Vildvittra_

Trådstartare
Varför uppstår gallor och vad är det egentligen?
Vad kan man göra för att få bort gallorna? Och gör de ont på hästarna.
(16årig ponny med gallor på bakbenen)

Kan jag få hänga på med en fråga om gallor? :)
Har hört att det finns hårda gallor också, varför är de inte bra/farliga?

Mvh Huntress :)

Gallor kan bero på mycket.För mycket kraftfoder,bete ,överanstränngning,säkert finns mer,Min häst har lett för att få gallor på bakbenen p.g.a. en skada.Jag behandlar henne med Back on track,först var det hårda och minskade inte,men nu har det blivit mjuka och med envis bnehandling har det blivit hjäkligt bra men inte tii hundra.Det yar väl si tid.

Min häst har gallor på kotorna fram pga förslitningar. Är väl helt enkelt stopp där, så ledvätskan samlas.
Ont har hon aldirg haft av gallorna, däremot andra saker som har gett upphov till gallorna :smirk:
Veterinären kan tömma dom och spruta in kortison, men dom fyller oftast på sig efter ett tag igen. Bäst är väl att försöka hitta orsaken och ta bort den, tex överansträngning eller bete som någon annan sa.
Har oxå BoT, men har inte hunnit testa dom tillräckligt för att se om dom fungerar på min häst än.

Kan de oxå få av mkt proteinrik mat, min har det, men jag vet ju då orsaken till att han har gallor fram. Jag är tvungen att ge honom mkt protein eftersom han annars tappar muskelmassa, tränar och tävlar intensivt. De perioder jag dragit ner på proteinet (vid ex lång vila) försvinner de på bara några dagar.

Gallor är inte farligt, men det är tecken på att nåt är fel.
Äldre hästar kan få dom av åldern, men oftast kommer problemet från magen.
Om du vill få dom att minska kan du linda benen på natten med fleceebandage.
Vissa hästar som är vana vid att röra sig mkt som ridskolehästar kan få gallor när dom stått ett tag, det kan räcka med en dag, men minskar kraftigt när dom får röra på sig.
Hoppas det hjälper!

Om ponnyn överansträngs kan den få gallor.Ålder eller dåligt foder kan oxså ge gallor.En galla är en ökning av ledvätska i en led eller senskida och känns som en mjuk bula på benet,vid en led.Försök återgärda den troliga orsaken till gallan.Om det är ansträning eller ålder så kan varmt tlle bandage under natten göra susen.Gallor är oftast ofariga.
Lycka till!

--------------------
The Power Mouse

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18