni gör! Är det så svårt?

Jag tycker inte om din ton:mad:
Tycker du ska läsa trådar riktigt innan du gafflar ut din åsikt!

JAG har inte sagt att det är djurplågeri eller att hästen lider.
Men däremot säger jag att hästen/ponnyn skulle ha det mycket bättre med en riktig sele som är gjord för den körning man vill hålla på med.

Jag har själv en skitsele, jag vet om det, använder den därför VÄLDIGT sällan och då ännu mindre med min rockard efter.
Så fort jag har möjlighet tänker jag köpa mig en RIKTIG sele med allt det innebär så jag kan köra utan att oroa mig om hästen tycker att det skaver någonstans, känner obehag eller att selen går sönder närsom helst.:cool:

Tänkte just tillägga det.

Jag galoppera inte av det skälet oxå.
Det är väldigt OBEKVÄMT att galoppera i rockard med skitsele.

jag tycker inte man ska galoppera med rockard o likande, men därimot med mer avancerad kör utrustning, där du har draglinor och en vagn som är ledad.

Jag undrar bara hur man kan underkänna en hel yrkeskår med kunskap i körning och kalla deras utrustning för skitselar?

Den ton jag har är den som råder på detta forum, men det är kanske inte så kul att få tillbaka med samma mynt?

Det är ju direkt löjligt att påstå att alla ska köra omkring i Tärnsjöselar annars kan de låta bli. Jag har nog så jag klarar mig ekonomiskt eftersom du tar upp det...MEN jag föredrar travsele:eek: och mina hästar är vana vid detta och fungerar utmärkt i träning tack.

Man kan nästan tro att ni på körforum har procent på det som säljs på Tärnsjö... Jag är väl införstådd med vad som säljs där, bra läder och design/funktion MEN det finns andra med samma kvalitet hör o häpna:eek:

Det är upp till dig och andra på forumet att köpa HUR dyra grejer som helst men jag tycker att ni borde lugna ner er lite med att spy galla på andra som håller på med körning men som inte väljer samma utrustning o typ av vagnar.

Och, hör o häpna, Snigelfarmor kanske inte kan och vet allt om körning heller:eek: Svindlande tanke, eller hur?

Men gud vilka trista svar du får här, eller rättare sagt vilken tråkig och BORTSTÖTANDE attityd somliga har:mad: !

Det är ett sånt ältande om skitselar hit och dit på det här forumet och att hästarna i princip dööör av den och den selen.

Det är väl solklart att man får vad man betalar för, så är det ju med allting, men att påstå att man måste ha "rätt" utrustning för att kunna ta en galopp då och då i vagn det är väl ändå än "mild" överdrift. Draglinor, bakselar, sele av "rätt" fabrikat HERREGUD slappna av människa! Ska man ut och köra en sväng med shettisen lite då och då så duger det gott med rockard och remsele.

Galopp i vagn bär mig emot som gammal ponnytravkusk och det är mest obekvämt i rockard så det finner jag väl ingen större glädje i och knappast hästen heller så det undviker jag helst men om du någon gång emellanåt tar en galopp med din ponny så dör den inte av det. Antagligen kan din instruktör NÅGOT även om somliga här rakt av bara underkänner henne...:smirk:

Lycka till med körningen!

ps. Den gamla travkusken förespråkar VARMT en travsele till rockard istället för bröstsele av billigare sort. Det går att hitta bra beg av god kvalitet för ungefär samma pengar! Långbrösta till det så drar hästen utmärkt både dig och vagnen.

Tack :)
Om jag ska vara ärlig så provade jag en liten galopp idag :angel: Det blev bara några meter, men shettisen tyckte det var skitskoj och jag med. :D Hon visade inga tecken på obehag elr ngt, sprang med spetsade öron och var framåt :D

Okej :)
Men ... Vad vet du om min vagn är ledad och om jag har draglinor ... ?

Tycker inte alls att det var obekvämt att galoppera med rockard med min skitsele, och inte shettisen heller...

Förlåt mig om jag kommer inslinkade :b
Men vad är det för skilnad mellan skitsele och vanligt sele som travsele,bröstsele remsele och tolk sele och vad allt heter :confused: ? Själv körde jag för med en vanlig rocka på en shettis samt ett bröst sele! Inget mer anvancerat än det :b Vi galopperade sträcker och han skadades inte! Knappast! när han såldes var han i fin form och vetrenären som rönkade han såg inga förändringa :o ?!
// Eran Emma

Ursäkta, men nu får du väl ändå ta och ge dig, jag tycker du ska läsa igenom inläggen ordentligt innan du börjar kommentera dom.
Jag skrev inget om att man måste ha tärnsjösele, jag skrev

..man behöver inte fläska på och dra till med en ny tärnsjösele och den dyraste maratonvagnen man hittar, utan det finns ordentliga selar som är OK, likaså vagnar.

Personligen så skulle jag inte använda travele annat än om hästen/ponnyn travtränades för i mina ögon är det just detta dessa selar är gjorda för.
Föredrar du travseler så använd då det, det är ju ett val du gör.

personligen så orkar jag inte ens kommentera dina PÅHOPP. Detta är ett körforum, acceptera det eller vänd dig till travforumet istället.
Jag hör och häpnar och inser att du inte heller kan allt om körning..vem kan det?

som vi sagt innan så är hästar mycket tålmodiga djur..Nu har du fått förklaringar och hjälp, nu är det upp till dig.

Sök upp en som kör med bra grejer och åk med, så ser du snabbt hur en sele och rockard passar ihopa. Det är en helt annan konstruktion som är lämplig att köra häst med än din konstruktion. OM det är en enkel sele och rockard utan svängel du kör med. Skicka in en bild på ditt ekipage, så kanske du kan få enkla tips på hur du utan att köpa nyu sele kan uppdatera din sele till att bli bra för din shettis.

Men gud vilka trista svar du får här, eller rättare sagt vilken tråkig och BORTSTÖTANDE attityd somliga har:mad: !

Det är ett sånt ältande om skitselar hit och dit på det här forumet och att hästarna i princip dööör av den och den selen.

Om man tittar på ursprungsfrågan så är den "är det ok att galoppera med rockard?". Jag tolkar svaret som "ja, under vissa förutsättningar", och så redogörs det för dessa förutsättningar. Det kan ju vara obekväma svar man får, som inte är vad man önskar, och då blir det lätt irriterad stämning....

Har JAG använt sådan ton i denna tråd?:mad:

Du skriver till mig (även om du riktar dig till andra också) då tycker jag du kan citera mig där min ton är som din.

Vilken yrkeskår underkänner jag?

Jag tycker det blir ryckigt och man studsar mer än om travar lugnt.

Inte för att jag säger att din ponny känner obehag, men dessa underbara djur är tålmodiga:love:

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
T
Trav Hej allihop! Vet inte mkt om sporten och travhästens skötsel som sådan. Men har nu fått travfolk alldeles inpå mig och är lite frågande...
Svar
8
· Visningar
1 767
Senast: martha
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar