Galopp problem.....

FannyN

Trådstartare
Hej,
Jag undrar om alla ni duktiga härinne skulle kunna hjälpa mig lite.Jag håller på att rida min 5 åring och det går jättebra, men igår fick jag mig en liten överraskning när jag fattade galopp....han galopperade några språng men gick sedan över till vad jag faktiskt tror var pass...det gick i en jäkla fart kan jag säga och det var som att bara flyga...
Det känns ju naturligt att bara bryta av och fatta ny galopp men jag är så himla rädd om hans vilja....efter gårdagens resa var han så glad gick med struttiga steg och frustade i flera minuter.
Jag tror inta att han testade eller försökte dra bför det var bara att göra några förhållningar så skrittade han och han är enormt samarbetsvillig, det är alltså nästan att jag ibland tycker han är lite för lugn och lydig för att vara riden i 2 månader.

Jag skulle bli glad för lite synpunkter!!

// Åsa

Nu är jag ingen expert när det gäller passläggningar och det här med risken att förstöra viljan, men jag kan ju skriva vad jag tror :smirk:

Om du vill träna galoppen utan att "riskera" pass kan det ju vara bra att rida galopp där hästen inte har så stor chans att få upp fart och energi tex i paddock på böjda spår eller i brant uppförsbacke. Att hästen själv går in i pass kan ju bero på att du stört den i galoppen elller att den tänker väldigt mkt framåt. OM den nu ändå väljer pass, så kan du låta den gå det en sträcka så att han känner att det inte är fel att spriinga i pass (så att det går bra att träna detta senare om du vill)och sedan avbryta. Jag antar att han ännu inte är fysksit mogen för pass utan ska tränas i andra gångarter först. Vet inte om du blev klokare av mitt svar :confused:

Det handlar om balans och styrka, då väljer hästen en gångart utan bärighet men med en massa påskjut.
Pållen är ung och för att kunna fatta galopp krävs mycket styrka i länd och bakben, den har ännu inte kommit. Vill du träna galopp och samtidigt träna styrkan, skall du välja uppförsbackar till galopp nu i början. Så småningom när orken kommer kan man börja fatta galopp på plant underlag, och då till en att börja med som rena fattningar med en ganska snabb nedtagning.

I uppförsbacken skall även pållen få leta sin egen balans, vilket innebär att du INTE skall talla så mycket i tygeln under galoppen. Helst skall tygeln vara hels lös, måste du ha någon kontakt skall den vara sporadisk och mycket liten. Nedtagning skall först och främst ske genom sätet, och den bör från start ske innan man når krönet. När hästen börjar förstå signalen, söker man sig högre och högre upp på krönet i nedtagningen för att så småningom även kunna ta den när krönet är nått. Ambitionen är att hästen skall ta trav genom nedtagningen.

Hejsan! Hakar på din tråd för jag har exakt samma problem. Jag har ett sto på 6 år som är inridet förra sommaren och sedan riden ca 6 månader med vila inlagt emellan. Hon har inga problem med övriga gångarter utan det är endast vid galoppfattningen som hon efter ett par steg lägger sig i pass (även vid uppförsbacke ibland :crazy:) Finns det fler knep för att få galopp ( än att leta uppförsbackar ) :confused:

Ja strunta i galoppen och stärk rygg och bakben på annat sätt, tex i backar fast i skritt långsamt tempo upp och ner. Att korta skritten på plant underlag, så att bakbenen får ta i och ryggen börja jobba.

Min häst, som nu är sju år, har också haft svårt att behålla galoppen - det har blivit pass eller tölt istället. Jag har tränat genom att inte träna så mycket galopp, utan koncentrerat mig på samling i skritt, bärighet och takt i tölt, och form och bärighet i lågt tempo i traven. Detta stärker musklerna och gör det så småningom lättare för hästen att klara bärighet i galoppen också. Galoppen har jag, som Boj skriver, främst tränat i uppförsbackar när vi ridit ut.

Nu, när hästen som sagt är sju år, och blivit riden sedan han var fyra, har vi kommit så långt att det går att galoppera i paddock och även på volt. Just nu tar jag lite hjälp av tunga boots fram, vilket får upp framdelen bättre och har bra effekt åtminstone på min häst. Men OBS att hästen måste ha fått en chans att bygga upp sina muskler INNAN man sätter på boots. Jag har provat med bootsen förut utan någon som helst effekt eftersom hästen inte orkat. Nu, när han byggt muskler under ett par år, har jag dock hjälp av lite extra vikt fram. Målet är naturligtvis att vi skall klara oss utan bootsen också!

Kan tillägga att jag tränat min hästs galopp UTAN ryttare i löslongering. Då har hästen möjlighet att först hitta sin egen balans innan den måste balansera upp en ryttare också. Särskilt med en så pass ung häst som en femåring kan det ju vara en bra idé att inte rida vid varje träningspass.

Min häst har också fått löshoppa över lägre hinder och cavaletti. Det tror jag också har hjälpt till att bygga muskler, plus att det tränat galoppen.

Jag brukade träna fattningar med min pålle.
På ridbana kan tilläggas.

Fattade galopp, ofta på volt, galopperade några steg, bröt av, fattade ny galopp.

Om hästen är lite väl i gasen, så kan det dock blir lite väl laddat på det här sättet.
Jag brukade träna det efter att jag varit ute och ridit någon timma.

En jättebra galoppövning för lite äldre/starkare häst:

Rid på en 20 m:s volt, fatta galopp - galoppera 5-10 språng - sakta ner till trav så lugnt som möjligt (mycket varierande från häst till häst) genom att slappna av och "vänta på traven" - hitta en lugn och bra trav igen och fatta på nytt galopp i 5-10 språng osv.
Har fungerat jättebra som stärkande galoppövning på både fyr- och femgångare.

För en 5-åring är naturligtvis den här övningen lite väl avancerad. Men på rakt spår går den ju också att göra!

Bommar är ett mycket bra hjälpmedel i galoppträning och att, som någon tidigare skrev, göra många fattningar.

/Malin

Vill bara nämna att min femgångare hade mycket lättare att fatta och hålla galopp på (20 m) volt än på rakt spår i början.

Min oxå! För om man galopperar på fyrkanten, så hinner man ju få upp så mycket fart på långsidorna att det "inte går" att svänga.... Och då blir det pass!

Ja och det är en balansfråga, på volt tar hästen istället i med bogen i galoppen och volten håller ner farten. Just detta att hästen vill gå över i pass när kurvan kommer, är ett tecken på dålig balans som den istället kompenserar med hög fart (centrifugalkraft).

Just precis.
Och därför tränade jag fattningar på volt eftersom jag tyckte att min pålle hade lättare att komma in i galoppen på volt jämfört med på rakt spår, där det kunde bli pass ända från fattningen (alltså även om han inte fick upp hög fart).

Så småningom blev han mer bärig och man kunde galoppera ett helt varv på volten, därefter flera varv och slutligen gick det även bra att svänga ut på fyrkanten.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 273
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar