Galopparbete

P

popeye

Jag var med och tävlade för första gången för ett tag sen och har nu lusläst domarkommentarerna för att försöka förbättra mig. I galoppen fick vi avdrag för att hästen var styv och jag förstår vad de menar, men hur löser man det?

Jag vill alltså ha tips på olika sätt att arbeta med galoppen :laugh:

Sv: Galopparbete

ut och galoppera mkt, ställ hästen lätt åt höger/vänster i galoppen ute. På banan kan du rida som en fyrkant och vända hästen lite på bakdelen i "hörnen" för ytterhjälperna (ganska svår övning som kräver en del av både häst och ryttare men den ger resultat!) mkt övergångar OFTA. Löslongera i galopp eller löshoppa.

Jag skulle också rekommendera voltarbete. Och massor med tempoväxlingar i galoppen och övergångar trav - galopp -trav osv, eller om det är enklare tölt - galopp - tölt.
Att hästen är styv kan man väl översätta som att den är lite stel och inte speciellt formad och lösgjord.
Försök att hitta en rund och bekväm arbetsform och arbeta därifrån.

/Anna

Min häst hade samma problem. Men han var stel i nästan alla gångarterna. Jag jobbade mycket med skänkelvikning, böjning m.m. Sen så jobbade jag även mycket med bara galoppfattningarna för att få honom starkare i galoppen. I fattningarna går hästen bäst, sedan blir den mer och mer fyrtaktig/spänd. Då tränar man på den galopp som de har i fattningarna. Det funkade för mig och Vidar. När han blev starkare i galoppen orkade han gå rent. I slutet kunde han galoppera på en 10-meters volt i väldigt, väldigt långsamt tempo, och han var femgångare.. Så det är mina tips och lycka till med pållen ;)

Någon som jag tränar mkt på var galoppfattningar..Galopp sakta av till skritt pang på en ny galopp och så där höll jag på några varv på ovalbanan.
Detta gjorde iaf att min häst idag kan galoppea på en 5 meters volt utan problem.Hon har en ritkigt trevlig härlig galopp.
Hon kan också bli 4 taktig i galoppen om man inte är med och verkligen rider i volten. Så hon kräver sin ryttare om de ska bli bra..=)
Tempoväxlingar är också bra galopp upp för en brant backe för då sätter sig hästen under sig naturligt=)
Rygga upp för backar då bygger du bra med bak och ryggmuskler som behövs för en kort samlad galopp=)

Ååh vad roligt med mycket tips! Nu har jag mycket att prova idag när jag ska rida :laugh:
På tal om ryggmuskler. Jag har fått i uppgift av min tränare att bygga upp överlinjen. Några tips där också? :)

Ryggen tränar du när du samlar hästen. En bra sadel är också otrolit viktig! Även rätt foder för att kroppen har resurser att BYGGA muskler. För att få en bra rygg krävs också att hästen har en bra "motor" - Ut och klättra med er i skogen!! =)

Cavaletti är också något man kan ha rolig med^^

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 926
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 792
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka