Galoppera m rockard?

K

kladdkakor

Har alltid trott att man inte ska galoppera m vagn, men nu när jag läser trådar här är det ju jättemånga som gör det? Kan man galoppera? :p Är ingen körexpert, så kom inte och säg att jag är dum i huvudet :rofl: Kör shettisen m rockard. Det har ju blivit ngr ofrivilliga galopper då hon sprungit iväg men. x)
Mvh. ^^

Sv: Galoppera m rockard?

Det fick jag med höra precisw när jag började med körning, men med rätt utrustning kan du galoppera hur mycket som helst.

Säger inte att du inte har rätt utrustning, men syndromet "Lätt okunnig inom körning" och "jag kör min shettis" brukar innebära en billig enkel bröstsele och rockard utan svängel. Då kan du inte galoppera, ärligt talat helst inte köra alls. Då skapar man stora svängningar på rockarden som stör hästen väldigt mycket.

Jag började min bana bakom ett russ och en enkel bröstsele, det var jobbigt bara att trava, inte alls skönt för varken oss eller russet. Men han var så snäll och sa inget. Kassanova hette han :)

Klart att du kan galoppera med rockard.
Jag kör shetlandsponny men han har lite svårt för galoppen dock.
Lycka till :bump:

Min ridlärare (som också är hästens uppfödare) har undrar om jag börjat galoppera m henne ännu, då står jag som ett frågetecken. Om dom undrar om jag börjat galoppera bakom deras lilla lektionsshettis så tror jag faktiskt att jag får galoppera för dom och att det går med den utrustningen jag har, och att jag klarar av det. Annars skulle dom inte fråga? :crazy:

Oj, blev lite mkt konstig text där. x)

Visa mig en bild på din utrustning, och jag kan säga dig hur utbildad din lärare är.
Jag hoppas ärligt att din ridlärare vet hur en sele ska vara för att fungera. många tror att man kan köra i en enkel bröstsele bara för att de säljs, på ex hööks. Men hööks kan inget om körning..så blir den onda cirkeln till. och i slutänden blir det ponnyerna som får lida för okunskapen.

Nu säger jag inte att du kör med felaktig utrustning, eller att du kan göra så mycket åt det, bara e generalisering av hur läget oftast ser ut för de som kör en shettis med rockard.

Jag galopperar en hel del med min shettis. Ibland tränar vi kondition och då kan det bli rejält med galopp! Det tycker hon är väldigt roligt:D :D
Jag läste någonstans att man inte ska galoppera med vagn om man inte är mycket kunnig och har en erfaren häst. Läste det lite för sent:angel:

Har ingen bild, men jag vet att hon är utbildad. Hon har själv fött upp hästen, och äger mamman (du kanske vet vem Patrons Sabina är?) Har flera egna hästar hemma också, inkl unghästar, tömkör, kör och rider.

Och nej jag har ingen bröstsele, vet inte vad det jag har heter... Men om jag hittar en bild så visar jag gärna.

Tror min shettis skulle tycka dte var skitskoj också. :rofl: Bara hon inte sparkar bakut och håller på. :p

Jag körde mitt gamla halvblod med en rockard (bildäck) och jag galopperade med honom. Går ju fint på rakt spår, men vi testade kanske bara några hundra meter på en otrafikerad skogsväg, det funkade utmärkt. Vagnen var ofjädrad så det var ju inte särskilt bekvämt förstås :smirk: Nu är jag inte duktig vad gäller körning utan skriver bara från min egen erfarenhet, hästen var mycket stabil.

Okej. :) Jo man ska nog börja på rakt spår. Vi har en jäättepaddock på klubben som man kan börja i, så det blir ju bra. :rofl: Är det inte lite klumpigt med bildäck på en rockard? :crazy: :P
Mvh. :bump:

Okej. :) Jo man ska nog börja på rakt spår. Vi har en jäättepaddock på klubben som man kan börja i, så det blir ju bra. :rofl: Är det inte lite klumpigt med bildäck på en rockard? :crazy: :P
Mvh. :bump:

Jo, men det brukar vara så på de rockards som är för stora hästar faktiskt, de görs ofta på en SAAB axel. Men visst det var ju ingen smidig vagn, men en rejäl vagn att börja köra hästen med som 3-åring. Usch vad jag saknar min körpålle ibland, det var kul! ;)

Jag skulle inte galoppera med loksele och låg infästning. jag kör själv med loksele stundtals och galoppen tar vi med bröstselen.

Inte direkt riktat till dig, men är det inte lite dåligt att folk ger sig ut o kör utan att ens veta vad för sele de har. Då kan ju omöjligt anpassningen bli rätt? Just din ridlärare verkar synnerligen oansvarig som släpper ut er och sen dessutom kräver att ni ska galoppera med tung loksele, utan draglinor o baksele?? Din draglinje är bergis helt fel. Tur kanske att ni är ett lätt ekipage.
Körning kan vara skoj, men även väldigt farligt. Det krävs mycket mera av en kusk än av en ryttare.

Klart du kan galoppera med rockard!
Kan bli lite gungigt kanske men hästarna brukar gilla det.

man kan, och hästarna är tålmodiga

Känner bara att om det skumpar för dig i rockarden hur är det inte då vid armbågen, däckeln och lokan för shettisen...

Ursäkta att jag är så in i tusan realist att det blir trist.

Ja, de kanske till och med gillar det så mycket att de börjar bocka och dra iväg :crazy: , eller blir lite skrämda när de skjuter på (om det är en ovan häst) :eek: och är man då inte beredd, eller är ovan, så kan det sluta illa...

Men alltså herregud, min ridlärare kan det. Hon har lärt mig hur man sätter på selen och jag kan det. Och hon KRÄVER inte att jag ska galoppera, har jag sagt det? Och förlåt såå mkt att jag inte visste vad selen hette. Hjäälp, jag vet inte vad min sele heter, jag kan inte köra. :angel:
Jag har draglinor och baksele, och dom sitter rätt.

Vi har också bara en enkel bröstsele, och det funkar jättebra att köra i ALLA gångarter. Självklart är det väl bättre med en "riktig" sele, men jag tror faktiskt att hästen skulle tala om om den fann selen obehaglig på något sätt. Kan inte tänka mig att den skulle ladda på och galloppera med öronen spetsade om det gjorde ont.
Lycka till!

Nu har ju hästar lite svårt att SÄGA TILL när dom tycker att något känns obehagligt och som sagt innan så tycker dom oftast att det är så himla kul att bli körda så dom "bryr sig inte". Men förslitningsskadorna kommer till slut... Bara för att våran ena hingst aldrig känner efter och visar att han är trött (inte ens efter en 2 mil lång maratontävling i svår klass och i 30 graders värme) så låter vi ju honom inte springa tills han stupar, bara för att han tycker det är roligt och inte "visar" att han borde vila!

Under en sådan tävlig har man ju även hjälp av kontroller... (nej, jag kan inte låta bli att lägga mig i! ;) ) Vad pulsade han efter en minut? *nyfiken*
Nej, hästen protesterar inte alltid vid dålig utrustning eller dålig hantering, det kommer an på oss människor att ta det ansvaret. :)

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
T
Trav Hej allihop! Vet inte mkt om sporten och travhästens skötsel som sådan. Men har nu fått travfolk alldeles inpå mig och är lite frågande...
Svar
8
· Visningar
1 767
Senast: martha
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar