Galoppavel

quintess

Trådstartare
Har ett sto efter Cajun Cadet somjag tänkte använda i galoppavel. Är det några hingstar ni rekommenderar?
Dessutom blev jag lite fundersam när jag kollade på hans sida och hans avkommor, då det står att 8 av 34 st har dött innan 6 års ålder...? Låter inte det väldigt mycket?
Är det någon som vet vad som hänt dessa hästar?
Så att det inte är något medfött fel som går i arv..

Sv: Galoppavel

Jag hade ett sto vi tog bort som 3-åring. Vi tog bort henne för att hon var farlig. Stegrade, slog över, la sig vid ridning etc. Tror att det var något fel på henne, säkert inte att göra med stammen.

Jag var inne och tittade av ren nyfikenhet på galoppsport på hingstens avkommor...

Det är onekligen en ( för mig) lite skrämmande statistik...

Många av de döda av avkommorna blev bara högst tre år, och ganska många kom aldrig till start.
När de tas bort så tidigt kan man ju anta att de trots ev. avsaknad av kapacitet i löp, inte heller passade som ridhästar, alternativt att de gick sönder.

Allt detta kan ju såklart också vara olyckliga tillfälligheter, och jag ska inte spekulera i vilket, eftersom jag varken känner någon avkomma till hingsten eller har hört talas om dessa avkommesiffror på honom tidigare.

Positivt kan man ju tillägga att Han har en fin son i treåringen Premier Cru, som står hos Wahl nu och som vunnit alla (två) sina starter hittills. ser väldigt fin ut.

Vad har du för övrig stam på ditt sto?

mvh// cassie :)

Ja lite orolig blev man av att titta på statistiken men samtidiagt kanske det har naturliga orsaker.. Vad vet jag??
Har kollat runt lite och en hade dåliga ben som gjorde att den var halt väldigt mycket, därför tog man bort den. En annan fick svår kolik (tarmvred) och var tvungen att avlivas. :(

Mitt sto är undan Moss Rush (DEN) och även efter Prince Mab (FR). Så hon har både engelskt,danskt och franskt blod.
Supertrevlig häst men förbannat het i hoppningen dessvärre men hon blir bättre och bättre så ska nog bli bra. :)

NÄMEN HEJ!! Finns du här på Buke?! :) Vad roligt! :bump:
Ska du betäcka henne i år? Spännande!!

(Det här är Tania) :D

Värt att veta kanske är att Cajun Cadets pappa ( CADEAUX GENEREUX ) har lämnat bra överlag...
de svenskfödda finns ju på galoppsport och däribland vet jag att t.ex Fanus har blivit godk. för avel...

I övrigt är denne CADEAUX GENEREUX far till en mkt framgångsrik hingst vid namn Bahamian Bounty
länk till hans sida på national stud
http://www.nationalstud.co.uk/stallions-BBounty.asp
( finns ju inte med på CGs avkommor på galoppsport, då han inte är svensk)

Liknande trådar

Tjatter Goda roller Ängel – kan varje natt skydda en deltagare. NattDL Siare – Får varje natt veta en deltagares roll. NattDL. Tvillingar –...
37 38 39
Svar
766
· Visningar
22 477
Senast: Lobelia
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
32 268
Tjatter Den lilla ridskolan är vanligtvis en plats där barn, vuxna och hästar trivs och umgås i godan ro! Nu har det dock flyttat in ett gäng...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
23 223
Senast: iiantazie
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 701
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst