Sv: Galopparbetet
Svar till alla:
Maran: 1. detta är en häst som går medelsvår dressyr med början på piaffe. SÅ i traven och skritten är det inga problem med bärighet och tempoväxlingar - han bromsas lungt med sätet i traven. Kan till och med gå nästan på tanke ibland.
Han tycker helt klart att galopparbetet är jobbigt och har lyckats komma ur det genom att sticka, vilket han nu tycker är den enda lösningen på galopp.
2. Jo jag har inte tränat på ett tag
men ska på clinic i helgen!
3. Bor i skogen, har förvisso en del bra backar men inga fält alls. Så där är idén med att svänga runt dem ganska omöjlig, eftersom man då rider rakt in i träden, med massor av sten och olika höjdskillnader...kul!
4. Mycket bra idé - har grubblat lite på det och undrar om Rick Lemay är en bra kandidat då han bor i närheten.
5. Men det är ju min drömhäst....snyft, snyft....jag har ju tränat honom sedan han var fyra (är 8 nu) Jag kastrerade honom i juli eftersom jag inte orkade med att ha honom som hingst längre - då jag inte kom till skott med betäckningar och liknande. Han har lugnat sig jättemycket efter det ... men det har bara påverkat ledarskapet från marken inte ridningen (jo förutom att han har mindre gnista - vilket gör honom mindre attraktiv på banan)
6. Han går på havrefritt foder och korn.. han är inte het eller rädd av sig i vanliga fall - han är cool...
Gubben:
"Men att plocka in hästen på en volt när den stuckit går med alla hästar, det hänger bara på hur ryttaren vill ha det. Själv skulle aldrig låta en häst sticka med mig då jag tycker det är respektlöst och farligt så jag ger min fan på att få stopp på hästen fortast möjligt" så sa jag också innan jag träffade på den här....Jag tror inte du har träffat på en häst som kan springa rakt fram med halsen vikt åt sidan!
- Flera proffsryttare har haft problem med detta!
Jag sitter ju liksom inte och föriktigt viskar whoa i hans öra heller - jag sågar för kung och fosterland, rycker drar - you name it! Som sagt kan jag inte svänga runt (om det nu skulle gå) honom eftersom jag inte galopperar på öppna fält. De öppna fält vi har i närheten ligger också i närheten av E6:an och diverse andra 90 vägar.
Hästen är kaxig - det är klart
! Annars skulle han inte hålla på så här. Från marken är ledarskapet fastställt - det vet han.
Jag rider på ett tredelat KK sprenger auriganbett (enligt mig ett av de bästa betten) det är också ganska tunt ock ligger jättebra.
Maran:
Håller med om one rein stop.
Blueberry:
Han gör det när jag ska galoppera, ute eller inne spelar ingen roll. Att springa sig trött kanske funkar men, då har jag ingen direkt lydnad - dvs hästen har inte lärt sig att bromsen är bromsen oavsett vad som än händer. Men jag gillar din taktik. Jo jag är säker på att det är olydnad - i kombination med att han är lat och inte orkar bära sig fullt ut.