Gallor pga ej skodd???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lutta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 175
L

Lutta

Har min häst utlämnad på foder och tydligen har han fått gallor bak. Har haft det från och till förut och jag har inte regaerat något speciellt på det, rådfrågade vetrinär som inte tyckte det var något att bekymra sig om så länge han ej haltade.

Nu har fodervärdens hovis sagt att det kan bero på att han är barfota bak (skodd fram), och inte har så höga trakter. Vad tror ni?? Hovis vill sko, blir det bättre om han gör det? Kan det inte vara att hovis inte är så bra på att värka?

Sv: Gallor pga ej skodd???

Om hästen är öm i sina bakfötter eller går för mkt på mjukdelarna kan den mkt väl bli fylld i benen.

Han är enl. fodervärden inte öm om fossingarna, hur pass låga trakter han har vet jag inte, ska åka o hälsa på snart och se efter. Men han har alltid haft låga trakter men började inte få gallor förrän förra året.

min förra hästs gallor försvann helt när ja tog av skorna..den hade ganska så högra trakter..va ja kommer ihåg.

Senast ändrad av en moderator:

Ok.Du kanske ska passa på att se över foderstaten också.
Ökad mängd protein kan ge gallor...

Om det beror på foderstaten borde hästen även ha gallor fram, tycker man.

de behöver inte va så..när min häst kom ut på betet iår fick han bara lite gallor bak..inget fram..

Mmm..ska höra om foderstaten.de kan ju även få gallor efter betet när de börjar stå inne om nätterna igen. Tycker det är så svårt när man är 20 mil ifrån hästen och ska beatämma sånt baserat på vad en hovslagare jag ens inte träffat säger. Han kanske bara vill tjäna pengar!

Tror ingen seriös hovslagare skulle säga så för att tjäna pengar.
Varför ringer du inte hovslagaren själv och hör vad denna har att säga?

Skulle nog kännas lite dumt att fråga fodervärden om numret till hovslagaren för att ringa o fråga om det hon just berättat för mig. Ungefär som att jag inte litar på henne. tror jag inte att hovis skulle säga annorlunda till mig

Uppfattade det som om det var hovslagaren du inte litade på?
Hade det varit min häst hade jag ringt hovslagaren.

Skulle nog kännas lite dumt att fråga fodervärden om numret till hovslagaren för att ringa o fråga om det hon just berättat för mig. Ungefär som att jag inte litar på henne. tror jag inte att hovis skulle säga annorlunda till mig

du kan ju endå ringa hovis och prata om de, behöver ju inte betyda att man inte litar på nån..

Har min häst utlämnad på foder och tydligen har han fått gallor bak. Har haft det från och till förut och jag har inte regaerat något speciellt på det, rådfrågade vetrinär som inte tyckte det var något att bekymra sig om så länge han ej haltade.

Nu har fodervärdens hovis sagt att det kan bero på att han är barfota bak (skodd fram), och inte har så höga trakter. Vad tror ni?? Hovis vill sko, blir det bättre om han gör det? Kan det inte vara att hovis inte är så bra på att värka?

Jag tror inte det beror på att hovis inte är duktig på att verka, heller inte ngt med foderstaten att göra.:confused:

Du skriver redan här att den inte har "så höga trakter" bak och gallor bak. Var gallorna bak sitter verkar du inte ha skrivit ut men om det nu är så att det är senskidegallor så skulle det inte förvåna mig ett dugg om den för dagen upvisar en bakåt bruten benaxel.

Bakåt bruten benaxel brukar leda till ifyllda kotsenskidor och secundärt överbelastande senapparatur .

Jag brukar själv förespråka, bakåt bruten benaxel, sko hästen med kort tå och förlängda traktarmar/alt. äggbar för att återskapa en fysiologisk benaxel. Framåtbruten benaxel, låt hästen under en period gå barfota för att se om den fysiologist själv sliter ner sin höga trakt till en mer korrekt benaxel.

I båda fallen ska man vara lyhörd för om inga possitiva förändringar sker till en för den enskilda individens exteriör och fysiologiska förutsättningar inträffar inom max tre veckor, för då har man ett primärt trauma som kräver skicklig Veterinär kompetens i stället för en hovis.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 238
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 335
Senast: Tennessee
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 577
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 729
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna