Sv: Gallor

tycker att du ska ta ut en vet innan du börjar sätta igång så du har svart på vitt att hon såg ut som hon gjorde innan du började mixtra med henne. an vara jätte svårt att lämna tillbaka henne om det visar sig att du ridit henne för hårt eller likannde..
var försiktig...
kolla upp noga att du verkligen har papper på att säljaren tar tillbaka häste..
var på den säkra sidan

de står i kntraktet att dom tar tillbaka henne. vet tycket att jag ska rida henne normalt å höra av mig till han om de blir värre. de är 4 st + jag som har kollat på benet

fast värre behöver det ju inte bli under dessa 3 veckorna, det kan visa sig långt senare och då bli en kostsam historia, både ekonomiskt och känslomässigt.

vi har själva ett halvblod här som vi haft mkt. problem med ett bakknä på, efter skada hon som drygt åring ådrog sig sjäv i hagen

det tog några år (små små hältor som kom och gick med några månaders mellanrum) med hältutredningar, behandlingar osv. innan hon till sist blev bra.

gallor i knäna ser iaf. inte jag som "normalt" eller som en bagatell. särskillt inte om man inte vet vad det kommer ifrån. det finns så mkt. åkommer som kan ge STORA framtida problem. då är det tycker jag, bra mkt. bättre att ta en röntgen och u.l för att kanske få svar på vad det beror på. ju tidigare en åkomma konstateras - så oftast bättre prognos och lättare att behandla.

har hon böjts högt och lågt ? många åkommor visar sig inte till en början utan provokation.

okey , ne jag har ju inte gjort nnån hälta underskönig efter som vetrinären ville vänta. men om hon har vart halt skulle de väll stå i passet?
har även pratat med den vetrinären som har haft hand om henne å av maskat å allt sånt å enligt henne har de int vart några problem

Sjukdomar/skador/hältor står inte i passet. Man kan skriva in om hästen har fått en medecin med livstids karens men det är inte alla som gör det.

okey ska göra vet bisiktnig i början på mars när det inte är så fattigt :)

Ursäkta *KL* men om hästen går på lösdrift och ändå får galla va gör man då???? Har pratat m vet å hon kommer antingen imorrn eller på måndag hon visste inte om hon hann imorrn men jag skulle inte vara orolig....

har hittat en galla på min hästs ben ( köpte henne idag ) känns lite dumt å lämna tillbaka henne så tidigt men , är osäker om jag ska behålla henne eller inte vet inte hur mkt hon kommer tåla ,
nån som har någon erfarenhet av gallor?

Våran travare hade gallor (på bakbenen) när vi köpte henne för snart 5år sedan.
NU är hon 18år och vi har aldrig haft problem med henne, vi rider henne precis som vanligt och hon kan det mesta!
som typ öppna, sluta, skänkelvikning osv osv osv.

Hon har ALDRIG (peppar peppar) haft några problem med sina gallor!
Har dock för säkerhetsskull lindat hennes ben unde perioder hon går 'ojämt' alltså att hon ena dagen rids rätt så hårt och sedan kanske blir (inte frivilligt) oriden i 1-2 dagar. Då lindar vi tills rutinen är igång igen. Har endast lindat över natten.
Ibland händer det att gallorna minskar när vi lindar och är nere några dagar.

//Malin

Står en korsningsponny på ridskolan som dagligen går lektion. Hon har haft gallor i haslederna sen hon köptes för säkert 10 år sedan. Tror hon är 21år nu.

*kl*

Köpte min häst från en ridskola och hon hade gallor i båda bakhaslederna och dom var mjuka. Men jag tyckte inte det var så konstigt eftersom hon gick lektion 3-4 timmar per dag och sen gick in för att stå i spiltan utan hagvistelse under 6års period.Det tyckte inte vetrinären heller och hon har aldrig haft några problem med dem och nu är hon 16 år.
Dom har gått ner lite nu men jag tror dom alltid kommer vara kvar och så länge hon inte lider av dem så stör det inte mig heller.

Tror ärligt talat det inte är någon fara med dem men ha en noggrann vet. besiktning bara.

har en pålle (som har tävlat en hel del) i min närhet som haft hasledsgallor båda bak i många år utan problem, vet. har inte tyckt att det varit något att bry sig om. h*n är lite till åren (17) och röntgades för några mån. sedan (ägaren tyckte att pålle vart lite "stel" i början av ridpassen det sista, och ville veta säkert om gallorna va av betydelse).

det visade sig vara artrit båda bak och h*n reagerade något (knappt 1 %) på högt böjprov, utan böjprov har h*n inte visat hälta någon gång dom senaste 13 åren. nu får h*n glucosamin (stavning?) för att "mota olle i grind".

Är det bara en galla, skulle jag bli misstänksam, det kan vara en inflaamtion, det fick min häst i vänster framkota ochdet visade sig tat hna hade inflamation i den kotan... Men min häst har alltid varit lite gallig i bakbenen runt dom kotorna (har dock kollat och är inget fel på bakkotorna) hans gallor försvinner när det är kallt ute lr om manlindar dom. Så länge gallorna är mjuka, inte är varma och sitter på båda benen i ett benpar skulle inte jag oroa mej..
Men fattade det som att din häst bara hade en galla och då skulle jag kolla upp det...

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
592
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
747
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka