N

Norrberge

Jag har ett islandshäststo som är liksom vattnig strax ovanför kotorna på både fram- och bakben. Visst är det gallor? Har nämligen aldrig haft ngn häst med det förr. Om det inte är gallor undrar jag sjklart vad detkan tänkas vara.
Visst är det så att gallor kommer när man rider hårt på hårt underlag?

Tacksam för svar! :bump:

Sv: Gallor?

gallor kan en häst få pga. en massa olika saker. tex. ansträngning, fodergallor, att den stått still för länge, skador osv osv.

Min ena islandshäst har också lite gallor på sina bakben. Jag har kollat med min vet. och hon sa att det var fodergallor och de var mjuka och små och inget att bry sig om. Hon får det av betet. Vintertid är hon fin om benen.
Den andra islandshästen har fått proteinknölar på ryggen istället. :eek:

Ja, i början när mitt sto kom (17 feb) fick hon också foderknölar. HOn fick då betfor, och vi tänkte försöka "byta ut" det lite smått mot pellets. När vi gav henne pellets fick hon knölar. Dom försvann när vi slutade ge henne det. :smirk:

Men åter till gallor. Ska man linda benen när man rider?

hur man gör beror ju mkt. på varför hästen har gallor. man kan massera benen med tex. arnika linement. jag rider aldrig med lindade ben pga. att jag varit med om att hästen slagit upp en framlinda i galopp (den va "rätt" lindad och dessutom tejpad) vi gjorde tidernas volt....använder därimot alltid senskydd eller strykkappor. lindar nattbandage på dom hästar som behöver det.

gallor som kommer "plötsligt" och av okänd anledning och inte "ger med sig" eller blir hårda låter jag veterinären titta på, böja och ev. röntga.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 791
Senast: Claraclara
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 288
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka