Gallor på ett bakben

_Runaway_

Trådstartare
vad kan det bero på att hästen har gallor i kotsenskidan i endast ett ben? Det är travaren som fått det rätt plötsligt, höger bak, gallor på båda sidor om kotan och rätt stora. inte hårda men heller inte sådär "oskyldigt" mjuka som man knappt bryr sig om. Går inte ner när han rör sig. Ömmar inte, haltar inte det minsta men står gärna och vilar benet i stallet.
Är det veterinär som gäller på en gång eller kan man avvakta? Prova att linimentra/linda ett par nätter och se om det går ner?

Sv: Gallor på ett bakben

Har på min ena travare, hasen.
Behandlar med lazer så går dom ner.
Men helt verkar det inte försvinna.....

smörj med linement eller med kamfersalva dagligen. tänk på att inte linda efter att du har tagit på liniment.

jag använder nattbandage med back on track paddar under. det är en dyrare , men bättre lösning. har du inga back on track, köp, eller linda bara med vanliga flecse eller bommuls lindor, med vanlig mjuk padd under!

om gallan blir hård.
massera den mycket och länge med liniment. (det gula radatal linimentet är det bästa jag har använt) tänk på att hålla gallan varm med att tex ha den lindad den tiden hästen står i box. (back on track är det bästa)

Jo jag tänkte linda med liniment inatt för att se om det verkar gå ner av det. Men frågan var mest om det finns anledning att misstänka någon skada ifall det är en galla just på ETT ben.

Min häst var enligt gamla ägaren opererad för lösa benbitar i hasen som 2åring.
Gallorna kom tydligen flera år senare.
Han brukar lazerbehandlas ca 1gång/mån för att det inte skall hårdna till.

Jo jag tänkte linda med liniment inatt för att se om det verkar gå ner av det. Men frågan var mest om det finns anledning att misstänka någon skada ifall det är en galla just på ETT ben.

linda inte när du har liniment på!

min häst har oxå galla på bara ett ben.. det är inte ovanligt!

hej läste om era gallproblem ,köpte en fölis som jag avmaska direkt hon kom för de var ej gjort, dagen efter fick hon rejäla gallor mitt ihasen. Har de mycke mask kan de bli så, de är toxiner som samlas kommer att maska henne igen om 4 vecker , detta och för mycke protein ifödan , ger gallermvh Gin

Jo jag lindar med liniment, antingen Arnika gel (som är värdelöst tycker jag, används mest "för att"), radital (ja jag lindar med det, blistrar inga hästar på det viset) eller Blue lotion.

ja jag lindar oxå alltid med liniment under. även speedway..
Använder inte liniment när jag har B&T.

min fick det på ena frambenet efter att jag i min okunskap lätt honom springa fort efter att han stått still en längre tid. han haltade inte eller något men jag gav honom vila och har alltid lindat eller haft benskydd med samma verkan sen dess. det här hände för många årsedan och han är idag 23 och e hur frisk som helst. efter hårdare pass så dyker de upp men han får liniment och ut i hagen sen försvinner det.

Jag har egentligen inte hört någon som har fått blisterskador på sin häst efter att ha lindat med vare sig speedway, greenes (som också är ajabaja för många) eller radital (som många får svettningar av att bara höra ordet av). Det gäller väl att ha lite sunt förnuft.

ja precis, vissa hästar är känsligare än andra. Min ena får blisterskorpor av speedway utan bandage så.. som du säger, sunf förnuft. Har lärt mig så & har det alltid lindat med liniment, för utifall de kliar sig i ögat. Och lite skorpor är i sig ingen fara, man smörjer ju då bara det med mjukgörande salva ..

Det har jag alltid gjort och fortsätter med det. På väldigt känsliga hästar ska kan förstås vara försiktig (vilket man bör på alla i början innan man vet) så det inte blir en stor reaktion.

Min har också sånna där "oskyldiga" gallor bak
Vad ger du för foder? Min fick bland annat sojamjöl när jag köpte honom, så jag fortsatte att ge honom det, men började till slut fundera på om han kanske fick för mycket protein (därav gallor) Pratade lite min faster (ridlärare och väldigt duktig på hästar allmänt) om det där nu när jag skulle till att mixtra lite med hans foderstat till hösten och hon sa att det var rätt knepigt att fodra med sojamjöl och att hästarna lätt svällde lite runt benen :idea: Så nu ska vi se om hans gallor ger sig eller om jag ska ta och prata med vet.
Linda har jag provat, men då har gallorna bara blivit hårda :cool:

Han får bete, hö och lite havre.

Har lindat ett par nätter nu med liniment och idag var gallan alldeles mjuk så jag tror det går åt rätt håll!

Ok :)
Jag la upp en liknande tråd för ett bra tag sen och där fick jag ett tips om att massera benen ofta..Det ökar ju blodcirkulationen

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hundhälsa Har haft många valpar men aldrig någon som haltat peppar peppar. Har nu en tio veckors jaktlabbe. Hon lekte med storasyrran, båda...
Svar
18
· Visningar
1 386
Senast: DeCloe
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 866
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V