Galopp på volt!

Gullan86

Trådstartare
finns det någon här med islandshäst som ni brukar galoppera på stor/liten volt utan problem?
4 eller 5 gångare?

hur har ni tränat detta?

Sv: Galopp på volt!

Min häst är 4-g och det har tagit tid kan jag säga. Jag har haft henne i 6 år nu och det första året fanns det bara start och broms. Sidvärts och drivning in i halvhalt var startsignal för att springa fort. :angel:
Men jag har ridit för tränare i omgångar och det har gett resultat. Även mycket tömkörning med trav över bommar för att stärka rygg och rumpa och sen galopp på volt när jag tömkör. Det känns lättare för mig att kontrollera henne på töm, än när jag sitter på. Nu kan jag galoppera på mindre volt med hyffsad bärighet. Formen är på väg. Men det har som sagt tagit tid. Men jag har inte bråttom. ;)

Mitt fyrgångssto efter Askur har inga problem att galoppera på volt. Hon är såpass bärig i galoppen av sig själv att det inte varit något vi behövt träna för att kunna. Dock kan det ju självklart bli bättre med träning.

Mitt andra Askur sto tror jag inte heller kommer bli något problem med.

Däremot har jag ett sött 4 1/2 gångs sto. Henne har jag tränat i snart tio år och hon kommer aldrig att kunna galoppera på volt i riktig bärig galopp. Men hon har många andra egenskaper som jag gillar så det spelar inte så stor roll.

Shettisen kunde inte galoppera på volt tidigare men vi har övat, tömkörning är jättebra. I början hägnade jag in en liten rund hage där jag jagade på henne så hon fick galoppera på egenhand. När hon fattade det tömkörde jag henne i volten. När även detta fungerade tog jag bort staketet och nu går hon utan problem.

Senast ändrad:

Min femgångare börjar få riktigt fin galopp, men det har tagit år av träning (kan bero på mindre talangfull ryttare också :devil: ).
Den andre vi har hade fin galopp från start, den galoppen skall snarare "repareras" lite snart. Även det en femgångare.

Jag tycker inte att volt-arbetet är det första; först kommer gångart, ridväg och tempo. Långt mycket svårare, men det kommer liksom att krävas. Där arbetas hästen starkare, så att den orkar det svårare.

finns det någon här med islandshäst som ni brukar galoppera på stor/liten volt utan problem?
4 eller 5 gångare?

hur har ni tränat detta?

Snorri galopperar hyffsat bra på volt, eller ja åtminstione åt ena hållet för han tar alltid samma galopp så vi jobbar på det men galopp "åt rätt håll" brukar inte vara några större problem och det har vi inte tränat på specielt mycket. Snorri är 4½ gångare

Vår 4 1/2-gångare galopperar i dagens läge bra också på små volter i båda varven. När vi skaffade henne för 4 år sedan gick det knappt att galoppera alls på planen, för den räckte inte till, så att säga. Då var det rakt fram som gällde. Kan nu inte säga om vi tränat på nå´t speciellt sätt. Först nöjde vi oss med rakt fram längs vägarna (i ganska så god fart för det mesta:angel:). När galoppen satt någorlunda rakt fram och gick att sakta upp lite utan att störas alltför mycket började vi galoppera också på ridplanen och försöka sakta ner farten ännu mer. Till en början bara längs spåret, men hörnen (som nog togs väldigt avrundade) gör ju sitt för att förbereda för galopp på volten. Så småningom har det sedan gått att galoppera mindre o mindre volter.

5-gångaren har ännu efter 3 år hos oss en väldigt springig galopp och slår gärna över mot pass i kurvorna/på volten. (Inte så bra med tanke på balansen :crazy:) Så småningom börjar stora volter fungera någorlunda utan att damen spänner sig och trasslar in sig i benen, men så värst bra kan man inte kalla hennes galopp.

Min medryttare fixar det väldigt bra även på banan, och också relativt små volter. Själv är jag lite tyngre (och mucket sämre ryttare...), och har haft svårt för just galoppfattningarna, men senaste träningen för instruktör gick det i alla fall hyfsat.

Hon menar på att det är en självklarhet att hästarna ska klara att gå bärigt och runt även i lågt tempo - ett kvitto på både lydnad, styrka och att man ska vänta med töltträningen tills detta sitter.

Vid longering/tömkörning funkar det om jag är tillräckligt noggrann.

anledningen till att jag tar upp det är att jag var på kurs för ia och denni i helgen och deras disa som bara är 9år gammal skulle de börja med galopp piruetter på helt otroligt bärig galopp MEN hon är endå 5 gångare.
en landslags dressyr ryttare lr vad det var hade ridit henne och hon var jätteavundsjuk på hennes otroligt bäriga galopp.

Jag galopperar ofta på volt inga problem allt med min 4 gångare..
Nu är hon ovanligt väldresserad i dressyr för att vara islänning.
Jag rider henne som en vanlig ponny i dressyr.
Hon är idag 3½ gångare tölten är under arbete så att säga.
Hon har mkt välseparerade gångarter.

Min 4-gångare tävlar jag i LA vilket innebär att samlad galopp på 10m volt och samlad förvänd galopp ingår. I träning jobbar vi just nu med arbetspiruetter. Jag har oftast 8 or i betyg för mina galoppvolter.

Jag anser, likt många andra dressyr ryttare att de flesta hästar kan få en bra arbetsgalopp. När det kommer till mer avancerat galopp arbete så krävs det viss medfödd talang.

Men träning ger färdighet. Viktigast tycker jag är att hästen alltid behåller takten, blir det fyrtakt så är det tex bättre att öka tempot något istället för att envisas med det tempo man tänkt. De orkar också olika mycket olika dagar och underlaget spelar också viss roll. Jag tränar mycket med pauser typ, fattning rid två arbetspiruetter skritta lite, sen ny fattning, skritta byta varv osv. Sen gör jag en hel del tempoväxlingar också, annars vänjer de sig gärna vid ett tempo och det kan bli problem för hästen när man helt plötsligt vill ändra det.

Senast ändrad av en moderator:
tack så jättemkt för mer ingående tips.

hur tränade du din islandshäst till en början med galoppen. har du haft h*n sen den var nyss inriden eller utgått från en vuxen individ.

problemet vi har är att min häst ute inte fattar vänster galopp, han har helt enkelt inte lärt sig vänster galopp fattning.
höger galopp fattning kan han men det hade nog kvittat vad jag gjort han hade tagit höger endå(tex smackat).

har tyvärr ingen paddock nu men det skall byggas.

har märkt att i paddock speciellt mindre paddockar (tyvärr skall den som skall byggas bli 50*100 eller hur de var alltså så man typ kan köra i den, fast det kan förvisso bli rätt kul eftersom min häst är inkörd med).
så tar han vänster galopp i vänster kurva då klarar han inte att ta höger galopp.

men om jag rider ute så kvittar det hur mkt jag ställer honom han vägrar ta vänster galopp. nåt annars bra tips när man rider ute som kanske får han att ta vänster?

den har han börjat lite med korsgalopp med sen jag började med ökad tölt.
så jag måste köpa senskydd så han inte skadar sig för anar att de kan bli ännu mer kalabalik när jag börjat träna vänster galopp med.

just det. rider du din islandshäst enbart som 3 gångare?

KL.

Ási galopperar på både små och stora volter utan problem nu.
Ett tag var det största problemet att galoppera rakt fram :rofl:
Mkt fattningar och mkt samlande arbete i de andra gångarterna har även stärkt hans galopp

Erro har alltid kunnat galoppera på volter i olika storlekar.

Båda är femgångare

... deras disa som bara är 9år gammal skulle de börja med galopp piruetter på helt otroligt bärig galopp MEN hon är endå 5 gångare.

Hon är väl ändå en fyrgångare? Det är hon iaf bedömd som och jag har inte hört något om pass på henne. (Ständig besökare på hemsidan :p)

Min häst har alltid kunnat galoppera bra på volt. Han är femgångare men har precis börjat visat passen, alltså riden som fyrgångare fram tills nu.

Ös påmed tips så kanske jag & Draumur kommer dit en dag! :D

Är bara så nöjd i nuläget för att han kan galoppera på ovalbanan i ren galopp :D Sen får man väl jobba utifrån det ;)

Man brukar säga att har hästen problem med galoppen så är det endera ryttarproblem, eller en hälta. Det visar också exemplet med Disa - en BRA ryttare och GOD utbildning gör underverk, även om hästen har ruskigt goda förutsättningar från början.

Man brukar säga att har hästen problem med galoppen så är det endera ryttarproblem, eller en hälta. Det visar också exemplet med Disa - en BRA ryttare och GOD utbildning gör underverk, även om hästen har ruskigt goda förutsättningar från början.

Jag vet inte vilken erfarenhet du har av galopp tränande. Men jag vill nog ändå vidhålla att oavsett hälsostatus och ryttare så har vissa hästar, ofta pga exteriöra "problem" svårt att tex lära sig byten i serier eller varje, samlad galopp och piruetter. Det finns en anledning till att inte ens de bästa dressyr ryttarna i världen kan utbilda alla sina hästar till gran prix nivå, detta beror ofta på just galoppen.

Men! Balanserad och bärig arbets, mellan och ökad galopp kan nästan alla hästar utveckla med hjälp av en bra ryttare, tålamod och en frisk kropp.

Du är nog lite överkurs i första stycket ;) men vi är helt överens.

[QUOTE
hur tränade du din islandshäst till en början med galoppen. har du haft h*n sen den var nyss inriden eller utgått från en vuxen individ.

problemet vi har är att min häst ute inte fattar vänster galopp, han har helt enkelt inte lärt sig vänster galopp fattning.
höger galopp fattning kan han men det hade nog kvittat vad jag gjort han hade tagit höger endå(tex smackat).

just det. rider du din islandshäst enbart som 3 gångare?[/QUOTE]

Jag köpte min häst när han var 14 år. Så jag fick först träna bort x antal olater och sedan lära honom nytt. Nästa häst jag själv köper vill jag ha oinriden...

Till en början i galopp arbetet vill jag att hästen ska röra sig genom kroppen ordentligt i en låg och mjuk form, gärna på en stor volt, så stor padock är ett plus! Jag sitter till en början i två punkts sits och tar ofta en kort skritt paus. Det är viktigt att träna lika mycket i båda varven. Börja tidigt i passet med galoppen så att hästen inte är helt slut när du börjar. Jag lägger mycket energi på galoppfattningarna, till en början tränar jag från trav, när detta fungerar tar jag från skritt. Detta kan man skriva mycket om, men detta är min bas, steg 1 när jag tränar en häst i galopp.

Jag rider Kyljan som fyrgångare! Men jag jobbar tölten något mindre än de andra gångarterna då det är mycket annat vi behöver träna nu när vi ska klättra i LA klasserna. Hade det funnits fler dressyr klasser för islandshäst hade jag säkert lagt mycket mer energi på tölt än vad jag gör idag. Tölten rids idag minst två dagar i veckan. Detta passar just denna häst, det är ju olika på olika individer.

Vad gäller din häst, är den kollad så den inte har ont eller är halt? Ibland kan hästkiropraktor vara bra, en häst jag tränar lite var sned i nacken och hade därför lite svårt med ena galoppen, när ägaren åtgärdat detta kunde jag utveckla hästen.

Är den frisk så är det ju så att de är mer eller mindre oliksidiga. I ditt fall mer.

Hur reagerar hästen när du longerar eller tömkör? Är det inte ett problem där så kanske du ska gå till kiropraktor eller dylikt- du kanske är lite sned i kroppen? (också mycket vanligt).

Om hästen är frisk, prova också med en annan ryttare eller tränare som kan testa, reagerar hästen då likadant?

Vissa hästar är ju kanske bara väldigt "egensinniga"... Styr i trav mot staketet sväng i sista sekund åt det varv som hästen har svårt att fatta galopp i samtidigt som du sväger fattar du galopp och driver på ordentligt. Denna övning kräver timing och lite :devil:, bör inte göras vid ett lågt staket med risk för hopp:D. Blir det rätt galopp, beröm jätte mycket och upprepa, med tiden kan du göra svängen mindre och mindre snäv.

4-gångaren har inga problem att galoppera på volter, utan det utan problem tom. att fota galopp från skritt.

Grisepassaren klarar inte av det och inte heller galoppera i svängarna på kortsidorna men vi övar på :)

okej tack alla för era åskter ös på med mer bara vettja...

vi ska iaf äntligen få en paddock snart så då ska jag börja träna detta mer...

nu e de så att jag har 2 fält att rida på, det ena ligger vid stallet så där e han mer seg. så där kan han helt enkelt vägra ta galopp även om det är den lätta gloppen så där kan de blir endel problem med att försöka få till den svåra...

men på det andra fältet e han istället så pigg att jag knappt vågar fatta galopp på volt tror han sticker iväg då om man tex är i vänster varv och ska ta vänster galopp så tror jag han kommer kasta sig utåt i höger galopp...

men vill jag dö så ska jag testa nån dag haha..

men när jag löslongerar han på volt så tar han båda galopperna likaså i liten paddock vi hade förut då tog han alltid rätt galopp men på ovalbana va de svårt även i kurvorna i vänster varv.

han är kollad hos kiropraktor för ca 2 år sedan men jag hade redan detta problem innan och det enda han hittade va en låsning i ryggen pga för lång sadel.

han va redan såhär när jag köpt honnom att han tar i mer med ena bakbenet så när man rider så skjuter han mig åt höger hela tiden så jag måste trampa ner sadeln till vänster ofta. speciellt när han går med lösa tyglar,
med korta tyglar kan jag reglera det lite mer så han måste ta i lite mer iaf med det benet han slarvar med.
men som sagt han va precis likadan när jag köpte han som 4 åring och nyligen inriden.
han har adrig varit halt.

jag har nog olika långa ben men tror jag sitter hyffsat rak har sett bilder bakifrån och ibland så ser det konstigt ut för jag försöker hela tiden sitta rakt över hästen men han skjuter ju över sadeln åt höger så ibland e sadeln sne men jag e fortfarande rakt över honom.

men ibland kan ja känna det som att jag sitter snett och viker mig lättare i vänster sida troligen för att jag lixom vill hålla mig upprätt när han skjuter sadeln åt höger.
men eftersom jag är mkt medveten om det så tänker jag hela tiden på det och försker undvika det.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
757
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 284
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 722
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka