Gallring av skog i hagar

bigganl

Trådstartare
Ni som har skog i era hagar. När skogen gallras, är det vanligt då att de lämnar allt kvar på plats? Jag menar hela träd, mängder av grenar och allt skräp som blir efter en gallring. Är det inte vanligt att de tar hand om allt skräpet och lägger på hög?
Skogsägaren hos oss hade beställt gallring förra året och jag var glad för att det skulle bli mycket ljusare. Jag blev inte lika glad när det visade sig att allt skräp från gallringen låg kvar på marken. Det är jättegranar som de gallrat bort och det är mycket grenar bara från en enda gran. Vi han bara röja lite i höstas och det kommer att krävas mängder av arbete för att få upp hagarna som tidigare.
Undrar bara om det är så det brukar gå till:confused:

Sv: Gallring av skog i hagar

Ja, det är en helt normal gallring, vid gallring tas inte groten och de stammar som inte är tillräckligt grova ut utan lämnas kvar för att behålla så mycket näring som möjligt till de kvarvarande träden (mesta näringen sitter i barren). GROT (grenar och toppar) tas enbart ut på slutavverkningar och då om det är lämpliga marker. Det blir även ytterligare risk för körskador på mark och kvarvarande träd samt markkompaktering eftersom det ska in ytterligare en gång med skotare för att ta ut riset och det blir inte sån mängd att det lönar sig att göra det, utan tvärt om så kostar det pengar att göra.
Kolla även med markägaren att det är ok att ni tar bort riset, eftersom det sänker tillväxten på kvarvarande skog.

Antar att samma gäller för gallring som avverkning, och när vi har avverkat har riset "ingått" men det bolag som avverkat har haft en vis tid på sig att ta hand om allt. Minns inte exakt men säg ett år kanske har de inte samlat ihop riset innan dess får vi ta hand om det själva.
Är det mycket ris blir det en hel del pengar för det. Men fråga markägaren han borde ju veta vad han och skogsbolaget har för avtal och om de inte ska ha riset eller om tiden gått ut är det ju bara att ni samlar ihop allt.

Jo vi får ta bort och rensa själva om vi vill. Men det är ju så satans mycket. Vi slet som djur i höstas för att rensa en del av hagen och det var bedrövligt jobbigt. Det mesta är ändå kvar att göra. Puh.

Antar att samma gäller för gallring som avverkning, och när vi har avverkat har riset "ingått" men det bolag som avverkat har haft en vis tid på sig att ta hand om allt. Minns inte exakt men säg ett år kanske har de inte samlat ihop riset innan dess får vi ta hand om det själva.
Är det mycket ris blir det en hel del pengar för det. Men fråga markägaren han borde ju veta vad han och skogsbolaget har för avtal och om de inte ska ha riset eller om tiden gått ut är det ju bara att ni samlar ihop allt.

Jag pratade mest med han som skötte gallringen när han var här. Han ville att vi skulle märka ut de träd som vi ville ha bort tex. Han vet att det är hästhagar i skogen och vet ju att vi skulle sätta upp hagarna igen så fort han var klar. Han tyckte också det var jättebra att det gick hästar i skogen för att de rensar bort all sly. Sen vet jag inte hur han tänkte för så som skogen såg ut när han var klar gick det ju inte alls att släppa hästar i den. Vi har skogen tätt intill vårt hus och vi kan inte själva gå i skogen nu. Det är alla grenar, mängder av små träd som de lämnat på marken, många stammar som de lämnat osv och allt ligger huller om buller. Grenarna är ju en sak för de multnar ju hyfsat fort, men alla stammar och små träd, de ligger ju kvar. Det ser ut som rent kaos och det är svårt att ta en promenad med hunden i skogen nu. Om de hade tänkt ta upp allt borde han väl sagt det när han hörde att vi skulle sätta upp hästhagarna igen tycker jag. Men jag får nog ringa skogsägaren igen för säkerhets skull.

det han tänkte om slyet var nog att det inte behövde förröjas före gallringen. Är det massa sly måste någon in med röjsåg först för att det ska bli vettigt för gallringsskördaren att göra sitt jobb. Så det var ur hans perspektiv :)

det han tänkte om slyet var nog att det inte behövde förröjas före gallringen. Är det massa sly måste någon in med röjsåg först för att det ska bli vettigt för gallringsskördaren att göra sitt jobb. Så det var ur hans perspektiv :)

Nej det var efter han gallrat klart som ha sa det. Han tyckte det var bra att hästarna rensade slyn så att det inte skulle växa upp nån där fortsättningsvis. Då skulle de slippa röja sly när de skall slutavverka om ett antal år.

Senast ändrad:

Har ni porslinshästar?

Nej verkligen inte. Jag kan ta en bild på hur marken ser ut där vi hade hagar förut där vi inte röjt än. Kan också ta en bild där det syns hur det ser ut där vi röjt undan endel och där hästarna går nu. Många har frågat mig hur vi vågar ha hästarna där,eftersom det är rätt mycket ris och annat kvar, men hästarna är inte känsliga och jag tycker att det är bra till viss del att de får se sig för och lyfta på fötterna. Men de måste ju kunna ta sig fram och det kan de inte där vi inte röjt alls än.

Har ni porslinshästar?

Här är ett par bilder så man får en uppfattning om hur det ser ut. Detta är inte värsta stället, men inte så lämpligt att ha hästar på utan röjning.
32887224.jpg

32887225.jpg

Så här ser en del av hagen ut där vi röjt undan det värsta. Där går hästarna.
32887227.jpg

32887227.jpg

Du får ursäkta mig men vad gör hästarna i en sån hage? Äter dom nåt eller står dom bara?

Jag tror de klarar riset ganska bra men stubbarna? I alla fall de mindre kan ju inte vara så kul att kliva på?!
Är det inte "enklast" att göra högar av riset i hagen och lämna kvar det? Hästarna pillar nog en del i det.

Det enda jag tänker på är rivsår på benen pga all kvist. Annars tycker inte jag att hagarna är någon katastrof.

Små stubbar kan vara besvärliga. Men tror inte det är något större bekymmer heller. Pappas hästar hade ganksa stora hagar när jag va barn på alla möjliga miljöer. Dom skadade sej aldrig på varken små stubbar och steniga underlag. Enda gången dom skadade sej va när stoet rymde på ålderns höst. Då blev det tyvärr trapalanda.. Har hästarna i övrgt någon möjlighet att sträcka ut galopp? Jag gillar skogshagar och tycker inte alls det ser så illa ut.
Du skulle se skogen här hemma som dom gallarade ur i höstas.... Där går det inte alls att gå utanför traktorstigarna..

När de gallrade där vi har vinterhagarna lämnde de allt. Så det gick många helger till att rensa upp och elda innan vi kunde ställa tillbaka staketet. Våra hagar blev även mindre efter det, då vi inte orkade rensa mera. (och markägaren tyckte hästarna trampade sönder rötterna, fast de godkänt hagdragningen 5 år tidigare...)

. (och markägaren tyckte hästarna trampade sönder rötterna,

Det tänkte jag oxå på när jag såg bilderna.. Att skogsägaren låter det gå hästar där.
När vi köpte vår gård så har vi en fläck med granskog i anslutning till hästhagarna. (vår övriga skog ligger ca 1 km bort).
Jag ville först ta med den biten som hästhage men blev avrådd från andra markägare eftersom det va just granskog. Deras rötter är känsliga och kan ta skada av hästar som går där.. Då kan träden skadas och tydligen bakterier spridas på träden:confused:

Då skogen är rejält gammal med enorma granar så valde vi att lyssna på råd.

Markägaren tyckte inte det var ett problem med söndertrampet förrens de kom ut och gallrade i skogen. Mest irriterade var det nog för att det flyttade in en häst som lärde de andra att man kunde gnaga på alla träden. innan var det helt ok. Sen skyllde de på söndertrampningen. Eller om det är så att bidragsdelen inte gick igenom då man inte får ha hur många träd som helst i hagen...

Innan de gallrade var det nästan den finaste delen av skogen då hästarna slyröjde under våren/hösten.

Jobbigt.
Jag är ingen expert alls. Vi har haft skog i drygt 1,5 år. Sambon har varit en del ute med sin pappa i hans skog och kan väl en del. Själv är jag helt novis på skog och mark.
Ska i sommar försöka få ordning på våra täckter som sly är på väg att ta över... Kan inget om det heller:angel:.

Hela hagen är inte i skogen. En del av hagen är skog. De har ju såklart öppna ytor också.

Jag tror de klarar riset ganska bra men stubbarna? I alla fall de mindre kan ju inte vara så kul att kliva på?!
Är det inte "enklast" att göra högar av riset i hagen och lämna kvar det? Hästarna pillar nog en del i det.

Jo det är så vi gjort i de delarna som vi har rensat. Det går inte att dra ut allt. Det är för tungt och för mycket, så vi har lagt högar inne i hagarna. De bryr sig hästarna inte om. Stubbarna har inte varit något problem. De små stubbarna ruttnar fort och då är det bara att plocka bort dem.

Det enda jag tänker på är rivsår på benen pga all kvist. Annars tycker inte jag att hagarna är någon katastrof.

Små stubbar kan vara besvärliga. Men tror inte det är något större bekymmer heller. Pappas hästar hade ganksa stora hagar när jag va barn på alla möjliga miljöer. Dom skadade sej aldrig på varken små stubbar och steniga underlag. Enda gången dom skadade sej va när stoet rymde på ålderns höst. Då blev det tyvärr trapalanda.. Har hästarna i övrgt någon möjlighet att sträcka ut galopp? Jag gillar skogshagar och tycker inte alls det ser så illa ut.
Du skulle se skogen här hemma som dom gallarade ur i höstas.... Där går det inte alls att gå utanför traktorstigarna..

Håller med dig. Det är grenarna som jag vill ha bort. De är rätt grova i ena änden och då är risken för rivsår för stor tycker jag. De vill jag ha bort. Vi får fortsätta att släpa och lägga det i högar. De hagar som vi har nu är ok. Lite ris, men inte så mycket att det stör och hästarna är hela och fina. De gillar sin skog och är ofta där inne. Speciellt min stora häst som inte gillar värme. När det är soligt och varmt står/går hon inne i skogen under träden.
Men det är stora ytor kvar att röja. Det är väl bara att kavla upp ärmarna och ta lite i taget tills vi kan sätta upp resten av hagarna. :grin:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 393
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 431
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Som rubriken lyder, hur tar man reda på vem som äger ett visst parti skog? Vårt hus är omgivet av skog, där det finns flera små skiften...
Svar
14
· Visningar
1 563
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar