Galoppera i snö

Sv: Galoppera i snö

Kan du inte rida på ett gärde i snön då? På gärden brukar det ju inte bli is för där brukar vattnet rinna undan på en gång. Jag rider alltid på gärden när det är snö, jätte roligt:D

Gården är liten och det finns två stora hagar, där en hage går bara valacker och andra bara ston, sen är det paddock.

Sen är det klart, det finns inte plats till " låtsas paddock" Det finns trädgården men det är mkt liten så det funkar inte.

Men nu har jag kollat hur det är i paddock men tyvärr fortfarande frusit, men på asfalt och gammal galoppbana (motion bana) där går att ridas nu skönt!

ska även fråga gårdägare om det går att longera inne i galoppbana på gräs eftersom där är det bra nu så att jag kan jobba där istället för att vänta tills paddock är mjukare igen.
 
Sv: Galoppera i snö

Tycker absolut att du ska galoppera:) Men kolla upp lite innan hur underlaget verkar. Eftersom din häst har broddar tror jag inte att det ska vara någon fara men man ska ju alltid va på den säkra sidan;) Jag har tur jag som kan galoppa på åkrarna nu när snödjupet är hyfsat:d
 
Sv: Galoppera i snö

guldskor är travsko med fasta brodd.
Varför måste du rida i paddocken?
Allt du gör där kan du lika gärna göra i naturen.
 
Sv: Galoppera i snö

Oavsett vilken sorts snö det är så om man absolut ska galoppera skulle jag starkt rekommendera senskydd!
Inte lika lätt att hinna undan för broddarna i snö. Och är det inte snö utan is eller bara ett litet lager "halkig" snö är det som sagt risk att de halkar. Har man en häst med taskig kooridnation i galoppen (en travare som inte lärt sig ordentligt t ex eller någon med allmänt taskig koll på benen) så skulle jag inte galoppera i snö alls. Detsamma gäller vatten. Onödigt att få skador för en sån sak.
 
Sv: Galoppera i snö

guldskor är travsko med fasta brodd.
Varför måste du rida i paddocken?
Allt du gör där kan du lika gärna göra i naturen.

Som sagt var det fullt av is på asfalt på vägen som är enda väg till naturen, du behöver inte komma med dina egen ord om du inte vet hur det är där eftersom du har ej varit där men iaf nu är allt borta och jag kan börja arbeta med min häst igen imorgon om min ben är bättre.

Nu går det att ridas ut också!

om det var bara snö där så hade jag ändå rida men det var som sagt is överallt efter regn som sen bildade is av minus under nätterna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Galoppera i snö

Jag skulle galoppera!
Jag tycker det är STÖRRE risk att dom halkar och ramlar på gräs än på is/snö!
Jag har haft hästar som gått omkull på gräs, men aldrig någon på is. (dessutom; stallägarens häst bröt benet, på gräs
Runt omkring här så kör och rider dom på sjöarnas is, perfekt grepp, svikt mm.
Igår var jag ute och galopperade i skogen (en led/skogsväg) där dom har kört skoter, det är härligt när snön knarrar under hovarna, snön gnistrar och månen skiner upp vägen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 317
Senast: Sar
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 154
Senast: Vallmo
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 433
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp