galoppbett

Sv: galoppbett

Säg det...
Kanske för att dom är lite lättare att styra med och att man inte drar dom så lätt genom munnen ?

ja men kan det inte vara att du även får en viss hävstångs effekt oxå???? men dom är ju oftast väldigt tjocka??
vet bara att jag älskar att rida med dom betten o mina hästar osså:)

Varför har galoppbett så stora bettringar? Har alltid undrat :)

Det är så för att ryttaren inte skall dra igenöm bettet genom munnen på hästen,tyvärr förekommer det dålig ridning och då kan det vara befogat.I ett löp kan en situation uppstå då liknande fenomen uppstår därför har man dessa jätteringar.Behovet är mindrte om hästarna är välridna,det kräver dock att de som rider djuren till vardags kan utbilda hästar:angel:De har dock ingen hävstångseffekt som ngn skrev.:cool:

okej tack för svaret. En fråga till, är betten extra lätta då eller nåt för det finns ju tex travbett med stänger som går ner för att inte kunna dra igenom. Även sånt där "milton-bett" (glömt namnet) där stänger går både upp och nedanför...

fast nu när jag tänker efter så har ju båda dom betten fasta ringar och det kanske är det man vill komma undan?

Liknande trådar

Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 892
Senast: Roxy
·
Övr. Hund Finns det några ”officiella” översättningar? :) Tänker då på grenarna vars namn inte rakt av är på engelska t.ex.: - Personspår -...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: hastflicka
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I slutet av juni arrangeras SM-veckan i Västerås för första gången, och det är även första gången distansritt är med som gren i det...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka