Gallor på unghäst

uma

Trådstartare
Hur vanligt är det att en unghäst, 4-5 år, har gallor? Är lite intresserad av en (för ev köp) men den är gallig bak.... Har ingen aning om hur den rids/har ridits eller om den bytt foder etc. Ska jag dra öronen åt mej och lägga ner funderingarna på den? Vill ju inte ha en ofräch pålle... Tacksam för råd!

Sv: Gallor på unghäst

Gallig båda bak? Mjuka gallor? Var sitter dom?
Gör en veterinärbesiktning samt ev. röntga för att se om något är fel.

Jag vet inte hur gallorna ser ut. Bara fått det berättat för mej. Om jag fattat rätt så är det b.b, ovanför kotorna, mjuka, försvunnit vissa dagar (?). Lite osäker. Jag är mest fundersam på att en så pass ung häst har gallor. Är det vanligt? Och just frågan om det är värt att ens titta på den hästen...?
Självklart ska den besiktigas om det kommer så långt att jag vill köpa.

Har nyligen fått reda på av skaderegleraren på mitt försäkringsbolag, att om hästen har gallor då SKA den röntgas. Gallor är tecken på att något inte står rätt till. Så snåla inte på det i detta fall.

Min häst har haft gallor bak sen hon var 1 år och det har aldrig varit något fel på henne, så jag tror att det kan vara individuellt. Men ska man köpa en häst ska man ju kolla upp allting ordentligt. Min är ju egenuppfödd så jag har ju inte behövt besiktiga för köp.

Jag hade inte diskvalificerat en häst på grund av gallor. Åk och titta på hästen och bilda dig en uppfattning. Speciellt på sommaren när hästen går på bete är det inget ovanligt att den blir lite "fylld" även om den är ganska ung. Mjuka gallor i senskidan behöver inte vara ngt att bry sig om. En av mina hästar som nu är 28 år köpte jag som 6 åring. Han har alltid haft ganska ordentligt med gallor bak ( mjuka och i senskidan) och har inte varit halt en dag i hela sitt liv!

Min 4 åring är mycket känslig för foderbyten osv och blir då gallig. Kan de vara så att denna unghäst får mycket protein kanske?! Och därigenom blir gallig...? Behöver inte vara någon fara!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 829
Senast: yamyam
·
Hästhantering Hej! Jag har en liten fundering gällande när en ponny kan räknas som färdigutvecklad både fysiskt och mentalt. Jag är medryttare på en...
Svar
19
· Visningar
1 879
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 403
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka