Galoppbandage

G

galoppsofie

Vid flera tillfällen inom "vanlig" ridning har folk nämt galoppbandage. Vad är det? Vad är det för skillnad på
"vanliga" bandage och galoppbandage? Är det olika sätt att linda eller? :confused: :smirk:

Sv: Galoppbandage

Kanske borde tillägga att jag aldrig hört det inom galoppen.

Jag har fått lära mig att det är ett sjukbandage....
som lindas runt hoven/ballarna vid sår som ska skyddas mot smuts.

Skitsvårt att beskriva HUR dock...

Jag provar: Gasbinda använder man förresten...
man börjar med att lägga lindan bakom hoven (oftast över en kompress eller nåt) nedanför ballarna/kronranden...

tar sedan fram änden så att man håller i den med ena handen och i rullen med andra. "Änden" ska bilda en "tamp" som man hela tiden ska vända runt när man lindar.

Dvs. trycket ska hamna på hårda hoven inte på mjukt skinn. Man håller alltså i tampen och drar med rullens del av lindan runt denna tamp och går tillbaka bakom och runt hoven...man lindar alltså inga hela varv utan vänder runt tampen hela tiden.....

Ja det var inte lätt må jag säga... och det tog en stund....
Detta är det som jag kallar galoppbandage.

// M

Galoppbandage kan jag linda, men jag har aldrig förstått varför det kallas just galoppbandage? Du kanske kan svara på det också?

Ingen aaaaaning... men det verkar ju inte ha nåt med galopp att göra...

// M

*kl*

Bara en gissning, men man kan ju linda det vid t.ex balltramp och liknande, och någon tyckte kanske att det var vanligt på galopphästar, eller vid galoppjobb? :crazy:

Hmm.. Kallar vi Ball-bandage... Annars så är det väl vanliggare med att galopphästarna får problem med kotspetsarna... Och DET e ett helvette!

Har jag aldrig sett, men verkar jobbigt. Däremot på insidan av kotorna bak.. Lindor lindor lindor... *suck*

Okej. Tack för svaren. Det har gjort mig lite klokare. :) Frågan är bara vrf det kallas galoppbandage? :P

*kl*

Bara en gissning, men man kan ju linda det vid t.ex balltramp och liknande, och någon tyckte kanske att det var vanligt på galopphästar, eller vid galoppjobb? :crazy:

EXAKT så har jag lärt mig att det "uppkom", o jag har bara hört "ridhästmänniskor" säga det... annars är det som ninni sagt "ball-bandage"...

EXAKT så har jag lärt mig att det "uppkom", o jag har bara hört "ridhästmänniskor" säga det... annars är det som ninni sagt "ball-bandage"...

Ja för "ridhästmänniskor" måste ju ha stenkoll på vad som händer i galoppstall... *ironisk*

Ärligt så lärde jag mig att lägga bandagetypen i ett travstall! HAhah.

Men kan det vara så att hästarna skar sig på ballarna på skaren när det "på den gamla goda tiden" var halmbana med snö? DET kan jag däremot tänka mig... Nuförtiden är det ju salt och DTn som dödar kotspetsar.

Förr var kan det ha varit ballarna som rök... Om man tänker på hur hästarna på landet kan skära sig på skaren när man cantrar på fälten så finns det säkert paralleller med 70-tals banorna...

Någon 50-60 talist på forumet som kanske har facit?

Som väldigt gammal har jag har inget minne av att hästarna skulle ha fått mer sår på ballarna av att galoppera på halmen, skaren var nerplattad av traktorerna. Hästarna fick normala balltramp - precis som dom får nu för tiden - men det var inga problem med skaren. Och jag har aldrig hört talas om galoppbandage i "våra kretsar" :confused:.

Min granne - hoppmänniska - ringde faktiskt i fredags och undrade om jag kunde komma och lägga ett galoppbandage med Jodopax på en misstänkt hovböld. Jag blev naturligtvis helt ställd, ville hon galoppera sin blockhalta häst?? Jag vet att hon nämnt galoppbandage någon gång tidigare men då antog jag att det var nåt vanligt bandage men det är tydligen något man lägger på hovar. Hästen slutade i alla fall att halta utan att jag behövde kasta mig ut i snöstormen...:banana:

Vad jag kan påminna mig kallas det för galoppbandage för att det sitter mycket bättre än om lindas runt åt ett håll. På så sätt skulle det sitta bättre även vid snabbare gångarter som galopp därav namnet. Det är förklaringen som jag har fått från äldre hästfolk.

Var aktiv inom galoppen början på 80-talet när Jägersro hade flisbana. Då la vi vad vi kallade galoppbandage som täckte ballarna ,ner nästan under hoven och gick upp över kotan för att skydda mot balltramp och flisen . Vi använde vetrap lindor till detta. Lades som en 8 runt hov och karled.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 050
Senast: iNHALE
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
645
Senast: julgrisen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 645
Senast: Anonymisten
·
IT & mobiler Det händer något mystiskt där vi bor! De senaste två-tre månaderna har det börjat stanna lastbilar och långtradare utanför vårt hus; en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 394
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V