F

FionaMay

har hittat en galla på min hästs ben ( köpte henne idag ) känns lite dumt å lämna tillbaka henne så tidigt men , är osäker om jag ska behålla henne eller inte vet inte hur mkt hon kommer tåla ,
nån som har någon erfarenhet av gallor?

Sv: Gallor

har du veterinär bes. ? böjprov ? hur gammal är hästen och framförallt var sitter gallan ? är den mjuk eller hård ?

"vanliga" mjuka gallor ovanför kotorna är oftast inget att bry sig i, särskillt inte om hästen är äldre eller står mkt. still. gallor vid foderbyte är inte heller ovanligt.

oftast försvinner dom efter rörelse, en del hästar får gallor under natten i boxen som går ner efter hagvistelse/ridning. man kan massera med lite linement eller linda nattbandage för att stimmulera blodgenomströmmningen och på så sätt minska gallorna.

gallor är en ansamling av ledvätska.

pållarna kan oxå få gallor då dom vrickat/stukat sig, fått hovböld eller stengalla osv osv.

nej jag har inte gjort vet bsiktnig än tänkte göra de när jag bestämt mig. gallan sitter vid knät typ , den är mjuk hon är 13 år så hon är ju gammal. jag vill värkligen inte lämna tillbaka henne heller:confused:

13 är INTE gammalt!

Varför har du köpt utan att vet. besiktiga, då kan det bli svårt att lämna tillbaka för en sån sak som gallor. Vissa hästar är galliga helt enkelt. Kände du dem inte när du tittade på hästen?

jag tycker iofs. inte 13 år är gammalt ;) det är ju en häst i "sin bästa ålder" ;)

jag fattade som om du redan köpt/betalat hästen i dag. en galla i ett knä hade jag deffinitvit kollat upp på klinik innan köp (eller jag hade inte köpt en häst med knägalla utan rejäl utredning och prognos först, om ens då).

hade jag varit du och velat behålla hästen så hade jag gjort en ordentlig klinikutredning med röntgen och ev. u.l, därefter disskuterat igenom det med beh. veterinär vad gäller hållbarhet osv.

tar gamla "ägaren" tillbaks hästen då ? om du ångrar dig.

Min häst är nyligen grundligt genomgången på klinik. Han har en del små gallor bland annat på bakknäna, men då han är helt ren efter böjprov etc. sa min veterinär att det förmodligen inte var något att bry sig om. Det beror tydligen på hur ledvätskan i gallan ser ut också, är den lättflytande är leden inflammerad. Detta kan ju endast en veterinär ta reda på förstås...

ägarn tar tillbaka hästn om jag ångrar mig inom tre veckor.
ska prata med vet idag om det, tack för svaren de lungnade lite är hysterisk efter att min kompis fick avliva sin

inte en galla utan benen var fulla hon lånade nut hästen en sommar å efter d va hon full med gallor så hon hade ont av att gå till slut.

Då var det inte gallorna som gjorde att hästen avlivades, det måste ha funnits någon bakomliggande orsak.

En galla gör sällan ont, är inte du lite svullen i vristerna då och då på mornarna? Samma sak som hos hästarna, när de står stilla en längre stund ansamlas ledvätska = galla (nu förenklade jag det hela men nu kanske du förstår).

Din kompis häst måste haft nån bakomliggande skada då man knappast avlivar en häst pga gallor..

jo hon hade ont av alla gallorna
En häst får inte ont utav sina gallor. Gallor är en reaktion på ngt som pågår i leden. Ex: Har hästen en inflammation i leden så blir det en galla. Då har hästen ont av ledinflammationen, inte av gallan.

Men jag skulle inte vara orolig om jag var du. Väldigt många hästar har gallor som inte alls påverkar dem. Jag har t.ex. en tioårig valack som tävlar ganska högt i dressyr. Han hade gallor i två ben redan som 3-4-åring och han har aldrig varit halt eller skadad och han har aldrig markerat på ett böjprov.

Däremot skulle jag definitivt ha gjort en nogrann vet. bes. innan du köper hästen (Jag uppfattar det som att du har den på prov) men det tycker jag att man ska göra oavsett vad för häst man köper.

Lycka till!

min gamle pålle har gallor på båda fram benen vid kotan som hon haft sedan hon givk på travet. nu är hon 23 år gammal å helt ok å har aldrig haft ont av dom.

Det beror tydligen på hur ledvätskan i gallan ser ut också, är den lättflytande är leden inflammerad. Detta kan ju endast en veterinär ta reda på förstås...

vad menas med lättflytande? känner man de på något sätt?
borde de inte om de är en inflammation kännas på nåt sätt på gallan idåfall? trögflytande?

Hej!

Om du tycker om hästen och helst vill behålla den och du verkligen har tre veckors ångerrätt skulle jag rida/köra den ganska mycket i två veckor och se hur den reagerar. Om den tål lite extra belastning i två veckor utan att bli halt eller värre i gallan borde det inte vara så farligt. Ordentlig uppvärmning i skritt och trav, längre travperioder åt gången, galopp. Ta i lite mer än vad du tänkt göra på sikt med hästen. OBS!!! BARA OM HÄSTEN ÄR IGÅNG ochTRÄNAD och INTE STÅTT STILL FLERA MÅNADER!!

Tänk också på att det inte är själva gallan som är det farliga. Hur är benen i övrigt? Är de iskalla överallt? Är de ljumna överallt? Är de varmare på vissa ställen? Var i så fall?

Är ett stort område varmt eller är det ett litet? Ett litet lokalt område som värmer mer än omgivningen är oftast ett litet sår som "jobbar" och försöker läka. Ett varmare större område betyder att benet försöker reparera något, t.ex. en överansträngd led. Hjälper det att i så fall lägga bandage så är det lätt att hålla hästen i toppskikt. Friska ben är iskalla ben.

Prova att lägga arnika och bandagera båda fram (om hästen har problem kan den anstränga andra benet mer och då få ont där istället om en tid -förebygg detta alltså och hjälp benen i par). Blir det mindre galligt och kallt så tycker jag det verkar bra.

Lycka till!

har hittat en galla på min hästs ben ( köpte henne idag ) känns lite dumt å lämna tillbaka henne så tidigt men , är osäker om jag ska behålla henne eller inte vet inte hur mkt hon kommer tåla ,
nån som har någon erfarenhet av gallor?
Inget att oroa sig för i första taget. Om du är orolig tycker jag att du ska be veterinären titta på det. Gallor är jättevanligt och mycket sällan något problem. De försvinner om hästen får röra på sig ordentligt. Vår yngre ponny köpte vi från ridskola när hon var 17 år(ung!!!). Hon hade en hel del gallor på bakbenen, troligtvis för att hon stod i spilta (hon var naturligtvis ute på dagen). Hos oss har hon box med rikligt med spån (hon går ute dagtid) och gallorna är borta sedan länge. Det tog väl sådär två-tre månader innan de försvann. Inga som helst problem ens när hon hade gallorna. Veterinärbesiktad med böjprov UA även som 17-åring :eek:;) med gallor (läs, 13 år är ingen ålder för en häst:D)

tack för alla svar. har pratat med en vet. han ansåg att jag ska tästa henne och om de blir värre så skulle han komma å titta på henne :) vi har kännt på henne idag å hon reagerar inte på det alls , de känns inte spciellt mycket skillnad i benet heller :)

bak sitter den red henne för en stunds sen å hon värkade inte ha ont av den iof skrittade jag bara men sprang brevid henne i trav å de värkade inte vara nån fara när mamma å han som bor där kollad henne :)

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
592
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
747
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka