Gallor. Lite hjälp tack!

E

Em_E_liE

Min häst har för 1-2dagar sedan fått en hård galla ovanför kotan på höger framben. Vad kan denna hårda galla betyda? :confused:

Den är liksom inte stenhård så att säga utan en hårdare "vanlig" galla och lite mindre. Han har galliga bakkotor just nu pga gräset... :/ (Kan man få bort gräsgallor utan att ta bort själva gräset?) Men det här känns inte som en gräsgalla inte heller som en överansträningsgalla (eller vad man ska kalla dem).

Han tränas lätt-medelhårt arbete just för tillfället. Kraftfoder får han endast efter träning och då mängden efter intensitet på själva träningspasset. Men nu den senaste veckan har det varit lugnt. Skritt och trav och lite galopp. Inget jobba honom, utan mer för att få honom slappna av och böja och ställa...

Såg att han haltade lite grann nu, då jag bytte hage på honom. :eek: Vet inte riktigt säkert om det var hälta, ska ut och kolla igen, kratsa hovarna ordentligt och kolla hovarna och så. Tycker man blir lite vääl petig när man är medveten om den här gallan. Då kan han ju till slut vara halt på alla fyra och jag har vrickat mina båda ögon ur led ungefär. Vill ju inte att någonting ska hända min lilla älskling!! :cry::o

Snälla hjälp mig att komma under fund med vad det kan vara?!!:bow:

Han vaccinerades igår och har idag varit hängig och haft lite feber. Vet inte om febern beror på vaccinationen eller något annat... Han är dock piggare nu och äter som han ska och så! Och har rört sig i hagen nu! :bump:

Hur kan han ha fått denna galla/Vad kan det bero på? Hur gör jag för att få bort gallan? :confused: Allt vill jag veta! Snälla hjälp mig!

Sv: Gallor. Lite hjälp tack!

Såg ingen hälta nu, men vad händer om/när den kommer? :eek: Ringer veterinären då så klart. :) Men nu har dom stängt. :( Därför jag rådfrågar er!

Förut var han varm vid kotan, men inte nu. Kratsade ur hovarna för att se om det var någonting som kunnat ömma när han gick på det hårda underlaget från hage till hage. Bara lera...?! Skrittade med honom på hårt och plant underlag och travade honom för att kolla om han reagerade. Men ingenting.

Jag oroade mig kanske lite väl då? Såga i syne eller så inte.

Gallan är hur som helst kvar...:(

Om gallan sitter i kotleden, har kommit ganska snabbt och hästen dessutom har wisat hälta så är den mest sannolika orsaken en kotledsinflammation. Den kan ha kommit sig aw att hästen wrickat sig eller bero på öwerbelastning under lång tid. Ledinflammationer kan själwläka genom wila (hage brukar wara ok), men ofta mår de bra aw att få en skjuts i rätt riktning genom en ledinjektion.

Om gallan sitter i kotsenskidan kan den bero på gräset. Reagerar hästen kraftigt så är det ju ett tecken på att kroppen inte riktigt kan hantera betet och då bör du begränsa tillgången, kanske stängsla aw en del aw hagen eller ha hästen inne nattetid. Eller dagtid.

Gallan i sig är en ökad mängd ledwätska i leden. Inte farlig i sig men bör ses som ett warningstecken eller symptom på inflammation.

Så svårt att visa vart gallan sitter, när jag inte kan lägga upp bilder. :( Men ovanför kotan. Den sitter inte direkt ihop med kotan så som gräsgallorna på bakbenen gör.

Utan framknä (heter eg. inte knä fram utan carpus), skenben och sedan gallan och typ någon millimeter till så kommer kotan.

Har haft kotledsinflammation på en tidigare häst, dock hade han det redan från början, innan jag köpte honom (visste då inte om det) och det känns inte som en sådan galla.

Nu finns det säkert miljoner olika sorters gallor, som visar tecken på kotledsinflammation, det beror ju helt på hästen.

Den här gallan var som sagt hård, som en knöl, inte som ett överben utan en hårdare galla. Storlek som hälften av en tioöring om inte mindre, men den var något utåtstickande. (MVG på förklaringen eller så inte, men hoppas att det kan bli ett tydligare hum om det hela).

Nu ikväll när jag kollade hans ben så var den hårda gallan lite mer "utfluten". Den stod inte ut lika mycket och gallan gick ihop med kotan. Som att kotan fick en smal förlängning upp på kotsenskidan. Sticker inte ut något som gallan tidigare gjort utan blir bara en utfyllnad på hans annars torra ben.

Han var ju inte halt när jag kollade tio minuter senare. Bytte som sagt hage på honom. Tyckte han haltade, visste ju om hans galla, blir extra tittig och blir att man "ser i syne".

Går dit tio minuter senare. Kratsar ur hovarna. Går med han fram och tillbaka på hårt och plant underlag, dvs samma väg som vi gick på när vi bytte hage. Travar även för att se reaktionen i trav. ingen hälta alls! Tidigare i hagen har jag inte sett någon hälta heller, men det är ju annorlunda underlag där. Typ skog och täkt (dvs. åkermark).

Ska kolla honom i morgon igen. Hälta och gallan osv. Förhoppningsvis så oraor jag mig helt i onödan.

Tack förditt svar TantEster!:bow:

Senast ändrad av en moderator:

Förstår inte riktigt, men det är ju bra om den werknar mjukna. Det låter annars som att du beskriwer en galla i kotleden. De gallor man brukar tala om som "gräsgallor" bak sitter oftast i kotsenskidan.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 059
Senast: Marvin
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 473
Senast: mackan
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17