Galoppen???

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

aprillan

Jag har en varmblodsvallack på 7 år! Han var tävlad i tavet..innan han till slut såldes som ridhäst! Det var då jag köpte honom!
Nu har jag ett problem med honom!
Hans galopp? Han har svårt att galoppera! Visst förstår jag att han är tränad att inte galoppera=) Men hur ska jag lära honom så att han förstår mej? Vet att hoppträning är bra!=) Har du några bra tips? Har du kanske samma problem med din travare?

Sv: Galoppen???

Är han tillräckligt uppbyggd muskelmässigt för att orka denna gångart?
Min travare har jag haft i 9 år och han är ännu ej galopperbar då vi inte hunnit komma igång hela vägen pga skador och sjukdomar.
En del travare får man aldrig till galopp.

Inte så värst länge...men han är riden lite då o då!..

Han är ganska tunn i kroppen! Men det ska ju travhästar vara! Jag ger honom massa mat ,så han ska börja muskla upp sej!! Dessutom så rider jag honom minst en timma varje gång! Och det har gett resultat på honom!

JAG tycker att hästen ska kunna gå i en skaplig form i skritt och trav innan du börjar med galoppen.
och stressa aldrig. låt galoppen komma av sig själv.
Lycka till!

Det räcker kanske inte med då och då om du ska få honom till en fin ridhäst, utan att du rider regelbundet. han kanske inte hunnit bli nog stark för att klara galoppen än, jag har tränat min regelbundet i två år och hon har fortfarande svårt för vänstergaloppen, stressa inte utan låt det ta den tid det tar, och i början är alltid lite draghjälp bra så han får in "gunget" i galoppen:p

hoppas du inte menar att du matar med massa kraftfoder, för det gör mer skada än nytta. lagomt av allt. har han inte lätt att bli överviktig så är nog det enklaste sättet att få muskler genom fri tillgång till hö/silage och skynda långsamt :)
mitt sto är också rätt "tunn" i kroppen, de behöver ju inte se ut som biffar för att gå som ridhästar tur nog:rofl:

Har själv en valack på 13 år, jag har aldrig upplevt att inte "kan" galoppera (en kompis varmblod ökar bara traven men fattar inte galoppen). Däremot hade han svårt för att galoppera på volten, han har definitivt lättare för höger än för vänster. För dom flesta hästar brukar det vara så att det finns ett lättare varv, samt ett svårare. Musklerna måste finnas där annars kan det, som ovanstående sagt, vara så att han helt enkelt inte "orkar" bära sig i galoppen ännu. Som sagt när jag köpte min kille så kunde han inte galoppera på volt/ridbana, det gick bar på långsidorna men i svängarna orkade han inte. Det är först nu, 2 år senare, som han verkligen börjar komma igång i paddock. Så tålamod är något man måste ha, just när det gälder muskelbyggnad försökte jag göra så mycket varierande jag bara kunde. Det blev en del uteritter, klättring, löshoppning, dressyr, lek ja allt, det blir det givetvis fortfarande bla för att stimulera. Oj nu blev det ju väldans långt :rofl: men iaf jobba på galoppen kommer! Lycka till!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 739
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 433
Senast: Sesca
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 752
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.