D

Daffne

Vad kan man göra för att få bort gallor eller åtminstone hindra dom från att bli större?

Har hört att man absolut inte ska linda om gallor uppsått, är det så ?
Finns det kanske någon operation som kan utföras för att få bort dom ?

/Daffne

Sv: gallor ?

Våran häst var gallig ofta och då köpte vi back on track benpaddar och lindar varje kväll. Nu är han jätte fin i benen. Funkar kanon! Kostar endel, men helt klart värt priset!

Så länge gallorna är mjuka så är det oftast ingen fara men blir de hårda så ta kontakt med vetrinär.
Jag skulle ta reda på varför hästen får gallorna, kanske svårt , det kan ju bero på massor av saker men hittar man felet kan man ju åtgärda det. Kan det vara fodret? Underlaget?
Att linda hjälper men har man väl börjat så måste man fortsätta. Det är inget man kan göra bara ibland.
Min häst får sällan gallor men när hon fick det första gången så sa min vetrinär att man kan använda kyllera om de uppstår efter ridning tex.

Okej, så man kan alltså linda benen .

Då får jag nog prova med det .
Back on Track ? var kan man hitta sådana då ?

/daffne

ja, det blir nog lite svårt att försöka hitta vad orsaken är .

Underlaget vet jag inte. vi rider bara ute i skogen och på grusvägar och ibland lite asfalt, så det blir ju ganska mycket varierat underlag.
Kyla ner med lera och liknande produkter har jag försökt med men det har inte gett så bra resultat.
Har kylt med vatten en period också, och då efter ridningen, det gav resultat men nu när det är rätt kallt ute och jag har ej tillgång till spolspilta så jag har inte lust att stå ute och spola, dessutom måste man stå och spola minst 25 min för att det ska ge någon effetkt.

Och att linda benen innebär ju, som du sa,att man måste fortsätta med det.
Jag har aldrig behövt linda benen förut så vet inte om jag vill det nu heller, men det är ett alternativ iaf. (Dessutom är jag inge bra på att linda benen :crazy: )
Fast gallorna är ju mjuka och så nu. men kan dom bli hårda med tiden?

Fodret har jag inte tänkt på, det måste jag nog checka upp .

/daffne

Ja, gallor kan bli hårda och då är det allvarligare.
En del hästar kan få sk. fodergallor.
Det kan bero på hög proteinhalt, hästen kanske inte tål något i fodret.. Jag är ingen expert men vet i alla fall att det kan beror även på det.
Jag skulle tänka noga på att linda eller inte.
Som sagt det är ju något man måste fortsätta med hela tiden sedan. Det är klart finner man ingen annan lösning så får man ju ta till med det, vad gör man inte för hästen!!!

Det är INTE sant att man måste fortsätta linda hästen "jämt" bara för man testar eller har gjort det en period.

Hästens ben blir inte på ngt sätt ömtåligare eller skörare av att man lindar dom, eller lindar dom ett tag och sedan slutar!

Linda med back on track eller nikken,, det är samma material typ.. det kostar ifs massa men det är det värt, har nikken till mina hästar, köppte två vaddstycken som jag delade och fick fyra paddar förr 800 spän, hutlöst.. kolla vad som är billigast..

Massage hjälper mot gallor, massera hela hästen,

jag håller på att försöker massera bort ett överben på min häst så han får massage en gång i veckan hela han, sen bakdelsmassage en gång, sen så drar jag med fingrarna längst och på överbenet,, du kan ungifär göra liknande med en galla, offta kan de bero på att musklerna är fyllda med slagprodukter och cirkulationen inte fukar som den ska..

Nämen det är det väl inte? Nikken är ju magneter (med keramikplattor i tyget?) och BoT är ju ett keramiskt pulver som är invävt i tyget.

Till trådskaparen: Gallor kan komma av nästan vad som helst. Det finns lite örtbalndningar som KAN fungera, beroende på orsaken. Min häst kommer alltid ha kvar sina stora gallor, pga att hon har förslitningar i ett broskligament i kotan som gör att cirkulationen blir dålig.

Hej! min häst har oå gallor, hon har ganska mkt, Funkar verkligen dom där back-on-track paddarna?
visst äre på hööks du har köpt dom?
//Sandra

Back on Track tycks fungera väldigt bra på gallor i kotleden och senskidan, i alla fall efter egna erfarenheter.
Men deras hasskydd tycker jag däremot inte har varit något att hänga i julgranen, inte för att få ner gallor iaf. Men för hästar med liggsår är det ypperligt.
Kolla hemsida www.backontrack.nu
/K.A

Men om hästen har gallor i hasen då:confused: finns det något man kan smörja med?

Jo då.. sen beror det ju på VARFÖR den har gallor. så kallad löksoppa skall tydligen vara ganska effektivt, men det är ett starkt typ av liniment och det är receptbelagt.. tror att dess rationella namn är dimetylsulfoxid, fast osäker.
annars om hästen är varm kring gallorna kan vanlig kylning fungera bra också, beror ju som sagt på orsaken till gallorna.
/K.A

Hej vad är det för ålder på hästen? är det på morgonen innan man släpper ut den som den har gallor, försvinner det vid träning hade förut ett sto som vid ca 10 års ålder hade gallor såg hemsk ut innan hon kom ut, vid lindning över natten var det bättre på morgonen det var bak, när hon blev äldre blev det även fram men hon var aldrig halt blev 25 år, har varit med och sett när de lindat med lera och tidningspapper på hästar som skulle på kvalitetstävlan och de har gått bra på vet. provet, men aldrig sedan lindat benen

angelaL skrev:
jag håller på att försöker massera bort ett överben på min häst så han får massage en gång i veckan hela han,

Hur sjutton ska du kunna massera bort ett överben???:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 793
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 738
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 006
Senast: super
·
Hemmet Jag har köpt begagnade köksstolar som behöver fräschas upp, dels ska jag byta tyget och dels tänkte jag slipa ner dem och sen olja in...
2
Svar
22
· Visningar
574
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar