Galopparbetet

A

Alkemisten

Hej,

Jag har inte varit inne på westernforumet innan, sysslar egentligen med dressyr/barockridning. Men jag har ett litet (eller ganska stort) problem med min pålle. Han har nämligen stuckit (skenat) för mig i galoppen och nu försöker han det hela tiden. Så fort man vill ha honom i lugn galopp stretar han emot på tygeln och det blir dragkamp. Jag hade egentligen velat ha honom på lång tygel med bärighet utan att han ökar tempot. Men vågar inte riktigt då han garanterat skulle ge sig av.

Hur gör ni för att få era hästar att kunna galoppera långsamt med bärighet på lång tygel? Eller hur får man styrkan i galoppen?

Snälla hjälp

Sv: Galopparbetet

Jag lägger ner mycket jobb på kontraställda volter i galopp och förvänd galopp. Allt eftersom hästen orkar mer så minskar man volterna. Det har fungerat för mig.

kontraställda - menar du då att ha hästen ställd utåt?

Problemet är att jag kan inte ens fatta galopp utan att han försöker dra iväg med mig.. Eller så här är det - han börjar med en bra kort galopp men om man det minsta tappar kontakten på ytter försöker han dra åt sig den tygeln och dra iväg.

Så fort det blir jobbigt ska han protestera med att springa.. Det hjälper ju inte att han har en nacke som heter duga (Pura Raza Española) så han har ju lyckats att dra iväg. .Därför försöker han hela tiden..

Det är ju lite svårt att ge konkreta råd utan att se eller rida själv, tycker jag. Men vad händer om du ger lite tygel och om han drar så höjer du ytter tygel mot dig, tar även lite stöd på inner, så att han kontratälls och sedan pressar in honom på en volt. När han slappnar av så rättställer du igen och provar att ge lite slack på tygeln. Minsta han höjer huvudet eller börja dra så upprepar du. Vet inte hur stark han är i nacken, om du alls lyckas ställa honom?

Som sagt svårt att ge råd över nätet.

Min gjorde så lite med ett tag. Rid på ridbanan och om han drar i galoppen så låt honom galoppera på då, varv efter varv efter varv. När han börjar tröttna och vill sakta av så driv på honom så att han tar ett par varv till, samma sak nästa gång han vill sakta av. Tredje gången han vill så be honom sakta av och beröm honom. Låt honom stå stilla eller skritta på lång tygel några minuter och pusta.
Jag ger det max en vecka, sedan har han garanterat tröttnat på att sticka för han vet att gör han det f¨år han springa sig trött men om han galopperar lugnt så slipper han springa 300 varv. Funkade super på min. Samtidgt ska man ju ha en hyfsat form på dem så att det blir kontrollerad ökning av vad de hade tänkt sig fri galopp.
Har alltid funkat för mig och kan vara värt att prova. Att stärka dem som sandra säger är dessutom jättebra men det är lite lättare när man har fått dem att sluta rivstarta...

Jo det hade jag också kunnat om min ridbana var inhägnad :)!
Antar att jag får köra till ett ridhus och träna detta.. Han respekterar nämligen inte vanlig tråd som inhägnad när han sticker - bara springer rakt igenom! Och det är ju ännu farligare än att ha utan staket.

Jag planerar ett trästaket men det kostar en del pengar!

Jo, om de bara drar igenom staketet är det ju ingen höjdare. Men att åka iväg och träna ett par ggr är kanske ingen dum idé. Lycka till!

Jag tycker det låter som om han inte riktigt har muskler att orka hålla en lugn galopp som han ska bära upp helt själv.

Om du rider ut och fattar galopp och släpper tyglarna då? Vad gör han då? Sticker han? Gör han det kan du ta tag i en tygel och plocka in honom på en liten cirkel.

Jag skulle nog släppa honom lite mer utomhus och låta honom galoppera en bit innan jag tog in honom på ridbanan i lugn galopp. För att få upp galopp musklerna då.

Sen när han lätt orkar galoppera både ute och inne skulle jag be honom att ge efter för bettet och sen släppa lite granna successivt på tyglarna. Flackar han ur plocka upp honom igen-ge efter-släpp efter lite osv. Svårt att beskriva men på ett ungefär då ;)

Lycka till!

Har du sett min avatarbild? Kolla in den nacken - när han bestämmer sig för att dra kan inte jag plocka in honom på en volt! Jag kan dra och dra i ena tygeln, antingen springer han rakt fram med halsen böjd eller så går den inte att rubba! När han springer så där rakt fram med halsen böjd, det är då han kan springa rakt in i tråden, eller spinga omkull med en ... Inte särskilt smart av honom men han blir liksom blockerad.

Det där med att orka bära sig stämmer - han är ganska svag men man måste ju öva för att få musklerna.

Jo att galoppera ute är nog nyttigt - men ett annat problem är att jag har blivit skrämd då han är så himla stark. Jag har aldrig haft detta problem med andra hästar då de inte har haft så mycket nacke, så de har varit lättare att påverka med att ta in på en volt etc.

Jag måste ju öva på galoppen ute eller hemma, men han måste ju också fatta att han måste lyda bromsen även om han inte orkar. Nu rider jag på vanligt tränsbett, vad tycker ni ska jag sätta på en gramantygel eller ett kandar (som säkerhet endast använda i nödfall) så han fattar att det är allvar på bromsen?

Svårt att råda utan att se er, men jag tror att det dels beror på svaghet hos hästen, men också på att det helt enkelt har blivit en dålig vana hos honom. Här kommer några funderingar/tips och hoppas att något kan vara till nytta.

1. Problem med rätt fart hos en häst finns ofta i övriga gångarter också, men märks inte lika tydligt då, och är lätt att nonchalera. Jag hade t.ex. det omvända problemet med min häst, ingen gas alls i galoppen. Kan du reglera tempot i skritt och trav precis som du vill? Om inte kanske du bör backa tillbaka något steg och jobba vidare med lydnaden i de gångarterna och 511 tempoväxlingar. Samtidigt kan du träna på att bygga upp hästens styrka, böjlighet m.m. Låt bli att galoppera tills skritten och traven fungerar till 100 %. Introducera sedan galoppen försiktigt, t.ex. fattning från skritt eller kort trav på volt, galoppera några steg och bryt av innan hästen hinner ta över. Åk till ridhus när det är dags igen för galopp, om du känner dig tryggare då.

2. Ta hjälp av en bra instruktör.

3. Varianten spring-dig-trött funkar på vissa hästar och inte alls på andra. Om du har riktigt bra ridvägar eller ett jättestort fält skulle du kunna testa den metoden där. Om du inte törs - har du en självmordsbenägen kompis?

4. Lämna hästen till en tränare som kan rida till hästen åt dig och träna dig också.

5. Sälj hästen till någon som klarar av honom. Inte kul, men ibland den bästa lösningen för alla parter.

Just ja, höll på att glömma det. Har hästen överskottsenergi? Se över foderstaten i så fall och utevistelsen. Jag har fått för mig att PRE ofta är lättfödda och inte behöver så mycket raketbränsle (om han får det alltså).

Senast ändrad:

Jodå jag såg din anv.bild och jag har själv ridit flera hästar med sådan nacke, bla. denna: http://nygg.mine.nu/~sny/trolle1.JPG och han är gräsligt stark när han inte vill. Kort kompakt och korta skenben med stenhård hals och nacke....

Men att plocka in hästen på en volt när den stuckit går med alla hästar, det hänger bara på hur ryttaren vill ha det. Själv skulle aldrig låta en häst sticka med mig då jag tycker det är respektlöst och farligt så jag ger min fan på att få stopp på hästen fortast möjligt. Har gjort så på både min och hästen ovan och ingen av dom sticker nu.

Du kan ju också träna one-rein-stop, som det kallas, i skritt och trav till att börja med. En säkerhetsgrej. Gå rakt fram, plocka in hästen med en tygel, låt den gå ÄNDA tills hästen stannar och ger efter på bettet-SLÄPP tygeln=eftergift. Efter några såna vändor lär sig hästen det och ifall det skulle hända något när ni rider ut t.ex och hästen sticker blir det lättare att stoppa upp den.

Springer din häst bara med huvudet böjt eller inte går att rubba får du vara mer hård helt enkelt! Lyssnar han inte på ett litet tryck i munnen då får han väl skylla sig själv om han inte bryr sig och får ett hårdare tryck, eller hur?
Jag kan förstå att det blir lite svårt ifall du är rädd, men försök var tuff! Hästen känner direkt när du blir rädd och tar lättare övertaget då. Vinn över din häst!

Jag skulle nog också jobba en del ledarskap över den hästen, han verkar lite kaxig ;) Eller?

Och det där med gramantygel eller kandar - glöm båda! Genvägar funkar inte. Sätt på ett smalt 3-delat som får plats mellan lanerna och som formar sig lite bättre i munnen än tjockt 2-delat.

Jaja lite funderingar. Hoppas du får ordning på honom :)
Lycka till!

För en effektiv one-rein stop krävs att man flyttar undan hästens bakdel också i stoppet för att få kontroll på motorn. Komplett one-rein stop bör inte göras från full galopp, då kan hästen gå omkull, utan hästen måste tas in på en volt först.

Det låter lätt att säja att man ska böja hästens nacke, ta in den på volt osv. Men är det en riktigt stark nacke och hästen absolut inte vill, så kan man kämpa sig blå utan att det funkar. Hästen är helt enkelt MYCKET starkare än man själv nånsin kan bli!

Då får man ta i för kung och fosterland ;)
Annars är man med från början och ser när hästen är på väg att sticka och tar tag i den redan då.

Är du säker på att det bara är av olydighet?
Är det samma sak när du rider ut?

Hästar som jag har har ridit (och nu senast syrrans fd foderhäst) som har vart så, har jag bara drivit på.
Oftast blir de väldigt förvånade och vill bryta av, men det komme rinte på tal. :devil:

Så när h*n gör sådär, rid ut från banan om du inte vill göra det därinne, och galoppera i skogen i skogen i stället.
Och galoppera LÄÄÄÄNGE!
Tvinga fram och driv tills du inte orkar längre.

Det ska vara jobbigt att vara olydig :devil:

Gud, vad grym jag låter :o
Men det har funkat hittills iaf.
Och du bör ju vara säker på att hästen verkligen gör det för att vara vrång och olydig innan du sätter igång...

Svar till alla:

Maran: 1. detta är en häst som går medelsvår dressyr med början på piaffe. SÅ i traven och skritten är det inga problem med bärighet och tempoväxlingar - han bromsas lungt med sätet i traven. Kan till och med gå nästan på tanke ibland.

Han tycker helt klart att galopparbetet är jobbigt och har lyckats komma ur det genom att sticka, vilket han nu tycker är den enda lösningen på galopp.

2. Jo jag har inte tränat på ett tag :angel: men ska på clinic i helgen!

3. Bor i skogen, har förvisso en del bra backar men inga fält alls. Så där är idén med att svänga runt dem ganska omöjlig, eftersom man då rider rakt in i träden, med massor av sten och olika höjdskillnader...kul!

4. Mycket bra idé - har grubblat lite på det och undrar om Rick Lemay är en bra kandidat då han bor i närheten.

5. Men det är ju min drömhäst....snyft, snyft....jag har ju tränat honom sedan han var fyra (är 8 nu) Jag kastrerade honom i juli eftersom jag inte orkade med att ha honom som hingst längre - då jag inte kom till skott med betäckningar och liknande. Han har lugnat sig jättemycket efter det ... men det har bara påverkat ledarskapet från marken inte ridningen (jo förutom att han har mindre gnista - vilket gör honom mindre attraktiv på banan)

6. Han går på havrefritt foder och korn.. han är inte het eller rädd av sig i vanliga fall - han är cool...

Gubben:
"Men att plocka in hästen på en volt när den stuckit går med alla hästar, det hänger bara på hur ryttaren vill ha det. Själv skulle aldrig låta en häst sticka med mig då jag tycker det är respektlöst och farligt så jag ger min fan på att få stopp på hästen fortast möjligt" så sa jag också innan jag träffade på den här....Jag tror inte du har träffat på en häst som kan springa rakt fram med halsen vikt åt sidan! ;) - Flera proffsryttare har haft problem med detta!

Jag sitter ju liksom inte och föriktigt viskar whoa i hans öra heller - jag sågar för kung och fosterland, rycker drar - you name it! Som sagt kan jag inte svänga runt (om det nu skulle gå) honom eftersom jag inte galopperar på öppna fält. De öppna fält vi har i närheten ligger också i närheten av E6:an och diverse andra 90 vägar.

Hästen är kaxig - det är klart :)! Annars skulle han inte hålla på så här. Från marken är ledarskapet fastställt - det vet han.

Jag rider på ett tredelat KK sprenger auriganbett (enligt mig ett av de bästa betten) det är också ganska tunt ock ligger jättebra.

Maran:

Håller med om one rein stop.

Blueberry:

Han gör det när jag ska galoppera, ute eller inne spelar ingen roll. Att springa sig trött kanske funkar men, då har jag ingen direkt lydnad - dvs hästen har inte lärt sig att bromsen är bromsen oavsett vad som än händer. Men jag gillar din taktik. Jo jag är säker på att det är olydnad - i kombination med att han är lat och inte orkar bära sig fullt ut.

Hmm, en liten risk som jag har sett med att låta hästen "springa sig trött" är att den bara får mera kondition och orkar hålla på ännu längre nästa gång... Jobba med nåt annat ett tag, strunta i galoppen och ta hjälp av en bra instruktör.
Lycka Till!

Jodå visst har jag varit med om hästar som sprungit rakt fram med huvudet böjt, men då kan man ta tag lite i andra tygeln också samt lägga på stenhårt med skänkeln så kanske det ger bättre effekt.

Eller kanske utifrån det att hästen sticker försöka samla ihop den och den får jobba stenhårt i stället? Fast jag skulle tippa på att det inte är någon bra idé för er ;)

Han har inte ont någonstans då? Fast det låter mer som att han gör det bara för att han inte får det :devil:

Jag tänkte just det...ont någonstans?

En bekant hade samma problem som du och den hästen gick medelsvår dressyr och hoppning. Orsak?...kotledsinflammation.

En annan bekants arabvalack var skenbenägen i galopp oavsett om det var ute eller "inne"...orsak? ...patellaproblem.

Min gamla, nu borttagna, valack rusade även han i galoppen och bara i galoppen...orsak?...artroser i höger bakknä.

Innan du följer alla goda råd, kolla upp honom för säkerhetsskull. Det kan förhindra värre skador framöver. ;)

Hej!
Jag tycker att det låter som det är brist på ledarskap, för en häst som vill sticka är definitvt inte trygg med sin ryttare. Jag har själv haft två "problem" hästar av den rasen (PRE) med lite utav samma problem. Jag jobbade bara från marken, skulle aldrig haft tanken att sätta mig på någon utav hästarna om det inte funkade från marken. Att använda sig utav skarpare bett ökar inte direkt förtroende mellan häst och ryttare.
Jag säger inte att det är så här, det är bara utifrån egna erfarenheter.

Liknande trådar

Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 717
Senast: holymary
·
Dressyr Jag har ett litet dilemma och några utbildande frågor jag önskar ni kunde hjälpa mig med. :) Jag har ett 9årigt halvblod som när han...
Svar
19
· Visningar
2 484
Senast: Nominous
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 682
Senast: Seabaz
·
E
Dressyr Jag vet egentligen vad jag tycker men jag MÅSTE få fråga vad ni andra har för åsikter ang det här med formen. I vår stall finns två...
2
Svar
20
· Visningar
2 509
Senast: Rohirrim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar