Galopp+kallblod=?

T

trolli

Ja nu behöver jag lite hjälp. Har nu under dryga tre år utbildat min häst enligt den akademsika läran.
Han har börjat bli så pass stark nu så vi har börjat med lite tramp och galopp.

Grejen är den att jag får honom till galopp,från samlad trav, får jag till en fattning plus några steg sen faller han ner i trav. Har med styrkan att göra. Men, jag får honom bara till vänster galopp! Hur jag än försöker får jag honom inte till höger. Jag har inte tillgång till någon ridbanan eller ridhus utan får hålla mig på grusvägar och i naturen. Jag har försökt mig på många knep för att försöka få honom till höger galopp. Tex att försöka ta honom från en sluta eller en öppna,så att bakbenet blir placerat,går inte. Ta hjälp från en kurva,går inte. Jag får honom till höger galopp på volt när jag nån gång är i ridhuset,men grejen är då att det sitter långt inne och han vill gärna sätta under sig mycket! Mer än vad han ska eller orkar.

Jag försöker även få honom att galoppera bara vanligt utan några krav,bara att han ska få rulla på,men han vill inte det heller gärna.

Är det helt hopplöst med galopp på en kallblodstravare? Hur ska jag få bukt med det här? Han har inga problem annars. Det är här i galoppen han blir svår..

Sv: Galopp+kallblod=?

Öva ordentligt på skolorna, inte sån där fuskskola utan böjning utan en riktig sluta med bålböjning. Har du problem med höger galopp har du förmodligen problem med slutan med.
När du sitter i slutan, SITT kvar och driv. Förvänta dig ett steg galopp men strunat i om du inet får det.
Upprepa 187 ggr och rätt som det är så hade galopp.

Vi får till riktiga slutor med fin bålböjning. Tycker också han borde ha problem med höger sluta men det har han inte. Ska jag sitta kvar på honom från slutan och belasta vänster ben? Mot galoppen? Min tränare säger att jag måste lätta lite från sadeln så han får plats med sin rygg att galoppera,men jag vet själv att när han är så vinglig är det svårt för mig att inte bli framtung då.

Ja på travare så kan man väl typ aldrig SITTA ordentligt, inte på väldigt många år i varje fall.
Det är svårt att ge detaljråd över nätet.......Kan bara ge generella råd.
En tanke är ju dock att om hästen inte klarar belastningsits så är den inte galoppredo.

Är det helt hopplöst med galopp på en kallblodstravare? Hur ska jag få bukt med det här? Han har inga problem annars. Det är här i galoppen han blir svår..
[/QUOTE]

Vem vet, han kanske har en låsning i SI-leden; inget ovanligt bland travare o för den delen andra hästar också.

Det du skriver om att det inte går att fatta från sluta/öppna, vill han inte gå in i själva rörelsen eller fattar han bara inte? Galopperar han obehindrat i hagen o väljer han då höger galopp lika ofta som vänster?

Tycker själv att det absolut inte är hopplöst med galopp generellt på en kallblodstravare, men det finns förstås de som har lättare/svårare för galoppen. :bump:

Ja på travare så kan man väl typ aldrig SITTA ordentligt, inte på väldigt många år i varje fall.
En tanke är ju dock att om hästen inte klarar belastningsits så är den inte galoppredo.

JOHO du man kan visst sitta väldigt bekvämt på en travare med svingande rygg!:D O det behöver inte ta många år.:)

Håller inte med om att belastningssits skulle vara nåt som hästen ska klara av när man börjar med galoppen. Men det motiverar jag imorgon.

Vad menar du med det här? Något extremt sitskrav som bara 0,001% når upp till eller att kallblodstravare skulle vara svårsuttna så länge? :crazy:

TS: hur var det med fysiken? Är hästen genomkollad?
Kommer själv få gå igenom samma sak känner jag (för jag har märkt hur pass mycket mer svårreglerad hästen är i höger varv när den får gå "fri" och jag vill ju helst ha den fri första gångerna för att vara säker på att få galopp öht... inte pressa för mycket liksom). Men för mig är det fysiskt. Att hela hästen vrider sig fel när ryttaren inte positionerar. Samtidigt så har den ett läge som den föredrar så positionerar jag skulle jag så att säga ta bort hästens lätta läge... Så jag tänkte vänta med det ett tag tills hästen känns jämnare överlag och tills fattningarna från marken ser bättre ut i högervarvet ur jämhets-aspekt. I skritten och traven märker jag av det men har väl blivit såpass "duktig på att korrigera" att det inte märks på samma sätt som när den får gå på friare.
Hoppas på något bra tips i tråden som jag själv kan använda mig av när det är dags! ;)

JOHO du man kan visst sitta väldigt bekvämt på en travare med svingande rygg!:D O det behöver inte ta många år.:)

Håller inte med om att belastningssits skulle vara nåt som hästen ska klara av när man börjar med galoppen. Men det motiverar jag imorgon.

Precis. Jag som tycker min är guld att sitta på när JAG har fått den i balans, och JAG är tillräckligt stabil i min sits! :p
Visst, det tog ett tag innan det kändes som någon idé med belastningssits (när hästen inte klarade av att följa med utan for iväg framåt istället) men hade inte hästen haft lite fysiska issues och blivit rätt lärd från början (kanske i kombination med en bättre ryttare än den han har nu! ;) ) så tror jag inte ens det hade tagit de ca 10 månader som det tog.

Ja jag vet inte om han har någon låsning i SI leden,fick det kollat förut och han blev rättad.

Det jag menar är att han går in i slutan och öppnan fint det är bara det att han inte gärna tar galoppen därifrån,oftast är han snabb att överböja eller räta upp sig,när jag har honom i bärande läge vill han gärna glida undan därifrån. När han vet att det är galopp på gång.

Då han inte ofta galopperar i hagen är det svårt att säga om han väljer dn ena före den andra,men jag har sett att han tar båda ja.

Svårsuttna och svårsuttna..Nu menar jag inet att de är svåra att sitta på för ryytaren utan svåra att sitta på för att de inet klarar belastningen av en SITTANDE ryttare..Det bli rofta Bent Branderupryggar på dem då, typ hängmatteaktiga.

Med risk för att vara tjatig:angel: men låt den fatta galopp hur den vill i början o beröm- ATT den galopperar. Den säger ju att det är svårt- att den inte får rätt förutsättningar. När hästen fatta med lätthet kan man sakta öka kraven.
Om man gör saker för svåra tappar de lusten.

Vill man ha en bärig galopp bör man välja en som har en ren 3-taktig galopp- då inte en travare gärna. De flesta travarna- travar med bak i galopp, men kan bli bättre med träning. Hur ska den kunna galoppera på ett sätt som den inte vet hur ,man gör:confused:
Ge den tid- ha lite kul.

Axel- som har tävlat med en travare som ung. Den hade en bra arbetstrav, fattade rätt galopp t o m:banana:

Senast ändrad:

Ja vi får prova oss fram :)
När han väl galopperar är det en bra, riktigt gungig galopp,vet hur det är med en häst som travar med bakbenen,har ridit islandshäst i 13 år innan honom :p

Han försöker iaf men det är svårt för honom. Han blir som en unghäst,han har 4 ben extra att hålla reda på..

Jag tror faktiskt att han tar i för mycket,därför det blir så jobbigt åt honom. Men vet inte hur jag ska få honom att göra mindre. Jag måste samla ihop honom lite för att överhuvudtaget få en fattning,annars är risken stor att han bara sticker iväg i slängtrav och det är ju inte alls det jag vill..

Jag tror nog att det ska gå att få honom att göra galoppen bra,det är väl bara som allt annat,det tar en himla tid. Men vi har ingen brådska. Ska försöka få honom kollad så att han inte har någon låsnig etc som för den skull hindrar honom.

Vad menas med Bent Branderup ryggar?

Min häst är lite för lång i sin rygg och det har tagit oss en väldig tid men nu har han faktiskt fått en överlinje och en fin en dessutom! :laugh:

Han är väl stor o lite klumpig:confused:

Såna o nästan vilka unghästar som helst behöver ett högre tempo för att hålla ihop galoppen. Därifrån får man minska några språng o sen fram igen. DET stärker.

På min häst fick jag tänka om gällande AR skolningen.
Jag förberedde i hur många år som helst inför galoppen men sen när det var dags så låste det sig. Det spelade ingen roll hur många skolor o halva tramp jag red.
För min häst var det just att galoppera som var det förlösande. Han behövde träna på att galoppera och hitta takten. (Och då i naturen ute på fält)
Jag behövde rulla på i galopp i ett halvår innan jag ens hade något att börja jobba med. En del i det hela var oxå stången:eek: med den vågade han inte galoppera på och igenom ryggen.
Nu kan vi galoppa på ganska små volter och öka och minska volten och tänka lite öppna eller sluta:d

/T ska tillägga att det är ett hbl med lite halvdåliga gångarter

Vill oxå tillägga att strunta i precisionen vilket bakben som gör vad och när, bara rid. Krångla inte till det.

Senast ändrad:

Tack för ditt ex :bow:

Varje gångart kräver sin träning o man utgår från vad som är naturligt för just den hästen- som den väljer själv- typ i hagen.

Lite KL o till TS

Nu var det väl inte galopp som gångart över lag som är problemet, uatn att hästen verkar sned och väljer endast vänster galopp.:laugh:
Så rådet att "bara galoppera på" lär väl endast förstärka snedheten??

Jag gissar att den har mer spänningar i ena sidan som håller emot, och gör galoppfattningen svårare.
Nervmässigt kan det ta emot enormt att kliva ur mönstret om de befäst och stärkts i endast ena galoppfattningen, reflexerna styr om du inte hittare xakt rätt sätt att lotsa den in i rätt fotflyttning o rörelse -svårt!
Galopperar man långa sträckor och hästen byter för att orka lite till, kan den normalt sett omöjliga galoppen kännas jättemjuk och fin, problemet sitter ofta i själva fattningen, att komma fram så långt det krävs.

Tänk att åka spark med "fel ben" då man alltid tränat sitt ena på att skjuta på. -Svåårt! men då man är dyngtrött i det vanliga puttbenet är det skönt att sparka på med det svagare en stund. Men nästa gång lika jobbigt o avigt att börja med "fel"

Brukar skilja tydligt åt på svårighet att fatta och dålig galopp då man kommit igång.
Min ena har spänningar i vä sida ländryggen. Hon fattar helst vänster galopp då höfterna (numera sällan sällan) är lite ställda åt vänster om man inte placerar dem åt höger. kroppen vill lixom ha det så tills hon mjukats upp helt.

Men, vä galopp har varit tristare över lag än höger. I början då det var en markant skillnad var höger galoppen bara möjlig då man fått igenom böjning åt höger på RIKTIGT, men själva galoppen var kalas! Stabil och bärig. lätta vänstra fattningen föll fram i en trist lite rakbent galopp då vä bak hade kortare muskler o inte nådde fram för att lyfta upp ryggen och bära upp hela kroppen.

Så, jag tror att den behöver komma över sin gamla vana, ställa om i nervbanorma och kanske mjukas upp ännu mera i bakben rumpa och länd så den inte behöver kämpa sig in i den galopp du ber om.

En ridvolt vore ju kanon för att träna in nya reflexer och mjuka upp! och för dig att känna att du bemästrar det hela o får självförtroende för högergaloppen! Får chans att rida lite i den o känna på den.

Jag utgår från friska hästar o du alltid från sneda :crazy:
min erfarenhet är att om hästen inte galopperar lika i båda- är den inte fräsch o ska undersökas av Vet.

Senast ändrad:

Kallblodstravare (alla travare?) som har gått på bana har en liten egenskap att vara korta och stela i vänster sida. alla travare jag har träffat och ridit och fler med mig känner igen detta.
de har helt enkelt väldigt svårt för att länga vänster sida och korta sig på höger. nu pratar jag inte om böjning på något speciellt ställe, utan om hela sidan! min travare vill gärna gå med längre högersida och rör sig lättast i galoppen när höger sida är utåt på volten.
på rakt spår tar hon 100% galopp för vänster skänkel. fast med den högra sidan längre än den vänstra.

jag tror helt enkelt att kroppen har växt in i att vara längre på höger. :confused:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka