Galopp tempo

P

Provincia

Hej! Tänkte höra om någon/några här har bra tips på hur man lättast lär en häst olika tempon i galopp. Hittade ingen tråd så nu är jag nyfiken på er! :)

Sv: Galopp tempo

Skulle kunna tänka mig att det skulle kunna funka ute på en bra grusväg eller liknande tillsammans med en häst som kan det där? Fast vet inte om det skulle funka rent praktiskt...

Galoppbommar? eller nej, då är det väl bara längden på sprången som blir anorlunda?

min häst som va van att bara dra när jag fick henne tog jag ut på en bred och riktigt lång ridväg/grusväg.

där red jag brevid en kompis och vi tränade tsm att dom skulle lyssna väldigt väl på övergångar och tempo.
funka utmärkt

Tack för svaren! Men blev inte hästen hetsad då av den andra hästen eller tänker jag fel..?

Men alla olika tempon kan ju hästen redan, titta på den i hagen. Där kan den både galoppera på stället och sträcka ut och rejsa det snabbaste den kan. I ridningen handlar det om styrka då den ska kunna göra detsamma med en ryttare på ryggen. Tänj på gränserna när du rider! De flesta har ju problem att samla galoppen, korta några steg, beröm, rid fram, osv. Det gör ingenting om den saktar av, du vet du ju var gränsen går! Och mycket fattningar!

Om hästen inte bjuder framåt, kan det vara bra med draghjälp.
Annars tränar man lydnad o styrka med övergångar mellan samlad o ökad galopp.
Man kan börja med att växla mella arbetsgal. o mellan gal.
Sen kan man minska galoppen så mkt man kan utan att den tappar bjudningen eller takten.

Sen rider man framåt igen o upprepar detta x antal ggr.
När den sen klarar av detta kan man öka kraven.
Den ultimata samlade G. är den man rider i piruetter.
Den galoppen kan man träna några steg åt gången.
Den måste då "sitta" lite o inte luta framåt.
Se till att du inte drar o driver samtidigt.
Bromsa farten först o spänn bara magmusklerna för att få mer energi.
När du vill framåt använder du skänkeln.

Senast ändrad:

Tempo och steglängd behöver inte alls vara samma sak. Det finns hästar som i tex. mellangångarterna springer fortare men utan att länga steglängden.

Tempot är M/S farten-hastigheten:devil:
Äntligen kan man få sätta dig på plats.

Sitt Fido. SITT!

Takten är steg per minut. Beats per minute!

Senast ändrad:

Ja men mitt problem är ju då att jag ser detta från ett dressyrhåll.

En ökning av tempot i dressyr - skall ju ske med bibehållen takt.
Om en häst ökar tempot = farten = km/h med att öka frekvensen (= takten =antalet steg / minut)så handlar det ju inte längre om dressyr.

På en körhäst eller fälttävlanshäst så är jag dock med då det bara handlar om att transportera sig från punkt A till punkt B. men Dressyr handlar ju om gymnastik.

Och det trodde jag att man poängterade tom i vanlig Dressyr att alla rörelser skall göras med bibehållen takt. Att det var det som var själv finessen.
Om hästen blir springig ( ökar frekvenesen/ takten) i en ökning från tex. arbetstrav till melllantrav så beror det ju på att den tappar balansen/ inte orkar. Det får man väl inte så höga poäng på????

Det vet ju tom. jag....

Om man då skall komma en längre sträcka - med samma antal steg per minut (=takt)
- så måste man ju öka steglängden.

Det är väl det elasticitet handlar om....
Att kunna öka och minska steglängen inom samma takt.

Senast ändrad:

Vem säger att det inte är dressyr längre för att man inte riktigt kan bibehålla takten i en ökning? Du eller? haha

:D :D :D

Patch.jpg

;)

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 213
Senast: Fiorano
·
Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 508
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 185
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat