galopp och trav i lagom takt

loote

Trådstartare
Hur ska man göra för att få hästen att hålla en lagom takt i traven eller galoppen då hästen är väldigt pigg och framåt (alltså att det går för fort) ? jag gillar hästar som är frammåt och i traven brukar det oftat gå bra, det är galoppen som är svårare.

När jag rider hästar som är väldigt frammåt och det går för fort,kan ja inte koncentrera mig på något annat förutom att det går för fort. Min ridlärare säger att jag ska sitta väldigt tungt och ta i tyglarna, beror ju också på hur hästen är. Men om hästen inte lyssnar på tygeltagen? Jag hatar att sitta o dra hästen i munnen.

Samma sak när man ska gå från tex galopp till trav eller skritt direkt från galoppen. Ibland tar det väldigt lång tid för mig att sakta av. Beror de på att jag är för klen eller för att ja helt enkelt gör fel? Ja försöker sitta tungt och tar i tyglarna, några tips? :)
 
Sv: galopp och trav i lagom takt

Andas ut o säg prtooo.
gör flera förhållningar med handloven med eftergift- inte lätta helt.
Beröm hästen när den lyssnar så kommer den att lyssna mer.
 
Sv: galopp och trav i lagom takt

Säger samma sak som axel.
Har du möjlighet (om det inte är lektionsridning) så gör mycket halter och tempoväxlingar så kommer hästen lyssna mer på enkla halvhalter som du sen kan arbeta vidare med och kunna reglera farten lättare :)
 
Sv: galopp och trav i lagom takt

Takten kommer att bli bättre och bättre allt eftersom hästen blir starkare och orkar att röra sig långsammare. Under tiden kan du hjälpa hästen genom att inte koncentrera dig på att det går fort. Tänk tvärtom istället, tänk att det går lugnare och lugnare. Glöm inte att andas! Det är vanligt att vi ryttare håller andan när det händer något tex att hästen springer fortare och fortare.
Då spänner vi oss i kroppen och blir mindre följsamma. Då blir det svårare för hästen att hitta balansen eftersom "ryggsäcken" (ryttaren) stör.

När det gäller avsaktningar som tar tid så är det inte ovanligt att vi ryttare
om vi sätter oss tungt i sadeln dessutom hamnar i bakvikt. På hästen får det samma effekt som när vi ska ska sätta fart på en gunga. För att gunga så sätter vi oss i bakvikt och skjuter på. Ju mer vi skjuter på desto mer fart! Samma sak händer med hästen.
 
Sv: galopp och trav i lagom takt

Förutom dom andra tipsen du fått, tänk den takten du vill ha, räkna 1, 2, 1, 2 och rid lätt i den takten. Tänk på att sitta till ordentligt så hästen känner din takt då kommer den också anpassa sig efter den takten + att det blir som en förhållning ifrån sätet.
Var noga med att du inte lutar dig varken framåt eller bakåt utan sitt rakt ovanför hästen.
 
Sv: galopp och trav i lagom takt

om du ska sakta av pröva att sakta av med din vikt istället för tyglarna. Luta dig bakåt och dra fötterna framåt, det brukar funka för mig när jag rider pigga travare. :laugh:
Kom ihåg att det är du som är bossen och måste visa det, om hästen inte ser dig som en ledare så kommer den inte lyssna. Håller med det de andra har sagt, du måste ha andas och hålla dig lugn in ge nom munnen ut genom näsan ;)
 
Sv: galopp och trav i lagom takt

Okej tack för svar,red idag och galoppen gick bättre o red en pigg häst:) min ridlärare tipsa.mig att krama om yttertygeln om det gick för fort och det funkar rätt bra :P
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp