Galopp tempo

Sv: Galopp tempo

Vad vill du ha fram? Jag vet att målet i en längning är att rida med bibehållen takt, men du kan inte säga att steglängd är samma sak som tempo eftersom man kan länga steget mer eller mindre än vad man ökar tempo, rätt eller fel, men det går. Och vaddå att det inte skulle vara dressyr? Då kan man ju slopa alla tävlingar på lokal och regional nivå då de flesta där inte kan länga steget utan att öka takten.

Det kan vara rena döden för en häst som inte har det medfött.

Man bör i början vara glad att den vill länga/öka.

Man måste succesivt hjälpa den hästen som inte ör född sån.

På bilden visar man ökad trav som är en samlad rörelse.
Mellantraven behöver ingen samling eller "häng"

Är det verkligen en utopi i din värld. :confused:

Jag påstår inte att det är lätt
bara att det är korrekt

Eftersom det är svårt så mislyckas ekipage och får därför poäng därefter

Misslyckas gör man antingen beroende på brist å styrka, eller så är balansen fel från början.

Fokuserar man på balans - ren takt så finns det alltid en liten elasticitet. Övar man inom den ram man har - så ökas styrkan och därmed elasticiteten.

Låter man hästen tippa fram på bogaran och blir springig så övar man inte på någonting...:o
Däremot så utsätter man leder och ligament för en stor belastning.

Varför inte spänna bågen lagom, öka inte mer än du klarar att behålla takten ren i

men då vill det kansek till att takten är ren från början...:o

Nu skall jag sluta retas med dig

Varför man inte ökar mer än man klarar att behålla takten i? För att man får mer poäng för ett försök, dvs. ökad takt och tempo men ingen längning (där har vi det igen, tempo och steglängd är två skilda saker... :smirk: ) än vad man får för att inte göra någonting alls.

I din värld kanske det är så - skrämmande

Om det är så att du får bättre poäng om du tappar takten tippar framåt och springer fortare, än om du gör en ngt mindra men ändå korrekt längning av steget så är det ju tragiskt

Men grundfrågan har ju heller inget med tävling att göra - utan hur man utbildar hästen

och försöker man utbilda utan bibehålllen balans - takt ja då blir det ju som det blir också :smirk:

men det är en helt annan diskussion som förs på en annan tråd :D

Glöm inte att övergångarna oxå bedöms.

Jah gör ganska bra upptagningar.

I galoppen behöver jag bara (om jag kommer ihåg det)trampa ner i gal. sidans stigbygel o vips så sitter hon. Ökar som f-n. Folk tror intr att jag ska få stopp på monstret.
I traven gör jag 1-2 steg med passagesäte:love: o sen fram igen.

Senast ändrad:

Det handlar inte om min värld, fråga vilken domare som helst. Den enda anledningen att jag tog upp det från en domares synvinkel är för att du skrev att domaren säger att det inte är dressyr längre om man inte kan länga steget utan att öka takten, och det är skitsnack.

Jag vet lika väl som du vad som är målet men om alla skulle vänta med att tävla tills allt är perfekt skulle det inte finnas några tävlingar och det kanske är så du vill ha det, i din värld?

*knapplån*

Umm...jag blir något förvirrad när jag läser allas otroligt avancerade inlägg och undrar om jag fått något om bakfoten..detta är vad som lärs ut på instruktörs utbildningar och även domar utbildningar..

tempo = antal meter per minut (ju högre tempo, desto längre sträcka hinner du på en minut)

takt = antal steg per meter ( vilket då innebär att låg takt är långa steg = få steg per meter, hög takt är korta steg = många steg per meter)

Hur kan då takt och tempo vara samma sak?
Och hur kan man länga steget och ÖKA takten om takt är lika med antal steg per meter? Om man länger steget sänker man takten dvs får färre steg per meter. Ge mig en whisky någon.

Ge mig hela flaskan :D

Men intressant inlägg, man lär alltså ut att takt är =antal steg per meter - inte som jag skriver per minut

Men hur skall man då kunna länga steget med bibehållen takt?

Att tempo egentigen är antal meter per minut är jag med på, men det är svårt att hinna fram om man inte ökar steglängden :D

Putell på dig ;)

Skål för inlägg utan pinsamma spydigheter

Susan skrev:
Ge mig hela flaskan :D

Men intressant inlägg, man lär alltså ut att takt är =antal steg per meter - inte som jag skriver per minut

Men hur skall man då kunna länga steget med bibehållen takt?

Att tempo egentigen är antal meter per minut är jag med på, men det är svårt att hinna fram om man inte ökar steglängden :D

Putell på dig ;)

Skål för inlägg utan pinsamma spydigheter

Vet du vad jag kom att tänka på? Tänk om ordet takt används i två syften? Takt som jag är lärd men också som "Taktmässig" dvs = rytm? Att länga steget med bibehållen rytm? Then it makes sense. Skål! :D

ja

Jag ser takt som en sådan där grej man hade när man var liten och spela piano som pendlade och sa tick, tick, tick, tick, och höll takten åt en
(jag hittar aldrig namnet på den - PLEASE ngn)

I trav då tex, så skall jag kunna spela mellan mer samlat till längning utan att tappa denna takt, jag skall också kunna gå in och ur öppnor slutor vändningar etc.
och det kan jag ju så länga jag kanbibehålal balansen.
Det är därför jag säger antal steg / minut

Som en sån där 'mojupp' Eller takten i en låt.

Susan skrev:
ja

Jag ser takt som en sådan där grej man hade när man var liten och spela piano som pendlade och sa tick, tick, tick, tick, och höll takten åt en
(jag hittar aldrig ordet PLEASE ngn)

I tarv då tex, så skall jag kuunna spela mellan mer samlat till längning utan att tapap denna takt, jag skall också kuna gå in och r öppnor lsutor vändningar etc.

Det är därför jag säger antal steg / minut

Som en sån där 'mojupp' Eller takten i en låt.

Exakt! Att hålla takten, dvs hålla rytmen. Är det ordet pendyl du tänker på? Eller har jag druckit en whisky för mycket nu? :p

Senast ändrad:

Det kanske heter pendyl
men det är också vippmojjen i en moraklocka , eh tror jag....
:D

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 213
Senast: Fiorano
·
Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 508
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 185
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat