Sv: Galopp på volt!
[QUOTE
hur tränade du din islandshäst till en början med galoppen. har du haft h*n sen den var nyss inriden eller utgått från en vuxen individ.
problemet vi har är att min häst ute inte fattar vänster galopp, han har helt enkelt inte lärt sig vänster galopp fattning.
höger galopp fattning kan han men det hade nog kvittat vad jag gjort han hade tagit höger endå(tex smackat).
just det. rider du din islandshäst enbart som 3 gångare?[/QUOTE]
Jag köpte min häst när han var 14 år. Så jag fick först träna bort x antal olater och sedan lära honom nytt. Nästa häst jag själv köper vill jag ha oinriden...
Till en början i galopp arbetet vill jag att hästen ska röra sig genom kroppen ordentligt i en låg och mjuk form, gärna på en stor volt, så stor padock är ett plus! Jag sitter till en början i två punkts sits och tar ofta en kort skritt paus. Det är viktigt att träna lika mycket i båda varven. Börja tidigt i passet med galoppen så att hästen inte är helt slut när du börjar. Jag lägger mycket energi på galoppfattningarna, till en början tränar jag från trav, när detta fungerar tar jag från skritt. Detta kan man skriva mycket om, men detta är min bas, steg 1 när jag tränar en häst i galopp.
Jag rider Kyljan som fyrgångare! Men jag jobbar tölten något mindre än de andra gångarterna då det är mycket annat vi behöver träna nu när vi ska klättra i LA klasserna. Hade det funnits fler dressyr klasser för islandshäst hade jag säkert lagt mycket mer energi på tölt än vad jag gör idag. Tölten rids idag minst två dagar i veckan. Detta passar just denna häst, det är ju olika på olika individer.
Vad gäller din häst, är den kollad så den inte har ont eller är halt? Ibland kan hästkiropraktor vara bra, en häst jag tränar lite var sned i nacken och hade därför lite svårt med ena galoppen, när ägaren åtgärdat detta kunde jag utveckla hästen.
Är den frisk så är det ju så att de är mer eller mindre oliksidiga. I ditt fall mer.
Hur reagerar hästen när du longerar eller tömkör? Är det inte ett problem där så kanske du ska gå till kiropraktor eller dylikt- du kanske är lite sned i kroppen? (också mycket vanligt).
Om hästen är frisk, prova också med en annan ryttare eller tränare som kan testa, reagerar hästen då likadant?
Vissa hästar är ju kanske bara väldigt "egensinniga"... Styr i trav mot staketet sväng i sista sekund åt det varv som hästen har svårt att fatta galopp i samtidigt som du sväger fattar du galopp och driver på ordentligt. Denna övning kräver timing och lite
, bör inte göras vid ett lågt staket med risk för hopp
. Blir det rätt galopp, beröm jätte mycket och upprepa, med tiden kan du göra svängen mindre och mindre snäv.